2022-01-19, 11:22
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Tror det är rätt långt kvar om det ens någonsin blir lagligt.
Men nu när CBD blommor börjar komma rätt långt i kvalité och popularitet borde nästan fokuset ligga på det. En lagligt CBD-industri med kanske thc upp till 1% som det är i Schweiz. Vore ett naturligt steg att ta.

Legalisering av cannabis tror jag ligger väldigt långt borta i ett Sosse-sverige.
Vänstern vill inte legalisera Noshi Dadgostar vill straffa cannabis-användare fortsatt.

Miljöpartiet vad tycker de?
Förhoppningsvis åker de ut riksdagen.

Högerpartierna vill väl inte legalisera?

Börja prata om CBD med 1% thc istället för legalisera THC varianten.
Skulle nog räcka för många, fördelar med 1% THC i CBD är att man kan utveckla hampan mer.

Tex man kan ju få drömma även att det ska bli så i EU och även Sverige..
Ibland är det rätt tråkigt i Sosse-sverige, opastöriserad mjölk även det förbjuder Sossarna i sverige.

Flytta fokus till den redan lagliga industrin och utveckla den, det tror jag på.

Vi ska naturligtvis prata om det som är sant och inte bekräfta lögner. Alla droger ska legaliseras. Kriminaliseringen är ett enormt misslyckande och oförenlig med fundamentala "demokratiska"/"liberala" principer som varenda förbudsivrande tönt skriver under på i teorin.

Att försöka styra vad en bred gräsrotsrörelse "får prata om" är såklart ingen framkomlig väg utan leder enbart till splittring.
Citera
2022-01-19, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Vi ska naturligtvis prata om det som är sant och inte bekräfta lögner. Alla droger ska legaliseras. Kriminaliseringen är ett enormt misslyckande och oförenlig med fundamentala "demokratiska"/"liberala" principer som varenda förbudsivrande tönt skriver under på i teorin.

Att försöka styra vad en bred gräsrotsrörelse "får prata om" är såklart ingen framkomlig väg utan leder enbart till splittring.
Alla droger kommer inte legaliseras.
Så är det. Om jag ser med en cannabis lobbyists-ögon skulle jag fokusera på CBD med lite högre THC innehåll. Finns kanske någon som sådan lobbyist.
Citera
2022-01-19, 12:19
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Så är det. Om jag ser med en cannabis lobbyists-ögon skulle jag fokusera på CBD med lite högre THC innehåll. Finns kanske någon som sådan lobbyist.

Så kan det vara men varför moderera sitt ställningstagande utifrån det? Varför inte gå all-in?

Vet inte hur du blev så säker heller. För 20 år sedan var alla säkra på att cannabis inte kommer legaliseras.
Citera
2022-01-19, 13:10
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Fast fördelarna med helt legaliserad cannabis, med alla dess delsubstanser, är att forskning och sjukvård får ett rejält uppsving av det.
I ett samhälle där cannabisbruk inte är olagligt så kan de frivilliga brukarna delta i studier på hur cannabis påverkar människan, och det blir lättare för vården att samarbeta med både rekreationella och medicinerande brukare.
Citera
2022-01-19, 14:21
Bannlyst
Citat:
Så kan det vara men varför moderera sitt ställningstagande utifrån det? Varför inte gå all-in?

Vet inte hur du blev så säker heller. För 20 år sedan var alla säkra på att cannabis inte kommer legaliseras.
Därför CBD är idag lagligt. Även med lite THC, sen är det tolkningar om narkotikalagen eftersom det uppstår vissa komplikationer vid exempelvis urinprov.

Det är en lättare väg att vandra enligt mig.

Gårdsförsäljning av alkohol etc, även det är sossarna emot.
Sossarna och vänstern vill inte legalisera cannabis. MP?

Liberalerna vet inte hur de står. För det är väl i sista hand politikerna som avgör, och vi har ingen direktdemokrati. Någon cannabis lobbyism som ser potentialen med CBD och THC 1% vill jag ha.
Får min röst direkt. Inte istället för att legalisera cannabis men i alla fall som ett mer realistisk alternativ, även om jag tror det är högst orealistiskt även det med tanke på vilka som styr över sveriges droglagar och regelverk.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Fast fördelarna med helt legaliserad cannabis, med alla dess delsubstanser, är att forskning och sjukvård får ett rejält uppsving av det.
I ett samhälle där cannabisbruk inte är olagligt så kan de frivilliga brukarna delta i studier på hur cannabis påverkar människan, och det blir lättare för vården att samarbeta med både rekreationella och medicinerande brukare.
Jo men det ser inte positivt ut med tanke på hur läkemedelsverket skriver om CBD.
Visst skriver de lite annat men ändå.

