2020-01-11, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately

Vet du varför man använde ordet arier istället för germansk, om det var det man avsåg?

Du kommer bara ställa massor med frågor, varför hade de en svastika (svarta solen också sanskrit) och varför var de så intresserade av det ockulta?

Arier är sanskrit och är det ädla folket.
Senast redigerad av twigdoll 2020-01-11 kl. 15:18.
Citera
2020-01-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Nej, blandras.
Vilken ras tillhör brunögda svenskar då?
Citera
2020-01-11, 21:13
Medlem
Arier är ett samlingsbegrepp för européer med germansk ursprung. Ordet refererar alltså till en subkategori inom den europeiska- (populärt kallad vita) rasen.
Citera
2020-01-11, 21:42
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Med kelter menar du https://en.wikipedia.org/wiki/Celts#..._in_Europe.png ?

Min egen uppfattning om fransmän är att de ser rätt annorlunda ut germaner, med undantag av nordöstra Frankrike delvis, sen vet jag inte hur det ser ut men kanske andra delar av östra Frankrike mot Tysklands-gränsen såsom Alsace också är mer germanska(Alsace har ju åtminstone varit tysktalande.

Vet du varför man använde ordet arier istället för germansk, om det var det man avsåg?

Ja, Celts. Fransmän är inte riktigt samma folk som germaner, men de flesta fransmän bör utan tvekan klassas som arier.

Med fransmän så menar jag etniska fransmän. Om du söker på "french people" så kan man tydligt se vilka som är etniska fransmän och inte.
Citera
2020-01-11, 21:47
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillagobben
Vilken ras tillhör brunögda svenskar då?

Han driver bara med dig. Klart som fan att brunögda svenskar är arier också.
Citera
2020-01-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Han driver bara med dig. Klart som fan att brunögda svenskar är arier också.
Tänkte väl. Där jag bor (Göteborg) är fan var tredje svensk brunögd.
Citera
2020-01-11, 23:15
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Jag har aldrig fått något riktigt grepp om vad som menas med arier när man talar om européer. Jag vet att arisk kan användas om indier men det är inte den betydelsen jag syftar på.

När man läser vad en del personer skriver när de pratar om arier, och ett exempel är Nordiska Motståndsrörelsen som använder det ordet ibland, så får jag uppfattningen av att man talar om germaner, och ffa nordgermaner. Men varför använder man då inte ordet german/nordgerman? Som jag förstår det så avser man något specifikt biologiskt, men jag kan inte se något hinder att använda ordet german/nordgerman för det. När det talas om arier i dessa sammanhang, är det detta man menar? Och varför används det ordet istället?

Det finns en stereotyp som jag tror nästan alla känner till, som ofta kan användas nonchalant när man talar om ljushyade blonda blåögda människor, och då kan ordet arisk användas. Vad jag förstått det som så kommer detta slang från modern anti-Hitler-propaganda, där man målar upp en bild av att de ansåg att arier var blonda och blåögda folk.

När man läser texter från tiden kring Hitler(kan även vara så att det användes ett bra tag innan, är inte jättepåläst), så ser man att det finns en del som använder ordet arisk(inte bara tyskar) när man talar om vissa européer. I Hitlers bok Min Kamp så använder han själv ordet arisk, och pratar då om en ras med skapande egenskaper vill jag minnas. Även här har jag inte funnit en riktig definition(alltså inte bara Hitlers användning av ordet), även om det ofta verkar sammanfalla med betydelsen av germansk eller nordisk. I vilken betydelse användes ordet på den tiden, och användes den på samma sätt av alla? Var betydelsen just detta? Och varför använde man ordet arisk istället för germansk eller nordisk?
Problemet med att använda begreppet "germansk" är att då exkluderar man romarna, grekerna osv. Germanerna hade inga högtstående civilisationer under antiken, vilket gjorde att Hitler föredrog att använda begreppet arier som är ett mycket bredare begrepp. Här ingår många europeiska civilisationer under antiken (och även utomeuropeiska) samt kelterna som låg bakom industrialismen under moderntid. Men frågan är varför arierna skulle vara bättre än semiterna som också låg bakom många högtstående civilisationer?
Citera
2020-01-19, 17:33
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Detta är jag nyfiken på. Är det bara ariern som är kulturskapande? Vad ansåg Hitler tex om japaner?

