• 1
  • 2
2020-01-11, 14:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Går en behandling frivilligt mot missbruk som soc står för efter att ha blivit LVM-anmäld av sjukvården.

Behandlingen omöjliggör för mig att söka jobb då den sker 4dagar/vecka. Att skaffa ett jobb skulle annars vara lätt.

Jag nekas soc-bidrag då jag bor i bostadsrätt och således åtminstone måste påbörja en försäljning. Soc hänvisar även till försäkringskassan och sjukskrivning.

De läkare jag varit i kontakt med anser att jag inte är sjuk och således inte kan bli sjukskriven, de är nöjda med att jag går behandlingsprogramet men anser att soc ska lämna ekonomisk ersättning då det är dom som står för behandlingen.

A-kassa är inte aktuellt då jag som sagt inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande med tanke på behandlingen.

Behandlingen kommer att vara intensiv i drygt 10veckor framöver för att sedan bestå i ett möte per vecka. Först efter dessa 10veckor kommer jag alltså kunna börja arbeta.

Frågan blir således vad sjutton ska jag leva på under tiden? Senaste månaderna har jag levt på besparingar men de börjar ta slut.

Att sälja min bostadsrätt och bli hemlös känns inte vettigt och skulle knappast gynna min vilja att hålla mig nykter.

Ett alternativ är såklart att hoppa av behandlingen, men det känns självklart inte heller rätt då jag vill styra upp mitt liv och ser behandlingen som nödvändig liksom de läkare samt de tjänstemän inom soc jag talat med.

Någon som har nån idé eller input kring vart sjutton jag kan vända mig? Eller vad jag kan kräva?

Ska nämnas att jag arbetat hela mitt liv och betalat skatt, somliga år även statlig. Så det känns illa att bli pissad på när det finns människor som aldrig lyft ett finger för sin egen välfärd som år efter år beviljas bidrag i alla dess former.
Citera
2020-01-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Ska nämnas att jag arbetat hela mitt liv och betalat skatt, somliga år även statlig. Så det känns illa att bli pissad på när det finns människor som aldrig lyft ett finger för sin egen välfärd som år efter år beviljas bidrag i alla dess former.

Men hur i helvete kan du då ha hamnat i den skit du befinner dig i - o vad hände med arbetet/arbetena?
Citera
2020-01-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men hur i helvete kan du då ha hamnat i den skit du befinner dig i - o vad hände med arbetet/arbetena?

Du menar alltså att man inte kan sköta jobb och dyl. och samtidigt ha ett missbruk?
Citera
Medlem
Knepig situation..

här kommer mina tips

1. Har ditt boende ökat värde kanske du kan kontakta banken och få mer pengar, ditt boende är ju säkerheten om något skiter sig.
2. Kan du låna av bekanta om du förklarar sin situation.
3. Kan du sälja av något du inte behöver?
Citera
Medlem
Tror du ska boka ett personligt möte med socialen. Förklara situationen igen och begär på nytt att de ska hjälpa dig.

Du skulle även kunna be en läkare sjukskriva dig under behandlingstiden och på nytt be försäkringskassan om pengar men tror du har störst chans hos socialen.

Alternativet är att du hoppar av programet, blir av med din bostad och socialen tvingas skaffa en ny till dig och sen fortsätter du ditt missbruk som både vården och socialen i slutänden får betala
Citera
2020-01-11, 14:22
Medlem
Du ansöker om förebyggande sjukp enning
Citera
2020-01-11, 14:25
Medlem
vadsadusadus avatar
Kan du inte få förebyggande sjukpenning från föräskringskassan? Det fick jag när jag var arbetslös och behövde gå i behandling. https://www.forsakringskassan.se/!ut..._4rkOmy_h8T-c/
Citera
2020-01-11, 14:37
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Tror du ska boka ett personligt möte med socialen. Förklara situationen igen och begär på nytt att de ska hjälpa dig.

Du skulle även kunna be en läkare sjukskriva dig under behandlingstiden och på nytt be försäkringskassan om pengar men tror du har störst chans hos socialen.

Alternativet är att du hoppar av programet, blir av med din bostad och socialen tvingas skaffa en ny till dig och sen fortsätter du ditt missbruk som både vården och socialen i slutänden får betala

socialen är en sista utväg, har du saker av värde så tvingas du sälja dom innan du får social bidrag, så som bilar lägenheter/hus.

Till ts: har inte en aning om vad du ska göra, men skulle gissa på på att dom du vill ha hjälp av soc, måste göra dig av med lägenheten, annars hjälp dig själv bli nykter ifrån ditt beroende om det är möjligt, svårt men helt klart möjligt, med tanke på att det andra alternativet är att bli av med lägenheten, vilket jag gissar på att du inte vill.

lycka till, säker på att du klarar av det om du verkligen vill!
Citera
2020-01-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
socialen är en sista utväg, har du saker av värde så tvingas du sälja dom innan du får social bidrag, så som bilar lägenheter/hus.

Inte rimligt att du ska sälja ditt boende när du intekan få tag på ett nytt. Inte rimligt att sälja sitt boende för man är utan pengar i två månader. Har svårt att tro att någon socialtjänst begär det. Är skillnad om det är frågan om en längre period, då kan man t.ex. tvingas byta/ sälja lägenheten.

Ang bil beror det på om personen behöver den eller inte och värdet på den. Är det ett rimligt värde och bilen används för att kunna ta sig till behandling/ jobb etc kräver de inte att du ska sälja den. Men har du en ferrari eller flera fordon få du sälja dessa innan man får bidrag
Citera
2020-01-11, 14:55
Citat:
Inte rimligt att du ska sälja ditt boende när du intekan få tag på ett nytt. Inte rimligt att sälja sitt boende för man är utan pengar i två månader. Har svårt att tro att någon socialtjänst begär det. Är skillnad om det är frågan om en längre period, då kan man t.ex. tvingas byta/ sälja lägenheten.

Ang bil beror det på om personen behöver den eller inte och värdet på den. Är det ett rimligt värde och bilen används för att kunna ta sig till behandling/ jobb etc kräver de inte att du ska sälja den. Men har du en ferrari eller flera fordon få du sälja dessa innan man får bidrag

Njae, socialen har redan sagt att han måste sälja lägenheten, och dom gör en inviduell bedömning på alla fall, har du en avbetald 3 rums lägenhet, med 2 barn kan du få behålla den och ändå få socail bidrag, men om du bor själv i en 2-3 rums lägenhet och kan få en billigare hyreslägenhet kommer dom tvinga dig att sälja den.

Spelar ingen större roll om det finns lägenheter att hyra, det är ditt problem, inte socialens...

ja om bilen behövs för ett arbete ja, men nästan alla kan åka kollektivt...
Citera
2020-01-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j

Spelar ingen större roll om det finns lägenheter att hyra, det är ditt problem, inte socialens...

nästan alla kan åka kollektivt...

Det blir i högsta grad socialens problem när han blir bostadslös.

beroende på vart du bor och vilka tider du behöver åka. alla bor inte i stockholm
Citera
2020-01-11, 15:03
Citat:
Det blir i högsta grad socialens problem när han blir bostadslös.

beroende på vart du bor och vilka tider du behöver åka. alla bor inte i stockholm

finns väl minst lägenheter i stockholm....

Njea och njae.

Som ts skrev så behövde han sälja sin lägenhet, för att få bidrag.
så skulle gissa på att hans beonde kostnad är för hög för en person etc.

Sluta killgissa...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in