2020-01-11, 15:20
Medlem
HeddonBorborellos avatar
TS, prata med din läkare om denne inte kan skriva ett läkarintyg till soc, såna väger tyngre än deras riktlinjer. Ett läkarintyg där det framgår att din hälsa och behandling behöver tillfälligt ekonomiskt stöd. Jag vet en som för ett par år sedan fick bidrag till bil trots att han gick på soc, detta för att sköta KBT på annan ort, en överläkare som skrev den begäran.

Det finns folk som får pengar från svenska kyrkan, dom kan hjälpa mer än man tror.
Citera
2020-01-11, 15:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Behandlingen omöjliggör för mig att söka jobb då den sker 4dagar/vecka. Att skaffa ett jobb skulle annars vara lätt.
Då borde du kunna söka jobb en dag i veckan och du behöver väl inte meddela till din a-kassa eller Arbetsförmedlingen att du går på behandlingen?
Gäller det så kort tid så kan du fylla i olika intresseanmälningar för jobb samt att du är arbetslös på kassakorten så får du pengarna som du behöver.
Är du under 29 år så kanske du också kan få bostadsbidrag från försäkringskassan.
Citera
2020-01-11, 15:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Då borde du kunna söka jobb en dag i veckan och du behöver väl inte meddela till din a-kassa eller Arbetsförmedlingen att du går på behandlingen?
Gäller det så kort tid så kan du fylla i olika intresseanmälningar för jobb samt att du är arbetslös på kassakorten så får du pengarna som du behöver.
Är du under 29 år så kanske du också kan få bostadsbidrag från försäkringskassan.

Självklart skulle jag kunna söka jobb och få A-kassa. Dock är faktum att jag inte står tillgänglig för arbetsmarknaden just nu och jag har såpass mycket stolthet i mig att jag inte vill fuska till mig ekonomiskt stöd.

Sen att det är där det hela börjar landa kan jag bara beklaga.
Citera
2020-01-11, 15:56
Medlem
om socialen nu begär att du ska sälja, lägg ut lägenheten till överpris och neka de bud som kommer in.
Citera
2020-01-11, 15:59
Medlem
fittslems avatar
Det nya spännande Sverige.

En person med bra track record, betalat skatt och jobbat hela sitt liv hamnar i en kris.
Får noll hjälp från samhället, antagligen så beror detta på brist på resurser då allt går till skäggiga-barn och andra värdelösa socialfall istället.

Hoppas det löser sig för dig TS!
Citera
2020-01-11, 16:14
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Det finns en yrkeskategori som heter socialkonsulent...
Googla på det ordet...
Sedan ring upp valfri...

Finns inte tfn-nummer till någon socialkonsulent på Google så ring din kommun och fråga efter tfn-numret till socialkonsulenten i din kommun..

Finns ingen socialkonsulent i din kommun så tror jag säkert att din kommuns växel kan hänvisa dig till någon som kan svara på din fråga om vad du bör göra i din situation...

Hoppas på det bästa för dig..!
Citera
2020-01-11, 16:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
TS, prata med din läkare om denne inte kan skriva ett läkarintyg till soc, såna väger tyngre än deras riktlinjer. Ett läkarintyg där det framgår att din hälsa och behandling behöver tillfälligt ekonomiskt stöd. Jag vet en som för ett par år sedan fick bidrag till bil trots att han gick på soc, detta för att sköta KBT på annan ort, en överläkare som skrev den begäran.

Det finns folk som får pengar från svenska kyrkan, dom kan hjälpa mer än man tror.

En läkare har sagt att han i framtiden kan skriva ett retroaktivt sjukintyg, samma läkare informerade även om försäkringskassans handläggningstider och menade absurt nog att det därför kvittar om jag får ett sjukintyg nu eller senare. Detta var i oktober.

Situationen i sin helhet är absurd. Känns inte bra att ha arbetat hela sitt liv och betala skatt, åka på frivillig vård under tvång och inte få ett öre i ekonomiskt bistånd.

Mitt alkoholmissbruk kommer inte bli bättre av att bli bostadslös och kostnaderna kommer självklart bli skyhöga för samhället jämfört med de kostnader jag har idag för ex boende.

Jag tackar ändå för ditt svar. Förutom att få vettiga tips och råd är ett skäl till att denna tråd skapades att visa hur jäkla skevt samhället fungerar.

Inget ont om a-lagare... Men fan, de blir försörjda av soc. De har lägenhet och mat kirrade trots att framtidsutsikterna knappast är lysande gällande självförsörjning.

Kan förstå att det är orimligt att ha en tillgång som en bostadsrätt och ansöka om ekonomiskt bistånd. Dock är min avgift 4500kr vilket är klart lägre än en hyresrätt i Sthlm, en hyresrätt som dessutom inte finns.

Känns rejält jävla skevt att dagligen gå på behandling och samtidigt veta att folk som inte gör ett skit för att förbättra sina liv får bidrag. Speciellt när jag betänker var jag under ett gäng decennier betalat i skatt.

Nej, nu ska jag uppenbarligen tryckas ner och bli en samhällsparasit på grund av att jag har ett boende, var finns logiken?!
Citera
2020-01-11, 16:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Självklart skulle jag kunna söka jobb och få A-kassa. Dock är faktum att jag inte står tillgänglig för arbetsmarknaden just nu och jag har såpass mycket stolthet i mig att jag inte vill fuska till mig ekonomiskt stöd.