Man kan ju tänka sig att Japan har fått kulturella influenser, innovationer och teknik från ariern i historien och därmed kunnat upprätthålla en högkultur själva.

Idag framstår Japan som väldigt civiliserat förstås, men det är från en horisont där Europa är helt förstört av kulturmarxism, mångkultur och PK.

Japaner kanske främst har förmågan att kunna upprätthålla en högkultur. Men inte att skapa en högkultur själva?

Precis så beskriver Hitler det i Mein Kampf, han skriver om just Japan:

Om man indelar mänskligheten i tre arter, kulturgrundare, kulturbärare och kulturförstörare, kommer väl endast ariern i fråga såsom representant för den förstnämnda arten. Från ariern stamma grundvalarna och murarna till alla mänskliga skapelser, och endast deras yttre form och färg motsvara tillfälliga karaktärsdrag hos de enskilda folken. Ariern lämnar de väldiga byggnadsstenarna och uppgör planerna till allt mänskligt framåtskridande, och endast utförandet är uttryck för respektive rasers väsensart.

Om några årtionden skall exempelvis hela Östasien uppvisa en kultur som lika väl som vår till sina yttersta grundvalar är byggd på hellenisk anda och germansk teknik. Endast den yttre formen kommer — delvis åtminstone — att uppvisa drag av den asiatiska väsensarten. Det förhåller sig icke så som många mena, att Japan kompletterar sin egen kultur med europeisk teknik; i stället är det europeisk vetenskap och teknik som förses med en ram av japansk egenart.

Grundvalen för det verkliga livet är inte längre den speciella japanska kulturen — som till följd av sin stora olikhet mot vår mera faller i ögonen på européer — ehuru denna ger en viss färgton åt livet, utan det väldiga vetenskapligt-tekniska arbete som utföres av européer och amerikaner, alltså ariska folk. Endast med hjälp av deras prestationer kan även Östern följa med i det allmänna mänskliga framåtskridandet. De ge en grundval för kampen om det dagliga brödet och ställa vapen och verktyg till förfogande, och endast den yttre bilden blir så småningom avpassad efter japanskt väsen.
Citera
2020-01-19, 17:36
Medlem
savagemamiis avatar
Arier är inte blonda och blåögda, period.
Citera
2020-01-19, 17:55
Medlem
Dorniers avatar
Jag har skannat in texten från Mein Kampf, men jag hade min skanner på ett annat ställe, därför har det dröjt tills nu att jag postar i tråden.

Hur som helst, här är stycket från Mein Kampf med skillnaden mellan Nord- och Sydamerika som jag nämnde tidigare i tråden:

Men om naturen inte önskar att svagare individer skola para sig med starkare, så önskar den så mycket mindre att en högre ras skall sammansmälta med en lägre, då därigenom i ett slag ett kanske månghundratusenårigt arbete på rasförädling skulle gå till spillo. Den historiska erfarenheten erbjuder otaliga belägg härpå. Den visar med förfärande tydlighet att för varje gång ariern har blandat blod med lägre folk har resultatet blivit kulturbärarnas undergång.

Nordamerika, vars befolkning till allra största delen består av germanska element som endast obetydligt blanda sig med lägre, färgade folk, visar en helt annan mänsklighet och kultur än Central- och Sydamerika, där huvudsakligen romanska invandrare i stor omfattning ha blandat sig med urinvånarna. Redan ett sådant exempel visar klart och tydligt rasblandningens verkningar. Den rasligt rena och oblandade germanen på den amerikanska kontinenten har uppstigit till dennas herre, och kommer att förbli det så länge inte också han faller offer för blodsförsämring.

Resultatet av en raskorsning är kort sagt alltid följande:
a) sänkning av den högre rasens nivå;
b) kroppslig och andlig tillbakagång och därmed begynnelsen till en om och långsamt fortskridande tärande sjukdom.

