2010-12-16, 22:21
Bannlyst
Han var som du kanske har hört musikintresserad, och han hade blivit inbjuden till lokalen för att diskutera en demo inspelning.
Jag tror att det lockade honom, för han anade nog inte vad som skulle hända. Skinnskallarna utnyttjade kanske hans musikintresse efter att dom hade kommit på att han var jude, dom ville till varje pris ha ner honom för och "ta hand om AG".
Om detta stämmer så var mordet planerat redan, det skedde då inte av en ren slump eller pga alkohol/droger. Anders hade ju inte ens druckit en starköl i lokalen visade det sig efter obduktionen.

En annan sak är händelsen i bilen, stämningen var hotfull mellan AG och en annan skinnskalle. Något hade kanske utlöst misshandeln vid den tiden? Vad tror ni?

Det är lite jobbigt att sitta och spekulera när man inte vet något, det känns så ovisst.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Där ser man...

Vet du om AG gick till festen på "eget initiativ" eller om han blivit "ditbjuden"? Kan det ha funnits en baktanke, om de bjudit dit honom? Jag tänker på att om han själv dragit sig undan, varför då gå på deras fest?
Citera
2010-12-16, 22:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinchek
Han var som du kanske har hört musikintresserad, och han hade blivit inbjuden till lokalen för att diskutera en demo inspelning.
Jag tror att det lockade honom, för han anade nog inte vad som skulle hända. Skinnskallarna utnyttjade kanske hans musikintresse efter att dom hade kommit på att han var jude, dom ville till varje pris ha ner honom för och "ta hand om AG".
Om detta stämmer så var mordet planerat redan, det skedde då inte av en ren slump eller pga alkohol/droger. Anders hade ju inte ens druckit en starköl i lokalen visade det sig efter obduktionen.

En annan sak är händelsen i bilen, stämningen var hotfull mellan AG och en annan skinnskalle. Något hade kanske utlöst misshandeln vid den tiden? Vad tror ni?

Det är lite jobbigt att sitta och spekulera när man inte vet något, det känns så ovisst.

Nu när du nämner det, kommer jag ihåg.

Vet man hur/med vad handen kapades?

Visst finns det DNA från platsen från ev. gm?
Citera
2010-12-16, 23:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Jag skrev i direkt anslutning vilket kan innebär att AG jagades till platsen eller att AG genade nära platsen och överfölls där. Eller lockades dit.

Okej, visst. Verkar dock dumt att springa från festen i händelse av att han blir jagad. Samt att det är märkligt att ingen såg honom lämna festen eller att han inte sa hej då...

Någon som vet var saltlagret låg i förhållande till Fryshuset och allmänna kommunikationsmedel (buss, tunnelbana)?

Citat:
Folk är fulla, särskilt på nyårsafton, och han kände väl inte så många på festen och dessutom ville han inte vara skinnboll längre. Inte så konstigt om han avviker utan att säga något. De vänner han hade kanske gick tidigare än honom.

Det är rätt många kanske och om som ska stämma in för att dådet att passa in på vänstern, eller för den delen överhuvudtaget någon utanför festlokalen.

Citat:
Hubinette beskriver ju hur "ansiktet var mosat" osv. Visst han kanske hittar på men jag tycker det är lite för detaljrikt för att jag ska kunna räkna ut psykopaten Hübinette som gm.

Han lämnar i sitt e-postmeddelande tre uppgifter, handen, kroppen, ansiktet. Du skriver "'ansiktet var mosat' osv"? Vadå "osv"? Att handen avhuggits? Det var ju sedan länge känt i media. Eller menar du att kroppen slogs sönder? Också det var känt i media!

Att hans ansikte var söndermosat var vad jag vet inte känt spritt i media. Däremot att huvudet fått "kraftiga skador" av ett "tungt, trubbigt föremål". Kom också ihåg att det var känt att kroppen utsatts för "extremt våld". Hur sannolikt är det inte då att också ansiktet utsatts för kraftigt våld?

Texten måste också läsas i sitt sammanhang, som ett hotfullt meddelande - inte som en nödvändigtvis korrekt historiebeskrivning. Att han använde termer som "söndermosat" stärker ju hotet. Detta givetvis helt oavsett om eller vilken nivå av våld AG utsatts för i ansiktet.

Jag håller inte med dig om att TH:s beskrivning i mejlet på något vis är att betrakta som detaljrik.

Citat:
En annan sak som är intressant är det man var "dödens" om man drog sig ur skinnskalle gänget. AG hade berättat det för någon närstående innan nyår stod det.

Min känsla är att nja. Bland skinnskallarna fast det säkert en och annan dåre, men det rör sig inte om några monster. Skulle det vara så att den som lämnade skinnskallegänget var dödens så skulle vi under 80- och 90-talet fått se betydligt fler mord på före detta skinnskallar.

Inte ovanligt att extremiströrelser demoniseras mer än nödvändigt.
Senast redigerad av Troian 2010-12-17 kl. 00:02.
Citera
2010-12-16, 23:53
Medlem
Troians avatar
1. Vad vet vi om den kille som några månader efter mordet anhölls och sedan häktades? Han ska ha varit ett år äldre än AG. Motivet i så fall något bråk om nån tjej...

