Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmsjevel
Har nu läst på lite vad det gäller SoL och så vitt jag förstår har Soc inte rätt att neka mig ekonomiskt bistånd även om jag bor i bostadsrätt.
De kan neka mig bistånd och kräva försäljning om jag har en mycket hög avgift samt om mitt bidragsberoende väntas bli långvarigt.
Min avgift är 4700kr i en Stockholmsförort, jag lär rimligen inte hitta ett billigare boende. Jag ska gå behandling intensivt i 10veckor vilket åtminstone jag inte anser är långvarigt biståndsberoende.
Vad anser ni? Har jag missat något i lagen?
Har talat med biståndsenheten och de kräver att jag initierar en försäljning. Men vart sjutton ska jag bo sen?
Kutym är 3månaders inflyttningstid och då lär jag ha ett jobb, dock vara bostadslös om soc får som de vill. Vilket inte kommer vara till gagn för någon.
Är smått desperat då jag i nuläget inte ens har råd till mat utan lever på hårdbröd och vatten. SL-kortet går ut den 28:e sedan är det enligt soc promenader som gäller för att nå sjukvård samt behandlare, något som kommer innebära ca: 3 timmars promenad per dag.
Kruxet är att dom gör individuella bedömningar, så även i dom fall det är ganska uppenbart att alla förlorar på att sälja en lägenhet så kan dom göra den bedömningen...Och överklaga beslutet är ju så dags om du väl sålt den.
Jag har svårt att se att 3 månader är "långvarigt", särskilt om du vet att du har antingen arbete eller annan försörjning efter dessa 3 månader.
För även om du lägger ut lägenheten till försäljning, blir ju din situation sämre sedan och kanske dyrare i hyresrätt?
Kolla ifall det finns något sorts ombud inom kommunen, typ personligt ombud eller vad det kan heta, som skulle kunna hjälpa dig att kolla upp vad soc faktiskt kan kräva i ett sånt här läge.
Ifall det inte finns, se om du kan få en tid hos kurator eller diakon, som kanske kan hjälpa dig att kolla upp detta?
Och be kyrkan/församlingen (diakonen) om akut ekonomiskt hjälp ifall du inte redan gjort det, dom kan ofta hjälpa till med ett visst ekonomiskt stöd, åtminstone så att man har mat och kan ta sig till planerad behandling.
Inte alla församlingar som ger hjälp, men det är värt att kolla. Du kanske kan få presentkort på en mataffär och kanske hjälp med att lösa SL-kort?
Håller tummarna