Sen att det är där det hela börjar landa kan jag bara beklaga.
Visst det förstår jag men du får tänka att du har ändå betalat in avgiften till a-kassan och att det bara handlar om ett par månader i nöd och sen kommer du söka riktiga jobb, plugga eller göra någon aktivitet för att slippa fuska.
Citera
2020-01-11, 16:33
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men hur i helvete kan du då ha hamnat i den skit du befinner dig i - o vad hände med arbetet/arbetena?

Jag blev LVM-anmäld av sjukvården (pga urkassa Lever värden) varpå en kontakt med soc etablerades. Blev erbjuden en behandling som jag frivilligt gick med på.

På grund av frivilligheten lades LVM-anmälan ner. I samma veva blev jag av med mitt jobb och har som sagt inte kunnat söka nytt pga behandlingen.

Hade jag inte frivilligt gått med på vård hade jag troligtvis fått tvångsvård. Därav mitt påstående om frivillig vård under tvång och mina bekymmer.

Jag vill inte hoppa av behandlingen och risken är att jag om jag hoppar av blir tvångsvårdad.

Problemet är försörjning, boende kostar och mat kostar. Begriper att jag inte kan leva som vanligt och att min ekonomi kraftigt begränsas, men att ha en inkomst på 0kr är en ganska så mycket större begränsning än vad jag inbillade mig.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-01-11 kl. 16:37.
Citera
2020-01-11, 16:40
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
En läkare har sagt att han i framtiden kan skriva ett retroaktivt sjukintyg, samma läkare informerade även om försäkringskassans handläggningstider och menade absurt nog att det därför kvittar om jag får ett sjukintyg nu eller senare. Detta var i oktober.

Situationen i sin helhet är absurd. Känns inte bra att ha arbetat hela sitt liv och betala skatt, åka på frivillig vård under tvång och inte få ett öre i ekonomiskt bistånd.

Mitt alkoholmissbruk kommer inte bli bättre av att bli bostadslös och kostnaderna kommer självklart bli skyhöga för samhället jämfört med de kostnader jag har idag för ex boende.

Jag tackar ändå för ditt svar. Förutom att få vettiga tips och råd är ett skäl till att denna tråd skapades att visa hur jäkla skevt samhället fungerar.

Inget ont om a-lagare... Men fan, de blir försörjda av soc. De har lägenhet och mat kirrade trots att framtidsutsikterna knappast är lysande gällande självförsörjning.

Kan förstå att det är orimligt att ha en tillgång som en bostadsrätt och ansöka om ekonomiskt bistånd. Dock är min avgift 4500kr vilket är klart lägre än en hyresrätt i Sthlm, en hyresrätt som dessutom inte finns.

Känns rejält jävla skevt att dagligen gå på behandling och samtidigt veta att folk som inte gör ett skit för att förbättra sina liv får bidrag. Speciellt när jag betänker var jag under ett gäng decennier betalat i skatt.

Nej, nu ska jag uppenbarligen tryckas ner och bli en samhällsparasit på grund av att jag har ett boende, var finns logiken?!

Har tyvärr inget bra råd om soc nekat dig försörjningsstöd kortvarigt enbart pga bostadsrätt. Vill dom så kan dom bortse från det då behovet är kortvarigt och det blir dyrare för dig med en hyresrätt ifall det fanns.
Men kyrkan kan ibland ställa upp om det gäller kortare tid, då dom brukar känna till hur soc resonerar. Så ta kontakt med en diakon i din församling och förklara läget, om inte annat kanske diakonen känner till någon fond/stiftelse för akut hjälp.

Dumt att just din handläggare på soc inte ser att alla vinner på om du skulle få ekonomiskt hjälp 2-3 månader i stället för att neka med dom konsekvenser det kan innebära. Då det är individuella bedömningar och att dom kan bortse från vissa riktlinjer vid kortvarigt/akut behov, så borde dom kanske gjort en annan bedömning.

Det kan ju också påverka din chans till att hålla dig ren efter behandlingen utifrån att det är sjukt stressande att inte ha en fungerande ekonomi. Och har soc väl beviljat dig en behandling är det bara dumt tycker jag att neka dig hjälp med bostadskostnad och riksnorm.

Samhället är verkligen inte vad det har varit en gång i tiden. Människor faller mellan stolarna trots att det sägs att man inte kan göra det....

Håller tummarna för att det ordnar sig
Citera
2020-01-11, 16:42
Medlem
Citat:
Jag blev LVM-anmäld av sjukvården (pga urkassa Lever värden) varpå en kontakt med soc etablerades. Blev erbjuden en behandling som jag frivilligt gick med på.
.

Var det brännvinet - eller kan man få kassa levervärden (även) på annat.

Lyckades du upprätthålla din anställning trots missbruk?

Trizzt situation - hur stora besparingar har du haft som mest?

Belåna bostadsrätten - hyr ut den o flytta hem till mamzen/papzen tills du kommer på fötter
Citera
2020-01-11, 16:43
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det nya spännande Sverige.

En person med bra track record, betalat skatt och jobbat hela sitt liv hamnar i en kris.
Får noll hjälp från samhället, antagligen så beror detta på brist på resurser då allt går till skäggiga-barn och andra värdelösa socialfall istället.

Hoppas det löser sig för dig TS!

Jag är absolut inte rasist men du har tyvärr en poäng. När jag kommit till soc för möten med vuxenenheten kan jag ärligt säga att jag är den enda med vit hy av 30-40 pers i "foajén". Överdriver lite, emellanåt finns det 1-2vita där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in