• 1
  • 2
2020-01-09, 12:02
Bannlyst
Var det inte någon som sa att det inte fanns olika människoraser?

Erik Jaime är svårt sjuk i blodcancer. Han har svårt att hitta en passande stamcellsdonator på grund av sitt utomeuropeiska ursprung. Nu sprids hans rop på hjälp som en löpeld på sociala medier.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...amcellsdonator
Citera
2020-01-09, 12:11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280

Erik Jaime är svårt sjuk i blodcancer. Han har svårt att hitta en passande stamcellsdonator på grund av sitt utomeuropeiska ursprung. Nu sprids hans rop på hjälp som en löpeld på sociala medier.

Människokroppen är oerhört komplex, se till exempel på förekomsten av sällsynta blodtyper.
Citera
2020-01-09, 12:23
Citat:

...vi som fått lära oss att det inte finns olika människoraser? Hur kan då detta vara möjligt kan man undra. det finns ju inte ens biologiska kön utan det är ju sociala konstruktioner vi talar om. Jag är övertygad om att de därför kan hitta en stamcell från en platinablond kritvit kvinna och lösa problemet.
Citera
2020-01-09, 12:31
Medlem
pelegrins avatar
Detta är ju Flashback och tråden ligger i "Integration och invandring", så vi tar väl det som tenderar att vara mest intressant för de flesta:

Hans pappa är från Finland, mamma är från Angola.
Han har halvsyskon på båda sidorna.
Citera
2020-01-09, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Detta är ju Flashback och tråden ligger i "Integration och invandring", så vi tar väl det som tenderar att vara mest intressant för de flesta:

Hans pappa är från Finland, mamma är från Angola.
Han har halvsyskon på båda sidorna.

Kan man inte plocka stamceller ifrån vilken neger som helst? Eller är det rasblandningen som är orsaken till problemet?
Citera
2020-01-09, 13:01
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Kan man inte plocka stamceller ifrån vilken neger som helst? Eller är det rasblandningen som är orsaken till problemet?
Jag är inte rasist, men.. .

.. . ehm.. .

. ..det är det senare av de två alternativ du nämner

har jag hört, <host host> men jag har tystnadsplikt i ärendet så jag har inte sagt eller skrivit något, speciellt inte här på Flashback.. .
Citera
2020-01-09, 13:11
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det är även olika köer för svarta och vita när det gäller organtransplantationer om ni inte redan visste detta.
Citera
2020-01-09, 14:22
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är även olika köer för svarta och vita när det gäller organtransplantationer om ni inte redan visste detta.

Till fördel för svarta då eller?
Citera
2020-01-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Inte för att jag misstror dig, men har du någon källa på det? Om det är sant så skall jag anmäla mig som organdonator. Jag har hittills inte gjort det för att jag inte vill hjälpa någon djävla kaoz-somalier t.o.m. efter döden.
Citera
2020-01-09, 14:46
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Jag vet inte hur längde detta har varit känt ang att specfika och unika stamceller (som injiceras i benmärgen antar jag) baserat utifrån olika människoetniska raser som ska överensstämma och passa perfekt. Inkl att organ donering ska ju ochså även vara etnisk specika för att kroppen ska inte stöta bort transplantation :

https://www.donors1.org/learn-about-...rgan-donation/

Men i båda fallen inkl säkert fler fall förklarar det ju tydligt att det finns människoraser. Så det borde väl slutas debatteras nu i ämnesområdena kring det antar jag som tex "vilka som är svensk, vad är svensk" osv inkl att tex en typisk livsstil, kultur, villkor beror på "socioekonomiska förhållanden" vilket det bevisligen inte gör när när den är etnifierad med speciell statistik relativ annan etnisk statistik fast under samma mätningsvillkor
Citera
2020-01-09, 14:48
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShortE
Till fördel för svarta då eller?

Nej, därför att det är ytterst låg sannolikhet för att organen är kompatibla. Svarta har därför väldigt mycket längre väntetider, då svarta generellt sett är jävligt dålig på att bidra.
Citera
2020-01-09, 14:51
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Inte för att jag misstror dig, men har du någon källa på det? Om det är sant så skall jag anmäla mig som organdonator. Jag har hittills inte gjort det för att jag inte vill hjälpa någon djävla kaoz-somalier t.o.m. efter döden.

Tja, sök lite själv då. Står ju om det överallt.

https://www.bbc.com/news/uk-37236075
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in