2. Vad var det för personer som misstänktes och anhölls 2006?

3. Finns det ytterligare personer som anhållits?

4. Killen som hoppade sönder skallen på en Aftonbladet-vaktmästare, utanför Fryshuset, vad vet vi om honom? Har för mig att han själv blev mördad några år senare, i Finland? Har han hörts i utredningen av mordet på AG?
Citera
2010-12-16, 23:57
Medlem
Citat:
Jag har funderat på en sak angående mordet på AG.

I boken som Lilian skrev stod det att Anders lånade sin mammas bil kvällen innan Nyårsafton, när Anders hade plockat upp henne tillsammans med sina vänner så beskrev hans mamma att det var en hotfull stämning i bilen mellan Anders och en annan skinnskalle.
Hon frågade aldrig Anders om det dock enligt texten i boken.

Det stod också att samma kille som satt i bilen ringde hem till Anders flera gånger, men han ville aldrig svara eller prata med denne. Han var någon ledare för VAM på den tiden.

Kan detta ha något och göra med det som hände på mordnatten?

Stod det verkligen att Anders körde bilen eller är det jag som missuppfattar texten?
Citera
2010-12-17, 00:07
Medlem
Citat:
Hubinette beskriver ju hur "ansiktet var mosat" osv. Visst han kanske hittar på men jag tycker det är lite för detaljrikt för att jag ska kunna räkna ut psykopaten Hübinette som gm.

Alltså rent logiskt så torde en eller flera personer med tillhyggen sikta på huvudet. Det är nog mycket ovanligt vid misshandel med ex. basebollträn, påk eller planka att gm siktar någonannanstans än huvet.
Skulle inte förvåna mig om nästan alla personer som misshandlas till medvetslöshet med tillhyggen träffas mest i huvudet. Det som beskrivs som unikt i just det här fallet anses väl vara graden av misshandel, dvs. att det slagits mycket och länge, inte bara på huvudet utan på resten av kroppen också.

Så själva grejen att huvudet var mosat är nog inte "sanning" så som tidigare info var och polisen avskrev ju TH som gm.
Citera
2010-12-17, 00:21
Bannlyst
En kompis till Anders, som var lite äldre körde bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Stod det verkligen att Anders körde bilen eller är det jag som missuppfattar texten?
Citera
2010-12-17, 00:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Så själva grejen att huvudet var mosat är nog inte "sanning" så som tidigare info var och polisen avskrev ju TH som gm.

Att huvudet utsatts för mycket kraftigt våld var känt, en "sanning" om man så säger.
Citera
2010-12-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
1. Vad vet vi om den kille som några månader efter mordet anhölls och sedan häktades? Han ska ha varit ett år äldre än AG. Motivet i så fall något bråk om nån tjej...

En person från/hemmahörande i Täby, anhölls [enligt hörsägen] pga. närvaro på fryshuset-partyt vid tidpunkten för mordet, bristande minne pga. av stort alkoholintag och total oförmåga att redogöra för vad denne haft för sig på festen. Personen ska även haft någon komplicerad medicinsk diagnos.
Så enligt [hörsägen] är personen oskyldig och har inte sett något. Sedan anhölls väl personen kanske med anledning av den medicinska diagnosen. man kan ju tänka sig en variant där någon polisutredare ser nyttan med en medicinsk diagnos som förutspår sannolik död. Det var väl fler som hade väldigt dåligt minne på stället som inte anhölls?

Däremot är inget känt om personens relation till AG, fruntimmersaffärer eller liknande.
Citera
2010-12-17, 00:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Däremot är inget känt om personens relation till AG, fruntimmersaffärer eller liknande.

Om fruntimmeraffärer har det stått i media. Vet inte vad det baserar sig på, men.
Citera
2010-12-17, 02:07
Medlem
Som utredaren uttrycker det finns inget som helst som talar för att en meningsmotståndare utfört brottet. Det känns långsökt. Rimligtvis är det en person med personlig koppling till AG med tanke på det brutala våldet. AG kanske öppnat sitt hjärta för någon på klubben om att han hade judiskt blod i sig. Detta kanske spred sig bland ledarna. De hade här chansen attvisa vad man gör med en judisk infiltratör. Att de högg av handen kan ju vara en heilmarkering.
Citera
2010-12-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Som utredaren uttrycker det finns inget som helst som talar för att en meningsmotståndare utfört brottet. Det känns långsökt. Rimligtvis är det en person med personlig koppling till AG med tanke på det brutala våldet. AG kanske öppnat sitt hjärta för någon på klubben om att han hade judiskt blod i sig. Detta kanske spred sig bland ledarna. De hade här chansen attvisa vad man gör med en judisk infiltratör. Att de högg av handen kan ju vara en heilmarkering.

Det har väl funnits mängder av teorier om handen över årens lopp.
Allt från stöld av ringar till mystiska teorier baserat på Asatrons "liv efter döden".

Det kan ju ha varit som så att det finns helt andra anledningar.
Enligt utredarens tidningshistorier så har misshandeln pågått på flera ställen i Saltlagret. Kanske AG inte var helt oaktiv i ett skinnbollslagsmål och att de helt enkelt tog av handen/armen av andra skäl än mytologiska? , kanske han frivilligt gick med på någon duel/holmgång eller liknande?
Djur eller hundar inblandade?
Någon form av prylfixering typ, jämfört med MC-västar?, han kanske pillade på något heligt?
Handen/armen kanske inte alls är av?, utredaren kanske bara hittar på, i själva verket saknas en fot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in