Att befrämja en sådan utveckling är helt enkelt ingenting annat än en synd mot den eviga skaparens vilja. Men denna synd får syndens lön. Då människan söker komma förbi naturens järnhårda logik, råkar hon i strid med de principer vilka hon har att tacka för sin existens som människa. Sålunda arbetar hon på sin egen undergång när hon handlar mot naturen.
Citera
2020-01-19, 18:34
Medlem
Dorniers avatar
Här är ett stycke om vad som utmärker ariern:

Alla världshistoriska händelser äro blott yttringar av rasernas självbevarelsedrift i god eller dålig mening. Frågan om de inre orsakerna till den ariska rasens överväldigande betydelse kan besvaras sålunda: Orsaken är inte en starkare självbevarelsedrift i och för sig utan fastmer de särskilda uttryck som självbevarelsedriften tar sig. Viljan till livet är, subjektivt betraktad, överallt lika stor, och det är endast de faktiska uttrycksformerna som äro olika.

Hos de primitiva varelserna sträcker sig självbevarelsedriften inte utöver omsorgen om det egna jaget. Egoismen, som vi kalla denna farsot, går här så långt att den omfattar själva tiden, så att man gör anspråk på allting för ögonblickets del och inte unnar kommande tider något. Djuret lever i detta tillstånd endast för sig själv, söker föda blott för att stilla den tillfälliga hungerkänslan och kämpar blott för sitt eget liv. Så länge självbevarelsedriften yttrar sig på detta sätt saknas varje grundval för bildandet av någon slags gemenskap, om det så vore den primitivaste form av familj. Redan gemenskapen mellan hane och hona utöver den rena parningen fordrar en utvidgning av självbevarelsedriften, så att omsorgen och kampen för det egna jaget även omfattar den andra hälften; hanen söker mången gång föda även åt honan, men mestadels söka både hanen och honan föda åt ungarna. Den ene inträder i regel till den andres skydd, vadan här de första, om och oändligt enkla spåren av en offervilja kunna skönjas. Så snart detta sinnelag utvidgar sig utöver familjens trånga ram, uppstå förutsättningar för bildandet av större samhällsenheter och slutligen formliga stater.

Hos de lägsta människorna på jorden framträda dessa egenskaper endast mycket svagt och nå sällan längre än till bildandet av familjen. Ju mera beredd man är att låta sina rent personliga intressen träda i bakgrunden, dess lättare har man att upprätta vittomfattande enheter. Denna offervilja, denna beredvillighet att insätta sitt personliga arbete och i nödfall sitt eget liv för andra är starkast utbildad hos ariern. Det är inte i sina andliga egenskaper överhuvud taget som ariern når högst, utan i sin beredvillighet att ställa all sin förmåga i samhällets tjänst. Självbevarelsedriften har hos honom nått den ädlaste formen, i det att det egna jaget villigt underordnar sig samfälligheten, och när ögonblicket fordrar det, även bringar offret.

Det är inte i de intellektuella gåvorna som grunden är att söka till arierns kulturbildande och kulturbyggande förmåga. Om han bara hade haft sådana gåvor, skulle han endast ha verkat förstörande och på intet sätt organiserande, ty varje organisations innersta väsen vilar på att den enskilde avstår från att hävda sin personliga mening och sina egna intressen och offrar båda till förmån för en majoritet av människor. Först genom samfälligheten återfår han sedermera en del av det personliga som han har offrat. Han arbetar exempelvis inte direkt för sig själv, utan låter sitt arbete bilda ett led i den allmänna verksamheten, icke till egen, utan till allas nytta. Den underbaraste belysning av detta sinnelag ger ordet »arbete» varmed på intet sätt får förstås en verksamhet enbart för livsuppehället, utan ett skapande som inte strider mot det allmännas intressen. Andra former av mänsklig verksamhet som avse att tillfredsställa självbevarelsedriften utan hänsyn till den övriga världen, kallar han stöld, ocker, rån, inbrott med mera.

