2020-01-10, 19:42
Medlem
Cuckslayers avatar
Hitler ansåg väl att den germanska rasen först och främst var arier.

Sedan så kunde väldigt många fransmän, finnar, ungrare, italienare etc också räknas som arier.
Senast redigerad av Cuckslayer 2020-01-10 kl. 19:50.
Citera
2020-01-10, 20:39
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer

Sedan så kunde väldigt många fransmän, finnar, ungrare, italienare etc också räknas som arier.

Ja självklart, vita människor, européer, är generellt arier.

Mer primitiva folk som urinvånare i Nord- och Sydamerika, färgade negrer, osv, är inte arier.
Citera
2020-01-10, 21:33
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Jag har aldrig fått något riktigt grepp om vad som menas med arier när man talar om européer. Jag vet att arisk kan användas om indier men det är inte den betydelsen jag syftar på.

När man läser vad en del personer skriver när de pratar om arier, och ett exempel är Nordiska Motståndsrörelsen som använder det ordet ibland, så får jag uppfattningen av att man talar om germaner, och ffa nordgermaner. Men varför använder man då inte ordet german/nordgerman? Som jag förstår det så avser man något specifikt biologiskt, men jag kan inte se något hinder att använda ordet german/nordgerman för det. När det talas om arier i dessa sammanhang, är det detta man menar? Och varför används det ordet istället?

Det finns en stereotyp som jag tror nästan alla känner till, som ofta kan användas nonchalant när man talar om ljushyade blonda blåögda människor, och då kan ordet arisk användas. Vad jag förstått det som så kommer detta slang från modern anti-Hitler-propaganda, där man målar upp en bild av att de ansåg att arier var blonda och blåögda folk.

När man läser texter från tiden kring Hitler(kan även vara så att det användes ett bra tag innan, är inte jättepåläst), så ser man att det finns en del som använder ordet arisk(inte bara tyskar) när man talar om vissa européer. I Hitlers bok Min Kamp så använder han själv ordet arisk, och pratar då om en ras med skapande egenskaper vill jag minnas. Även här har jag inte funnit en riktig definition(alltså inte bara Hitlers användning av ordet), även om det ofta verkar sammanfalla med betydelsen av germansk eller nordisk. I vilken betydelse användes ordet på den tiden, och användes den på samma sätt av alla? Var betydelsen just detta? Och varför använde man ordet arisk istället för germansk eller nordisk?

Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Indo-européer härstammar från Asien. Arier är indo-arier och har ursprung i nuvarande Asien.
Det finns inga arier som inte har ursprung i Asien.

Historiskt sett alltså.

Genetiskt sett ser geografin annorlunda ut.

Och en förklaring för dig när det står INDO, betyder det inte INDIEN och INDIER. Geografin såg annorlunda ut förr och Asien beboddes av många olika folkslag.
De härstammar från området runt Svarta havet, men begav sig därifrån när inlandsisen började smälta och då bland annat emot Afghanistan, Iran och Irak som kallades Arya(?) som betydde ariernas land. Men även emot Europa (såklart) norra indien och till Egypten.

Se den här
https://m.youtube.com/watch?v=l3fULY...C&index=4&t=0s engelskawikipedia bekräftar även den här teorin

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nja, de inbegriper ju alla indoeuropeiska folk, så därför ingår exempelvis hjältarna i Iran, dvs perserna.
Ja fast de är kraftigt uppblandade nu med diverse arabfolk, så deras ariska procent är nog minimal
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2020-01-10 kl. 21:36.
Citera
2020-01-10, 22:42
Medlem
Räknas brunögda svenskar som arier?
Citera
2020-01-11, 03:27
Medlem
chiliislifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillagobben
Räknas brunögda svenskar som arier?
Nej, blandras.
Citera
2020-01-11, 10:32
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier

Ariern är kulturskapande och juden är kulturförstörande. Sen finns det andra folk däremellan som kan upprätthålla en kultur eller civilisation men som är inte kultur- och civilisationsskapande på samma sätt som ariern, enligt Hitler i Mein Kampf.

Detta är jag nyfiken på. Är det bara ariern som är kulturskapande? Vad ansåg Hitler tex om japaner?

Man kan ju tänka sig att Japan har fått kulturella influenser, innovationer och teknik från ariern i historien och därmed kunnat upprätthålla en högkultur själva.

