Amsterdams borgmästare verkar göra allt för att börja ta steg i helt fel riktning. Han försöker porta utlänningar från coffeshopsen. Den förre borgmästaren var "hjälten" som satte sig på tvären och vägrade införa det när man pratade om att göra så i hela Nederländerna. Skrämmande idiotiskt. I gränsstäderna kan jag förstå tankegången (på sätt och vis, jag håller inte med - men förstår hur de tänker) men för Amsterdam - cannabis och coffeshopsen är bland det som lockar mest turister och ger staden pengar. Det är nåt de borde utveckla ännu mer.
Skriv på här om ni vill
https://secure.avaaz.org/community_p..._in_amsterdam/
Snacka om att Nederländerna håller på att bli inte bara omkörda (så som de redan blivit av Spanien och några länder till) utan helt varvade när det gäller cannabis. Nederländerna skyllde alltid på att FN- och andra internationella konventioner inte tillät dem att legalisera på riktigt och att de skulle bli "straffade" ifall de gjorde det men sen det visade sig vara bullshit så har de fortfarande inte rört sig åt det hållet. Nåt är skumt. Om någon vet varför/mer så upplys mig gärna.
Men om nu den här borgmästaren får sin vilja igenom lär nästa riva upp det. Får intrycket att han är rätt ensam om sina åsikter bland Amsterdams politiker. Genomförs det här kommer vi ju bara se en explosion av "svartcoffeshops" och oreglerad gatuförsäljning av cannabis helt utan kontroller. Så kanske tom bättre för turisterna då det varit svart att få tag på extrakt som rosin, vapes och sånt eftersom sådant inte inte ingår i deras toleransundantag för droger utan ses som grov narkotika som ska straffas. Även fast ställen som 1e Hulp och Katsu mfl sålt det helt öppet i årtiondena. Lite svågerpolitik där antagligen.