2021-03-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Exakt såhär säger lagen.
Brottsbalken 23 kap 4 §

Visst det köper jag att han inte torskade för.
Men Grovt Rån kunde den Jäveln ändå ha fått, tycker jag.

Finns inget som pekar på grovt rån i VKs berättelse. Han har bara vaktat paret utan att på något vis berört kriterierna grovt rån. VK har inte utsatt paret för lisvfarligt våld, synnerlig råhet eller hot om våld. Inte heller är paret skyddslösa eller i någon form av utsatt ställning t ex taxichaufför.

Så nej, helt odiskutabelt att beröra åtalspunkten grovt rån om man väljer att tro på VKs berättelse vilket majoriteten av hovrättens representanter valt att göra. Ävenså jag.
Citera
2021-03-13, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Finns inget som pekar på grovt rån i VKs berättelse. Han har bara vaktat paret utan att på något vis berört kriterierna grovt rån. VK har inte utsatt paret för lisvfarligt våld, synnerlig råhet eller hot om våld. Inte heller är paret skyddslösa eller i någon form av utsatt ställning t ex taxichaufför.

Så nej, helt odiskutabelt att beröra åtalspunkten grovt rån om man väljer att tro på VKs berättelse vilket majoriteten av hovrättens representanter valt att göra. Ävenså jag.

Jodå det stämmer, men det var ändå två rejäla jurister som INTE stod bakom den domen, och jag väljer att kliva in i deras led.
Morden skall han frias ifrån och det håller jag med om, för i mina ögon så har han inte dödat nån av dom och skall således inte heller dömas för det.
Däremot så anser jag att han har deltagit i ett riktigt brutalt Rån, där båda offren har lidit nåt fruktansvärt. Han har tittat på medans kvinnan blir mördad för att sen kliva in över henne och fortsätta leta värdesaker. Han har tagit med plastfilm i syfte att åtminstone "tortera" för att tvinga fram vart pengar finns. Han har INTE sprungit från platsen när paret brutalt dödades utan stannade kvar för att fortsätta rånet.
Mm mm mm.
V har liksom inte brutit sig in genom altandörren och snott en dator.
Han har gemensamt och I samförstånd brutalt rånat paret. Oavsett om det var hans mening eller inte. Nä, detta är Grovt i mina ögon.
Men det spelar ingen roll vad jag eller du tycker, för ingen av oss dömer i målet.
Ha en underbar dag.
Citera
2021-03-13, 10:56
Medlem
Inget som har med fallet att göra men nån som sett hur det ser ut i huset? Miljonärer men ser ut som i en etta i Rosengård. Omoderna möbler, kök, soffor, tapeter, gardiner, golv. ser för jävligt ut.
Senast redigerad av Plural69 2021-03-13 kl. 11:10.
Citera
2021-03-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
"Öhmans advokat Martin Cullberg säger till TT att de kommer överklaga domen till HD"

Vad tror ni om chanserna att få det här till högsta domstolen? Kan faktiskt tänka mig att HD vill pröva detta och inte minst Victors skuld i det hela.

Som flera redan anfört så lär HD ej ta upp fallet till prövning. Ev skulle kanske Victors dom kunna vara av intresse för HD: för att utröna vad som gäller avs medgärningsskap etc?

Men då krävs till att börja med att åklagaren inkommer med en överklagan (finns det något uttalande från åklagaren ang domen?).
Men ett är nog säkert: Victor lär ej önska att HD tittar på fallet.
Citera
2021-03-13, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Som flera redan anfört så lär HD ej ta upp fallet till prövning. Ev skulle kanske Victors dom kunna vara av intresse för HD: för att utröna vad som gäller avs medgärningsskap etc?

Men då krävs till att börja med att åklagaren inkommer med en överklagan (finns det något uttalande från åklagaren ang domen?).
Men ett är nog säkert: Victor lär ej önska att HD tittar på fallet.

Han vill nog bara ta sina 4år, in och vända på kåken och sen gå vidare med sitt liv.
Tyvärr kommer detta följa honom för resten av hans liv.....Och det blir hans straff.
ALLA kommer veta.
Citera
2021-03-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Han vill nog bara ta sina 4år, in och vända på kåken och sen gå vidare med sitt liv.
Tyvärr kommer detta följa honom för resten av hans liv.....Och det blir hans straff.
ALLA kommer veta.
Ja, en lång lucka i CV kan man iofs förklara med arbetslöshet. Men vill en blivande arbetsgivare ha utdrag ur belastningsregistret så är han ganska körd. Blir KRIS som får hjälpa honom.
Citera
2021-03-13, 11:23
Medlem
Vi kan glädja oss åt att CÖ vaknat upp idag med trolig ångest och ett livstidsstraff som han ej kan ändra på.

Blir att beta av 15-20 år i fängelse. Ingen höjdare.
Citera
2021-03-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Söker han jobb som tex personlig assistent så kan han börja då han vill då många kommuner inte begär utdrag ur brottsregistret om det inte är barn under 18 år man ska jobba med, tror ärligt inte det är problem att få jobb som rörkrökare heller då det är brist på sådana. I Vallentuna kan han inte bo men i övrigt kan han leva rätt anonymt och fortsätta som rörkrökare då han kommer ut om nått år, förstod de som han va rätt duktig rörkrökare.

Men naturligt skulle han dömts hårdare, jag tror fotavtrycket från V på kvinnans rygg va för han tryckte ner/höll fast kvinnan när C lindade plasten runt huvudet och drog åt skärpet runt halsen. Så medhjälp till mord skulle de nog varit iaf.
Det är många som tror så. Skon bör nästan ha suttit en stund mot ryggen för att det skulle ha blivit ett bestående avtryck tycker man. Om man av misstag kliver på någon så kliver man ju av på en gång. Och han skulle ha blivit Indragen i sovrummet baklänges också. Låter lite konstigt.
Men nu är han ju på fri fot så nu är han väl hemma och läser på fb forum.
Citera
2021-03-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid

Ja men att tränga sig in i någons hem, är inte det ganska allvarligt eller är det helt normalt?
Citera
2021-03-13, 11:46
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Vi kan glädja oss åt att CÖ vaknat upp idag med trolig ångest och ett livstidsstraff som han ej kan ändra på.

20+ år får vi hoppas att det blir , hoppas även på att han blir hunsad och får mycket spö på kåken. Han verkar ha taskig attityd och vill chefa C så chansen finns att han blir satt på plats och får lära sig ett och annat.
Citera
2021-03-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, en lång lucka i CV kan man iofs förklara med arbetslöshet. Men vill en blivande arbetsgivare ha utdrag ur belastningsregistret så är han ganska körd. Blir KRIS som får hjälpa honom.
Ja mentalt tror jag nästan att CÖ klarar sig bättre. Han verkar ju gått in för att leva ett kriminellt liv och verkar nästan lite stolt att tillhöra den gruppen. Tror inte heller att han har någon förmåga att skämmas. I fängelset behöver han ju inte heller konfronteras med alla som anser sig leva på rätt sätt.
Citera
2021-03-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen

Undrar hur mycket ångest den killen har. Glädjer sig nog åt att snart får han träffa likasinnade och bli garanterat serverad mat varje dag. Och damerna kommer nog vad det lider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in