Citat:
Ursprungligen postat av
Bladstall
Det är inte alls säkert. På högre stridsledningsnivå javisst men inte ute på de enskilda eldenheterna. De f.d.Sovjetiska system som Iranierna brukar och de egenbyggda varianterna har troligen inte moderna transpondermottagare tex.
Precis som i fallet med MH17 behöver en eldenhet inte ha en susning om VAD det är som de skjuter på.
Även om vi antar att de sitter med stenålderssystem och är dåligt utbildade: Varför skjuta ner ett plan i direkt anslutning till landets största flygplats vad gäller internationell trafik? Vad fick detta plan att sticka ut och framstå som något annat än en internationell flight som lyft för bara någon enstaka minut sedan? Vi pratar då enligt mig inte längre om den mänskliga faktorn eller undermåliga system. Vi talar om ett totalt sammanbrott i flera steg (jag antar att det inte sitter en trigger happy person och skjuter hej vilt utan förankring hos någon överordnad eller liknande). Rimligtvis borde det både starta och landa en hel del plan på denna flygplats denna morgon. Varför skjuta ner ett plan som är på väg
därifrån, ska man ta fel känns det rimligare att göra det på ett plan som är på väg in för landning där.
Jag utesluter alltså inte det hela även om det kan låta så när jag argumenterar. Jag menar bara att en ren flygolycka, trots allt, känns mer rimlig. Att planet gått igenom säkerhetstester av olika slag kort inpå säger inte så jättemycket. Alla plan i luften ska väl i något skede gått igenom en sådan, förhoppningsvis inte allt för länge sedan. Saker kan ändras på såväl en dag som en timme.