Idag framstår Japan som väldigt civiliserat förstås, men det är från en horisont där Europa är helt förstört av kulturmarxism, mångkultur och PK.

Japaner kanske främst har förmågan att kunna upprätthålla en högkultur. Men inte att skapa en högkultur själva?
Senast redigerad av Belavia 2020-01-11 kl. 10:35.
Citera
2020-01-11, 12:52
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Hitler beundrade ju den antika medelhavskulturen. Förutom detta skriver han i MK till exempel att Nordamerika uppvisar en mycket högre nivå av civilisationsbyggande än Sydamerika, pga. att i Sydamerika har kolonisatörerna beblandat sig med ursprungsbefolkningen och det har därigenom blivit en sänkning av blodet och rasen.

Ariern är kulturskapande och juden är kulturförstörande. Sen finns det andra folk däremellan som kan upprätthålla en kultur eller civilisation men som är inte kultur- och civilisationsskapande på samma sätt som ariern, enligt Hitler i Mein Kampf.
Jo så var det väl. Men var det då européer som menades när man sade arier?
Citera
2020-01-11, 12:55
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:

Arier avsåg alltså den germanska rasen, och biologiskt innebar det att de folk du nämner till viss del tillhörde den rasen? Dvs förmodligen de som fanns i gränsområdena.
Citera
2020-01-11, 13:00
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Detta är jag nyfiken på. Är det bara ariern som är kulturskapande? Vad ansåg Hitler tex om japaner?

Man kan ju tänka sig att Japan har fått kulturella influenser, innovationer och teknik från ariern i historien och därmed kunnat upprätthålla en högkultur själva.

Idag framstår Japan som väldigt civiliserat förstås, men det är från en horisont där Europa är helt förstört av kulturmarxism, mångkultur och PK.

Japaner kanske främst har förmågan att kunna upprätthålla en högkultur. Men inte att skapa en högkultur själva?
Vad jag minns om Min Kamp så är det så han beskrev det. Ariern var kulturskapande. Det innebar väl då helt eller delvis européer, vilket jag inte är riktigt klar över vad som menas därav trådstarten. Nordostasiater, dvs kineser, koreaner, japaner, kunde beundras, iallafall den gamla kinesiska civilisationen vill jag minnas, och de ansågs åtminstone kunna upprätthålla kultur. Jag tror japaner ansågs högst av dessa icke-arier, men minns inte helt säkert.
Citera
2020-01-11, 13:45
Medlem
motarbetars avatar
Althögern har gjort en suverän sammanfattning om indoeuropéernas ursprung:

https://www.altnorden.se/2018/05/17/...-harstammning/

Rätt kort artikel som tar upp det mest relevanta.
Senast redigerad av motarbetar 2020-01-11 kl. 13:55.
Citera
2020-01-11, 14:04
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Arier avsåg alltså den germanska rasen, och biologiskt innebar det att de folk du nämner till viss del tillhörde den rasen?

Ja.

Eftersom det är så lite som skiljer mellan germaner och kelter så ansåg tyskarna att man exempelvis kunde räkna nästan alla fransmän som arier.

Det var just därför som Hitler absolut inte ville kriga här i Europa. Tyskarna dödade därför så få britter och fransmän som möjligt.

Han skonade ju britterna i Dunkirk.
Citera
2020-01-11, 15:10
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ja.

Eftersom det är så lite som skiljer mellan germaner och kelter så ansåg tyskarna att man exempelvis kunde räkna nästan alla fransmän som arier.

Det var just därför som Hitler absolut inte ville kriga här i Europa. Tyskarna dödade därför så få britter och fransmän som möjligt.

Han skonade ju britterna i Dunkirk.
Med kelter menar du https://en.wikipedia.org/wiki/Celts#..._in_Europe.png ?

Min egen uppfattning om fransmän är att de ser rätt annorlunda ut germaner, med undantag av nordöstra Frankrike delvis, sen vet jag inte hur det ser ut men kanske andra delar av östra Frankrike mot Tysklands-gränsen såsom Alsace också är mer germanska(Alsace har ju åtminstone varit tysktalande.

Vet du varför man använde ordet arier istället för germansk, om det var det man avsåg?
Senast redigerad av Deliberately 2020-01-11 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in