2010-12-16, 10:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Min teori är att en grupp personer som befann sig på samma fest som AG var de som hade ihjäl honom. Skinnhuvuden? Kanske det, de flesta på festen var väl det vad jag förstått. I sammanhanget tror jag däremot inte det är så intressant. Han hamnade i konflikt med någon eller några på festen, följde med dem iväg för att typ "snacka", och under berusning så hade de ihjäl honom. Antagligen var det inte planerat.

Om dessa råkar vara skinnhuvuden eller ej tycker jag inte är så intressant, då det antagligen inte har med händelsen att göra. Jag tror att gärningsmännen var festdeltagare. Punkt. Den avhuggna handen bottnar nog snarare i att försöka avleda polisen än att det skulle röra sig om något i stil med att "han var inte riktig nazist".

Jag funderar lite på detta med det övervåld som ska ha använts mot AG. Dels dödsmisshandeln med tillhyggen men också den avhuggna handen. För mig antyder detta att AG kan ha känt gm och att motivet kan ha varit personligt. Att kapningen av handen ska ha varit en avledande handling kan visserligen vara rätt, men om den följde på ett oplanerat bråk, så känns det lite märkligt för mig. Tänkte verkligen fulla ungdomar (?) på att de skulle vilseleda efter ett oplanerat bråk, där de använt övervåld för att slå (och sparka?) ihjäl sitt offer?

Jag undrar om inte gm i och med kapningen av handen ville sända ett "budskap". Hade AG tagit något som tillhörde gm? Hade han blivit påkommen med "handen i kakburken"? Hade han svikit dem? Något annat?

Just faktumet att handen kapades gör att jag inte tror att dådet var helt oplanerat. Jag undrar om ett gäng (?) fulla killar tänker på att planera något sådant efter en oplanerad händelse. Och dessutom något så makabert.

Motivet behöver inte vara viktigt. Men i detta fall kanske förklaringen till mordet kan finnas i just ett sådant. Hade inte AG dragit sig undan skinnskallarna ett tag, eller hur var det? Fanns det någon missämja mellan AG och dessa tidigare kompisar (som han väl sökte sig tillbaka till nu, rätta mig om jag har fel)?
Citera
2010-12-16, 11:38
Medlem
psykakutens avatar
Anders pappa var ju jude. Varför nämndes inte det i "Veckans brott"? Det kanske inte har någon som helst betydelse, men det kan också ha gjort skinnskallarna arga, speciellt i kombination med att Anders verkade vara på väg att lämna dem.
Nu tror jag visserligen inte att man ska spekulera för mycket om eventuella motiv i det här fallet, jag tror att det handlar om hastigt uppblossande ilska, förmodligen i kombination med stora doser alkohol och/eller knark. Förmodligen har mördaren, eller en av dem om de är flera, någon typ av empatistörning i grunden. Det märkliga är dock att ingen berättar något, trots att det måste finnas flera som vet, eller anar.
Citera
2010-12-16, 15:46
Bannlyst
Jag har funderat på en sak angående mordet på AG.

I boken som Lilian skrev stod det att Anders lånade sin mammas bil kvällen innan Nyårsafton, när Anders hade plockat upp henne tillsammans med sina vänner så beskrev hans mamma att det var en hotfull stämning i bilen mellan Anders och en annan skinnskalle.
Hon frågade aldrig Anders om det dock enligt texten i boken.

Det stod också att samma kille som satt i bilen ringde hem till Anders flera gånger, men han ville aldrig svara eller prata med denne. Han var någon ledare för VAM på den tiden.

Kan detta ha något och göra med det som hände på mordnatten?
Citera
2010-12-16, 15:50
Bannlyst
Har någon av er andra läst boken?
Citera
2010-12-16, 20:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinchek
Jag har funderat på en sak angående mordet på AG.

I boken som Lilian skrev stod det att Anders lånade sin mammas bil kvällen innan Nyårsafton, när Anders hade plockat upp henne tillsammans med sina vänner så beskrev hans mamma att det var en hotfull stämning i bilen mellan Anders och en annan skinnskalle.
Hon frågade aldrig Anders om det dock enligt texten i boken.

Det stod också att samma kille som satt i bilen ringde hem till Anders flera gånger, men han ville aldrig svara eller prata med denne. Han var någon ledare för VAM på den tiden.

Kan detta ha något och göra med det som hände på mordnatten?

Jag har tyvärr inte läst boken. Var denne kille med på festen på nyårsafton?
Citera
2010-12-16, 21:05
Bannlyst
Det var han nog, han var ledare för VAM på den tiden och en av dom som ansvarade för skinnskallarnas lokal.

Stod även att Anders hade på sig en okänd tröja när dom identifierade honom, enligt Lilian hade den något nazistiskt budskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har tyvärr inte läst boken. Var denne kille med på festen på nyårsafton?
Citera
2010-12-16, 21:20
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Så, du menar alltså att Hübinette med flera av någon anledning ska befunnit sig på det ödsligt belägna saltlagret? Varför? Var han synsk, och hoppades på att någon från festen skulle bege sig dit?
Jag skrev i direkt anslutning vilket kan innebär att AG jagades till platsen eller att AG genade nära platsen och överfölls där. Eller lockades dit.
Citat:
Utöver detta ska AG, av okänd anledning, utan att säga hej då till någon och utan att någon sett det, lämnat festlokalen och gått till saltlagret. Varför skulle han göra det?
Folk är fulla, särskilt på nyårsafton, och han kände väl inte så många på festen och dessutom ville han inte vara skinnboll längre. Inte så konstigt om han avviker utan att säga något. De vänner han hade kanske gick tidigare än honom.
Citat:
(Fetmarkerat.) Jag skulle gärna vilja veta mer om detta. Vad baserar du det på?
Hubinette beskriver ju hur "ansiktet var mosat" osv. Visst han kanske hittar på men jag tycker det är lite för detaljrikt för att jag ska kunna räkna ut psykopaten Hübinette som gm.
Citera
2010-12-16, 21:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det var han nog, han var ledare för VAM på den tiden och en av dom som ansvarade för skinnskallarnas lokal.

