Citat:
Ursprungligen postat av
HeddonBorborello
TS, prata med din läkare om denne inte kan skriva ett läkarintyg till soc, såna väger tyngre än deras riktlinjer. Ett läkarintyg där det framgår att din hälsa och behandling behöver tillfälligt ekonomiskt stöd. Jag vet en som för ett par år sedan fick bidrag till bil trots att han gick på soc, detta för att sköta KBT på annan ort, en överläkare som skrev den begäran.
Det finns folk som får pengar från svenska kyrkan, dom kan hjälpa mer än man tror.
En läkare har sagt att han i framtiden kan skriva ett retroaktivt sjukintyg, samma läkare informerade även om försäkringskassans handläggningstider och menade absurt nog att det därför kvittar om jag får ett sjukintyg nu eller senare. Detta var i oktober.
Situationen i sin helhet är absurd. Känns inte bra att ha arbetat hela sitt liv och betala skatt, åka på frivillig vård under tvång och inte få ett öre i ekonomiskt bistånd.
Mitt alkoholmissbruk kommer inte bli bättre av att bli bostadslös och kostnaderna kommer självklart bli skyhöga för samhället jämfört med de kostnader jag har idag för ex boende.
Jag tackar ändå för ditt svar. Förutom att få vettiga tips och råd är ett skäl till att denna tråd skapades att visa hur jäkla skevt samhället fungerar.
Inget ont om a-lagare... Men fan, de blir försörjda av soc. De har lägenhet och mat kirrade trots att framtidsutsikterna knappast är lysande gällande självförsörjning.
Kan förstå att det är orimligt att ha en tillgång som en bostadsrätt och ansöka om ekonomiskt bistånd. Dock är min avgift 4500kr vilket är klart lägre än en hyresrätt i Sthlm, en hyresrätt som dessutom inte finns.
Känns rejält jävla skevt att dagligen gå på behandling och samtidigt veta att folk som inte gör ett skit för att förbättra sina liv får bidrag. Speciellt när jag betänker var jag under ett gäng decennier betalat i skatt.
Nej, nu ska jag uppenbarligen tryckas ner och bli en samhällsparasit på grund av att jag har ett boende, var finns logiken?!