Citat:
Cannabidiol (CBD) är ett ämne som utvinns från hampa och ämnet finns i två godkända läkemedel i Sverige. Det spekuleras flitigt i diskussionsforum på internet och ibland av företag som säljer CBD om vilka medicinska effekter substansen har. Medicinsk forskning pågår, men CBD har hittills bara visat sig vara effektivt för vissa specifika tillstånd

fetning läkemedelsverket.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...cbd#hmainbody1
Senast redigerad av Kultursprache 2022-01-19 kl. 14:25.
Citera
2022-01-19, 14:36
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Därför CBD är idag lagligt. Även med lite THC, sen är det tolkningar om narkotikalagen eftersom det uppstår vissa komplikationer vid exempelvis urinprov.

Det är en lättare väg att vandra enligt mig.

Gårdsförsäljning av alkohol etc, även det är sossarna emot.
Sossarna och vänstern vill inte legalisera cannabis. MP?

Liberalerna vet inte hur de står. För det är väl i sista hand politikerna som avgör, och vi har ingen direktdemokrati. Någon cannabis lobbyism som ser potentialen med CBD och THC 1% vill jag ha.
Får min röst direkt. Inte istället för att legalisera cannabis men i alla fall som ett mer realistisk alternativ, även om jag tror det är högst orealistiskt även det med tanke på vilka som styr över sveriges droglagar och regelverk.

Jo men det ser inte positivt ut med tanke på hur läkemedelsverket skriver om CBD.
Visst skriver de lite annat men ändå.

fetning läkemedelsverket.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...cbd#hmainbody1

Jag tänker att det vore en förlust om vi som engagerar oss slutade påpeka att alla droger ska legaliseras, för att istället lägga samma energi på att försiktigt be om att cannabis med 1% THC (svagare än lättöl) ska tillåtas.

Men det är ju inte fel i sig att lobba för det. Bara man inte försöker reglera och säger emot mer framfusiga röster i den egna rörelsen. Det finns allvarliga psykologiska problem med att hyssja ned saker av sådana skäl. Man riskerar att bli en del av det man vill bekämpa.
Senast redigerad av Mjäll 2022-01-19 kl. 14:38.
Citera
2022-01-19, 14:40
Medlem
2030.
Citera
2022-01-19, 14:46
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Jag tänker att det vore en förlust om vi som engagerar oss slutade påpeka att alla droger ska legaliseras, för att istället lägga samma energi på att försiktigt be om att cannabis med 1% THC (svagare än lättöl) ska tillåtas.

Men det är ju inte fel i sig att lobba för det. Bara man inte försöker reglera och säger emot mer framfusiga röster i den egna rörelsen. Det finns allvarliga psykologiska problem med att hyssja ned saker av sådana skäl. Man riskerar att bli en del av det man vill bekämpa.
Ja jämförelsen att det är svagare än lättöl haltar dock lite.
Just gräs är ju relativt lätt att ändå pula i sig stora mängder på. Om ett gram 17%ig cannabis räcker till en kopp med té så går det så klart pula i 17 gram svagcannabis i samma tekopp.
Hade denna styrka tillåtits så hade folk också kunnat göra väldigt starka tinkturer ändå, även om CBD-halten hade varit väldigt hög och motverkat det i stor utsträckning. Och detta gör man med ett relativt enkelt handgrepp i köket, det är inte lika omständigt och noggrant som att t.ex. extrahera DMT.
Citera
2022-01-19, 14:51
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja jämförelsen att det är svagare än lättöl haltar dock lite.
Just gräs är ju relativt lätt att ändå pula i sig stora mängder på. Om ett gram 17%ig cannabis räcker till en kopp med té så går det så klart pula i 17 gram svagcannabis i samma tekopp.
Hade denna styrka tillåtits så hade folk också kunnat göra väldigt starka tinkturer ändå, även om CBD-halten hade varit väldigt hög och motverkat det i stor utsträckning. Och detta gör man med ett relativt enkelt handgrepp i köket, det är inte lika omständigt och noggrant som att t.ex. extrahera DMT.

