2022-10-16, 13:35
Medlem
TrongBalkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fausterino
Ja du får tycka annorlunda. Men att var sådär sjukt otrevlig är bara onödigt.

Jag skrev att Cannabis är inte beroendeframkallande som opioider är. Kanske skulle varit tydligare med att, cannabis är inte beroendeframkallande i samma utsträckning som opioider är, inte ens i närheten. Blev det tydligare så? Så 1 av 10 enligt vår egna Folkhälsomyndighet blir beroende av cannabis. Missbruk av opioider är den största källan till beroende i världen.

Så att välja mellan opiater och cannabis som t ex utskrivet läkemedel så blir valet enkelt. Plus allt jag skrivit om att det är en av de största inkomstkällorna för gängen.

Vill du läsa mer kan du läsa här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-2017-webb.pdf

https://www.internetmedicin.se/behan...ndra-opioider/

Så inget jag hittar på. Sen finns det en mängd material om specifikt läkemedelsmissbruk av utskriva opiater. Då trots restriktiv utskrivning skrivs ut en hel del morfinbaserade smärtlindrande läkemedel.

Kan tilläggas att jag inte använder varken opiater eller cannabis för den delen. Men jag har en åsikt, utan att för den delen vara otrevlig.
Opiater är dock bra mycket effektivare som smärtlindring. Tror definitivt cannabis kan hjälpa vissa grupper, men upplever också att många som röker för "smärtlindring" snarare vill legitimera sitt övergödda cannabisbruk. Tycker man ska säga som det är isåfall, man vill röka varje dag för att man helt enkelt tycker om det, blir bara patetiskt annars. Men förstår att skam är en stark kraft, speciellt när det inte är legaliserat.

Pratar vi smärtlindring tror jag mer på kratom som alternativ. Många som upplever likvärdig effekt som kodein. Har själv haft mycket positiva resultat av det.
Citera
2022-10-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
det gör det inte, om det blir lagligt kommer det att vara väldigt beskattad så gängen kommer att finnas kvar vilket ni knarkförespråkare inte verkar inse

Antagligen men vi behöver inte göra samma misstag som i t.ex Kalifornien men folk är ju så dumma så det blir väl lika dyrt här vid en ev legalisering men då kan i alla fall odla sitt eget utan att riskera att Stasi kommer och slår in dörren.
Citera
2022-10-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Antagligen men vi behöver inte göra samma misstag som i t.ex Kalifornien men folk är ju så dumma så det blir väl lika dyrt här vid en ev legalisering men då kan i alla fall odla sitt eget utan att riskera att Stasi kommer och slår in dörren.
det kommer att vara ett statligt monopol precis som på alkohol. du får inte tillverka ditt eget brännvin vad får dig att tro att odla ditt knark hemma kommer att vara tillåtet?
Citera
2022-10-17, 12:20
Medlem
Citat:
det kommer att vara ett statligt monopol precis som på alkohol. du får inte tillverka ditt eget brännvin vad får dig att tro att odla ditt knark hemma kommer att vara tillåtet?

Man får inte destillera eller jäsa mäsk för destillering, men inget regelverk hindrar att man gör eget öl eller vin för enskilt bruk. Vin och ölsatser säljs t o m på ica (med information att man ej får tillsätta socker för att öka alkoholhalten)
Köper man frön för en eller ett par krukor i hemmet med fönstersol och blomvattning är det nog jämförbart med en vinsats, men sätter man upp rigg för att maximera thc-halt och minimera tiden ligger det nog närmare destillering.

Så, ja det är en gränsfråga som lär behöva behandlas i samband med en eventuell legalisering.
Citera
2022-10-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fustercluck7
Man får inte destillera eller jäsa mäsk för destillering, men inget regelverk hindrar att man gör eget öl eller vin för enskilt bruk. Vin och ölsatser säljs t o m på ica (med information att man ej får tillsätta socker för att öka alkoholhalten)
Köper man frön för en eller ett par krukor i hemmet med fönstersol och blomvattning är det nog jämförbart med en vinsats, men sätter man upp rigg för att maximera thc-halt och minimera tiden ligger det nog närmare destillering.