Det sinnelag som låter det egna jagets intressen träda tillbaka till förmån för samhällets upprätthållande, är den första förutsättningen för all verklig mänsklig kultur. Endast därur växa alla mänsklighetens storverk, som ge odlaren föga lön men medföra den rikaste välsignelse för eftervärlden. Ja, endast därav kan man förstå att så många förmå uthärda ett torftigt men redligt liv, som ur deras personliga synpunkt endast är armod och anspråkslöshet, men som ger stadga åt samhällets grundvalar. Varje arbetare, bonde, uppfinnare, ämbetsman etc. som arbetar utan att själv någonsin kunna nå lycka och välstånd är en bärare av denna höga idé, även om den djupare innebörden av hans handlande alltid måste bli honom förborgad. Vad som gäller arbetet såsom grundval för människans livsuppehälle och alla mänskliga framsteg, gäller i ännu högre grad skyddet av människan och hennes kultur. Offrandet av livet för samhällets existens är kulmen av allt offersinne. Endast så länge detta finnes behöver man inte riskera att det som människohänder byggt, störtas av människohänder eller förintas av naturen.

Språket äger ett ord som på det härligaste sätt ger uttryck åt ett handlande i denna bemärkelse. Det är ordet pliktuppfyllelse, vilket betyder att man inte tillfredsställer sig själv utan tjänar det allmänna. Det sinnelag varur ett sådant handlingssätt växer fram kalla vi idealism — till skillnad från egoism, egennytta. Vi mena därmed varje enskild individs förmåga att uppoffra sig för det allmänna, för sina medmänniskor. Det är emellertid nödvändigt att ständigt ha klart för sig att idealismen inte betyder någon översvallande känsloyttring, utan att den har varit, är och förblir den sanna förutsättningen för det som vi kalla mänsklig kultur, ja, att endast denna förmår skapa begreppet »människa». Det är detta inre tänkesätt som ariern har att tacka för sin ställning här i världen, och som världen har att tacka för människan, ty endast genom detta sinnelag har av den rena anden kunnat formas den skaparkraft, som i en enastående förmälning mellan den råa styrkan och det geniala intellektet har rest den mänskliga kulturens minnesmärken.
Citera
2020-01-25, 01:17
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Jag har skannat in texten från Mein Kampf, men jag hade min skanner på ett annat ställe, därför har det dröjt tills nu att jag postar i tråden.

Hur som helst, här är stycket från Mein Kampf med skillnaden mellan Nord- och Sydamerika som jag nämnde tidigare i tråden:

Men om naturen inte önskar att svagare individer skola para sig med starkare, så önskar den så mycket mindre att en högre ras skall sammansmälta med en lägre, då därigenom i ett slag ett kanske månghundratusenårigt arbete på rasförädling skulle gå till spillo. Den historiska erfarenheten erbjuder otaliga belägg härpå. Den visar med förfärande tydlighet att för varje gång ariern har blandat blod med lägre folk har resultatet blivit kulturbärarnas undergång.

Nordamerika, vars befolkning till allra största delen består av germanska element som endast obetydligt blanda sig med lägre, färgade folk, visar en helt annan mänsklighet och kultur än Central- och Sydamerika, där huvudsakligen romanska invandrare i stor omfattning ha blandat sig med urinvånarna. Redan ett sådant exempel visar klart och tydligt rasblandningens verkningar. Den rasligt rena och oblandade germanen på den amerikanska kontinenten har uppstigit till dennas herre, och kommer att förbli det så länge inte också han faller offer för blodsförsämring.

Resultatet av en raskorsning är kort sagt alltid följande:
a) sänkning av den högre rasens nivå;
b) kroppslig och andlig tillbakagång och därmed begynnelsen till en om och långsamt fortskridande tärande sjukdom.

Att befrämja en sådan utveckling är helt enkelt ingenting annat än en synd mot den eviga skaparens vilja. Men denna synd får syndens lön. Då människan söker komma förbi naturens järnhårda logik, råkar hon i strid med de principer vilka hon har att tacka för sin existens som människa. Sålunda arbetar hon på sin egen undergång när hon handlar mot naturen.
Amerikas enorma framgång beror mer på kelterna än germanerna, t.ex. var/är Skottar mycket mer framgångsrika än tyskar trots att tyskarna är fler i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in