Nä men just detta gör också att det framstår som helt onödigt och genomskinligt.

Dyrt blir det iaf för det kostar inte 1/20 av vanligt röka.
Citera
2022-01-19, 14:52
Bannlyst
Citat:

Kanske börja tillåta reklam för CBD-gräs. Normalisera det hela.
Typ Cannabisreklam på stan och tv istället för Alkoholfri öl. jag vet inte hur lagstiftningen ser ut.

Köpa cannabis cbd varianten i tobaksaffärer, etc. Vet inte hur det ser ut nu om det ens är lagligt.

Finns rätt enkla steg att gå för att lobba för en mer normaliserad syn på cannabis som räcker längre än rörelsen som vill legalisera. Kanske... Vet inte nyss satt mig in i det hela.

Tidigare rökt THC, svurit åt lagstiftningen många gånger, men sen jag upptäckte CBD och dess effekter på mitt mående och allmänt mys (eftersom det är lagligt/gråzon) har jag intresserat mig för cannabisväxten igen. Det är synd att den är sånt klimat som det är i Sverige politiskt och även tror jag bland många av befolkningen. Nej rörelsen ska väl få vara som den är och de mest engagerade hyssjar jag inte

Tänkte på det efter du skrev att splittring är inte bra och det håller jag med om.
Så det ska inte tolkas som det.

Citat:
Bra att reklamen fällts av nämnden, jag tycker det är hemskt att de försöker normalisera en så lömsk drog som cannabis. Man måste reagera när droger tränger på alltmer inom sminkreklam, mode, filmer etc., säger privata anmälaren Ulla Niskanen i Stockholm till Drugnews.
...
Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd håller med anmälaren och konstaterar att färgnamnen, beskrivningen av produkten och avbildade cannabislövet ”skapar tydliga associationer till den narkotikaklassade drogen canna*bis samt förmedlar en positiv bild av drogen”.

....
Lyko menar i sitt svar till RO att hampfröolja används som ingrediens i produkten, och att Läkemedelsverket inte har några invändningar.

Ang. Cannabisreklam det är såna man tomtar man kämpar mot om man ens tänker legalisering.
https://drugnews.se/2021/06/22/lyko-...nnabis-reklam/

Helt Sinnes. Att man inte ens får förmedla en positiv bild av cannabis.
Senast redigerad av Kultursprache 2022-01-19 kl. 14:57.
Citera
2022-01-19, 14:58
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Kanske börja tillåta reklam för CBD-gräs. Normalisera det hela.
Typ Cannabisreklam på stan och tv istället för Alkoholfri öl. jag vet inte hur lagstiftningen ser ut.

Köpa cannabis cbd varianten i tobaksaffärer, etc. Vet inte hur det ser ut nu om det ens är lagligt.

Finns rätt enkla steg att gå för att lobba för en mer normaliserad syn på cannabis som räcker längre än rörelsen som vill legalisera. Kanske... Vet inte nyss satt mig in i det hela.

Tidigare rökt THC, svurit åt lagstiftningen många gånger, men sen jag upptäckte CBD och dess effekter på mitt mående och allmänt mys (eftersom det är lagligt/gråzon) har jag intresserat mig för cannabisväxten igen. Det är synd att den är sånt klimat som det är i Sverige politiskt och även tror jag bland många av befolkningen. Nej rörelsen ska väl få vara som den är och de mest engagerade hyssjar jag inte

Tänkte på det efter du skrev att splittring är inte bra och det håller jag med om.
Så det ska inte tolkas som det.

Ang. Cannabisreklam det är såna man tomtar man kämpar mot om man ens tänker legalisering.
https://drugnews.se/2021/06/22/lyko-...nnabis-reklam/

Ja, det lär väl ske i steg som du beskriver, pga masspsykologins tröghet. Jag tror dock det går fortare ju fler som är kraftigt för legaliseringen, och tror därför att det korrekta beslutet på individbasis är att förespråka full legalisering. Det där taktiska tänket framstår lite som ett slags illusion, att man kan "blidka" den tröga processen genom att "hålla med" trögheten.

Bra att vi står enade mot splittringen

Angående CBD har det inte gett mig någonting (provat kanske 15g sånt gräs totalt) men ska försöka en gång till, för skojs skull.
Citera
2022-01-19, 16:10
Medlem
Tyvärr många år bort, många av dom äldre måste dö först.
Öppnade upp mig om rökat och blev behandlat som en sprutnarkoman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in