Så, ja det är en gränsfråga som lär behöva behandlas i samband med en eventuell legalisering.
korrekt men om det legaliseras kommer det att vara ett statligt monopol
Citera
2022-10-18, 07:47
Medlem
Citat:

I alla andra länder där det är legaliserat eller halv lagligt som Spanien där får man odla för eget bruk, ser inte varför vi inte skulle få det vid en legalisering?
Citera
2022-10-19, 14:11
Medlem
Czarens avatar
Citat:
det gör det inte, om det blir lagligt kommer det att vara väldigt beskattad så gängen kommer att finnas kvar vilket ni knarkförespråkare inte verkar inse

Klart dom kommer finnas kvar, dock kommer en klar majoritet av rökarna att gå till "systemet" där de kan välja strain/sort och bli garanterad en bra standard på rökat.
Klart det blir dyrare, men du slipper också åka ut till förorten och dra lott om rökat är bra & säkert(inte utblandat med exempelvis plaster och skit), att du får rätt mängd eller i absolut värsta fall bli rånad och du slipper stötta organiserad brottslighet.
Citera
2022-10-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Klart dom kommer finnas kvar, dock kommer en klar majoritet av rökarna att gå till "systemet" där de kan välja strain/sort och bli garanterad en bra standard på rökat.
Klart det blir dyrare, men du slipper också åka ut till förorten och dra lott om rökat är bra & säkert(inte utblandat med exempelvis plaster och skit), att du får rätt mängd eller i absolut värsta fall bli rånad och du slipper stötta organiserad brottslighet.
du famlar verkligen efter halmstrån här, men frågan är akademisk eftersom inget parti vill göra det inte ens muslimpartiet
Citera
2022-10-20, 12:38
Medlem
Czarens avatar
Citat:
du famlar verkligen efter halmstrån här, men frågan är akademisk eftersom inget parti vill göra det inte ens muslimpartiet

På vilket sätt "famlar jag efter halmstrån"?
Dagens partiledare säger Nej i intervjuer, men vad de kommer göra under påtryckning är något helt annat.
Tyskland siktar på lagförslag om legalisering 2023, Belgien, Italien, Estland, Malta, Moldavien, Slovenien, Portugal, Spanien, Tjeckien & Österrike är det avkriminaliserat eller legaliserat i redan.

källa
https://cannabisifokus.se/lista-alla...erat-cannabis/

Det går inte att hålla tillbaka, antingen så säljer du det med skatt och låter skatteverket jaga gängen eller så låter du gängen styra fritt.
Senast redigerad av Czaren 2022-10-20 kl. 12:49.
Citera
2022-10-21, 06:24
Medlem
Citat:
Dagens partiledare säger Nej i intervjuer, men vad de kommer göra under påtryckning är något helt annat.
Tyskland siktar på lagförslag om legalisering 2023, Belgien, Italien, Estland, Malta, Moldavien, Slovenien, Portugal, Spanien, Tjeckien & Österrike är det avkriminaliserat eller legaliserat i redan.

källa

Det går inte att hålla tillbaka, antingen så säljer du det med skatt och låter skatteverket jaga gängen eller så låter du gängen styra fritt.
kanhända och påtryckningar från vem`?
Citera
2022-11-14, 01:22
Medlem
Citat:

källa

Jag håller med dig, legalisera med omdömme ju förr desto bättre...

Är i 60 års åldern nu och rökte några gånger i dryga 20 års åldern. Upplevde att begäret efter alkohol försvann direkt efter ett par bloss (mycket festande då) så jag rökte gärna på Söndagarna innan arbetsveckan skulle börja.

Anledning till att legalisera:
- bruket är mycket mindre skadligt för kroppen, både fysiskt och psykiskt.
- Stoppa finansieringen av gängen
- skapa arbetstillfällen i tillverkning av rökat i olika former, tex av Swedish Match
- avlasta polisen
- ger skatteintäkter genom att försäljningen sköts av systembolaget
- Renare röka genom kvalitetssäkring av produktionen som sker av börsnoterade bolag

Frågor att utreda, Vad gäller för bilkörning och hur kontrollera det?

PS pratade med ett par läkare och psykologer vid en tillställning för ett antal år sedan och dom sa:
Om man satte två droger på ett bord, alkohol och cannabis, och bad dom bestämma vilken av dom som man skulle legalisera så var deras bedämning att nästa 100% skulle välja cannabis. Min invändning om faran för psykiska problem med cannabis skrattade man åt och sa: och du tror inte att det finns med alkoholkonsumption? men tillade samtidigt att cannabis har en bevisad negativ påverkan på ungdommar som inte har en färdigutvecklad hjärna så information om det och en åldersgräns är viktig. Faran för liv när det gäller cannabis är obefintlig, kraver oerhörda mängder, typ 600 kg vid samma tillfälle, och det finns bara ca 10 kända dödsfall i hela världen där man misstänker att cannabis var orsaken till dödsfallet och dom runt New York.

Vad som är rätt eller fel i detta kan jag inte garantera men för mig låter det rimligt varför jag tycker att man kan legalisera omgående
Citera
2022-11-14, 01:28
Medlem
Kanonklass avatar
I USA innan legaliseringen i Californien var det 100 ton beslagtaget i Tullen varje år. Efter legaliseringen var det 10 ton varje år.

Säger sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in