Stod även att Anders hade på sig en okänd tröja när dom identifierade honom, enligt Lilian hade den något nazistiskt budskap.

Kan AG ha köpt tröjan utan att LG visste om den? Annars:

Spekulation:

1. Budskap, i och med tröjan och den avhuggna handen (från skinnskallar).

2. Vilseledande, försök att få det att peka mot skinnskallar.
Citera
2010-12-16, 21:30
Bannlyst
Hur menar du vilseledande? Det vore ju ett misstag av skinskallarna att dra på honom tröjan eftersom dom då hade blivit misstänkta för mordet.
Om tröjan hade ett nazistiskt budskap. Skinnskallarna var ju nazister på den tiden då mordet skedde.

Själv tror jag att Anders fick tröjan när han kom till lokalen, sedan har det kanske uppstått bråk och han hade då gått iväg med ett par killar för och "kissa". Utanför lokalen blev det kanske ännu mer bråk och tillslut försöker Anders springa därifrån men jagas ikapp vid Saltlagret där misshandeln sker.

Enligt Eiler ägde misshandeln rum på flera ställen i Saltlagret.

En annan teori kan vara att Skinnskallarna konfronterade Anders med hans judiska bakgrund och att några då gick ut med honom ur lokalen för och prata.

Vad säger ni om mina teorier? Jag försöker att inte gå in för mycket på detaljer, spekulerar bara över vad som kan ha hänt.
Citat:
Kan AG ha köpt tröjan utan att LG visste om den? Annars:

Spekulation:

1. Budskap, i och med tröjan och den avhuggna handen (från skinnskallar).

2. Vilseledande, försök att få det att peka mot skinnskallar.
Citera
2010-12-16, 21:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hur menar du vilseledande? Det vore ju ett misstag av skinskallarna att dra på honom tröjan eftersom dom då hade blivit misstänkta för mordet.
Om tröjan hade ett nazistiskt budskap. Skinnskallarna var ju nazister på den tiden då mordet skedde.

Själv tror jag att Anders fick tröjan när han kom till lokalen, sedan har det kanske uppstått bråk och han hade då gått iväg med ett par killar för och "kissa". Utanför lokalen blev det kanske ännu mer bråk och tillslut försöker Anders springa därifrån men jagas ikapp vid Saltlagret där misshandeln sker.

Enligt Eiler ägde misshandeln rum på flera ställen i Saltlagret.

En annan teori kan vara att Skinnskallarna konfronterade Anders med hans judiska bakgrund och att några då gick ut med honom ur lokalen för och prata.

Vad säger ni om mina teorier? Jag försöker att inte gå in för mycket på detaljer, spekulerar bara över vad som kan ha hänt.

Med vilseledande menar jag om det var andra än skinnskallar som dödade honom, men ville få det att se ut som om det var skinnskallar som var skyldiga. Personligen tror jag dock inte att det var så.

Jag tycker att dina teorier verkar vettiga. Kan motivet också vara att han ville dra sig ur umgänget med skinnskallarna, om det var så?
Citera
2010-12-16, 21:57
Bannlyst
Okej, tror inte heller på det. Jag är nästan säker på att Hubinette eller vad han heter, inte är inblandad i mordet. Tror att hans "egna" ligger bakom detta.

Ja, det kan också vara ett motiv.
Anders undvek lokalen efter nyår 1993/1994, och han lät också håret växa ut igen.
Har för mig att det stod att han hade träffat killen som blev avrättad vid Mullsjö någon veckan innan nyår, han från Vårby? Den kille frågade Anders varför han inte kom till lokalen, och enligt honom var AG en svikare. Tror att skinskallarna tog illa åt sig när dom märkte att han inte längre ville vara med dom.

En annan sak som är intressant är det man var "dödens" om man drog sig ur skinnskalle gänget. AG hade berättat det för någon närstående innan nyår stod det.
Citat:
Med vilseledande menar jag om det var andra än skinnskallar som dödade honom, men ville få det att se ut som om det var skinnskallar som var skyldiga. Personligen tror jag dock inte att det var så.

Jag tycker att dina teorier verkar vettiga. Kan motivet också vara att han ville dra sig ur umgänget med skinnskallarna, om det var så?
Citera
2010-12-16, 22:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Okej, tror inte heller på det. Jag är nästan säker på att Hubinette eller vad han heter, inte är inblandad i mordet. Tror att hans "egna" ligger bakom detta.

Ja, det kan också vara ett motiv.
Anders undvek lokalen efter nyår 1993/1994, och han lät också håret växa ut igen.
Har för mig att det stod att han hade träffat killen som blev avrättad vid Mullsjö någon veckan innan nyår, han från Vårby? Den kille frågade Anders varför han inte kom till lokalen, och enligt honom var AG en svikare. Tror att skinskallarna tog illa åt sig när dom märkte att han inte längre ville vara med dom.

En annan sak som är intressant är det man var "dödens" om man drog sig ur skinnskalle gänget. AG hade berättat det för någon närstående innan nyår stod det.

Där ser man...

Vet du om AG gick till festen på "eget initiativ" eller om han blivit "ditbjuden"? Kan det ha funnits en baktanke, om de bjudit dit honom? Jag tänker på att om han själv dragit sig undan, varför då gå på deras fest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in