Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Efter iranska attackerna mot amerikanska basen i Al Asad amerikanerna har lyft upp några F-15 från flygbasen i Al Dhafra, Arabemiraten. Alltså iranierna förväntade attackerna från helt annat håll. Men amerikanerna vände sina stridsflygplan i det sista. Strax efter blev en ukrainsk passagerarflygplan skjuten eller sprängd. Provokation?

Någonting lär ha hänt i luftlägesbilden (antingen reellt eller av Iranierna upplevt) för att den här typen av vådabekämpning skall vara möjlig i ett integrerat luftförsvar. MEN risken finns som sagt att Iranierna strösslat på med system och personal på grund av konflikten med USA och att det därför fanns/finns okvalificerade och/eller dåligt integrerade luftvärnsförband kring Teheran.
Oavsett så lutar det åt en avsiktlig bekämpning även om man säkerligen trodde att man sköt på något legitimt mål (på samma sätt som i Ukraina med MH17).

Något direkt samband med uppträdande av eventuella amerikanska flygföretag över Persiska viken kan man nog avskriva då det är över 1000km mellan Al Dhafra och Teheran. Möjligen kan det finnas indirekta samband i stil med Iranska interna rykten eller enskilda befälhavare som fattar beslut om eldtillstånd av rädsla för en överhängande amerikansk motattack men ett ordentligt integrerat luftvärnssystem under stridsledning bör ha varit medvetet om civil luftfart. Det måste vara någonstans i den kedjan som det brustit.
Citera
2020-01-10, 08:33
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
På tal om dödsstraff så undrar jag vad som kommer att hända med personen som tog filmen på missilen när prästerskapet får tag på denne?
Tror inte det blir medaljutdelning direkt.

En person som är trött på regimen kanske. De är många nu.
Citera
2020-01-10, 08:34
Medlem
Conceptions avatar
Bra att vittnesmål börjar strömma in nu i varje fall. Jag trodde först också att planet av utomstående kraft blivit tvingat ner till marken. Antingen genom kollision eller missil.

Nu är det mer eller mindre bekräftat att det är en missil.

För så mycket vet man om flygplan att en brand i en motor får inte ner ett flygplan på det här sättet.

I denna soppa så kan man i varje fall hoppas att konflikten trappas ner i området. Dessa 176 människor som dog kanske förhindrade att betydligt fler dog i en större konflikt.

För nu känns det i varje fall bevisat att Iran är en uppblåst regim i klass med Irak innan konflikten 1991. Alla trodde de skulle kunna sätta emot USA om de invaderade men det visade det sig att de inte kunde. Skulle konflikten trappas upp så skulle USA köra över även Iran.
Citera
2020-01-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att luftrummet var stängt är bekräftat.
Ok, då var det ju fullständigt vansinnigt att flyga i det luftrummet.
Citera
2020-01-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletaz
Hälle med! Har jag gjort en skärmdump som några säger ska vara en kropp.... det ser mer ut som nåt plåt-aktigt det där sk mörka i mitten som kommer flygande. Eller har jag fel? Fast fattar inte hur man skickar en skärmdump här , så dålig är jag

Nej du har rätt.
Omöjligt att det är en människa, trodde det var en annan sekvens folk pratade om.
När jag först såg klippet trodde jag dessutom bara att det var plåt eller en stol...
Citera
2020-01-10, 08:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockel
Nej du har rätt.
Omöjligt att det är en människa, trodde det var en annan sekvens folk pratade om.
När jag först såg klippet trodde jag dessutom bara att det var plåt eller en stol...
Vad spelar det för roll om det är en människa eller en plåtbit?

Varför lägger ni någon som helst fokus på det?
Citera
2020-01-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad spelar det för roll om det är en människa eller en plåtbit?

Varför lägger ni någon som helst fokus på det?

Intressant. För att sånt som man bara ser på filmer sker i verklighet
Citera
2020-01-10, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Källa på det?
Den ursprungliga källan tycks vara en ukrainsk nyhetsbyrå:
Citat:
Diplomats are now verifying data on no-show passengers and identifying Ukrainian citizens among victims.
https://www.unian.info/world/10821479-ukraine-embassy-in-iran-edits-report-on-possible-causes-of-ps752-crash-update.html

Detta omnämns också tidigare i denna tråd. Det finns så många kommentarer att jag inte orkar leta upp det. Någonstans i främre halvan av tråden, tror jag.
Citera
2020-01-10, 09:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bra att vittnesmål börjar strömma in nu i varje fall. Jag trodde först också att planet av utomstående kraft blivit tvingat ner till marken. Antingen genom kollision eller missil.

Nu är det mer eller mindre bekräftat att det är en missil.

För så mycket vet man om flygplan att en brand i en motor får inte ner ett flygplan på det här sättet.

I denna soppa så kan man i varje fall hoppas att konflikten trappas ner i området. Dessa 176 människor som dog kanske förhindrade att betydligt fler dog i en större konflikt.

För nu känns det i varje fall bevisat att Iran är en uppblåst regim i klass med Irak innan konflikten 1991. Alla trodde de skulle kunna sätta emot USA om de invaderade men det visade det sig att de inte kunde. Skulle konflikten trappas upp så skulle USA köra över även Iran.

Jag var osäker faktiskt. Det som talade för luftvärn (innan videobevis) var planets snabba nedstigning. Även om man tappar båda motorerna vid till exempel fågelkrock så kan man glida rätt långt. För snabba förfaranden som dessa brukar det handla om fel på styrning eller att man tappat stora delar av planet, eller mjukvarufel/pilotfel. Men å andra sidan är min expertis begränsad till för mycket tittande på "Aircrash investigation".
Citera
2020-01-10, 09:10
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Iran tillverkar sina egna missiler.

Helt säker på det?
Det lär nog snarare vara ryska missilsystem som Iran har köpt.
Citera
2020-01-10, 09:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletaz
Tack vad bra! Kommer här nu:

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/iai4hmprl1jtqg1zna2n91b1'>LÄNKTEXT</a>

Det jag ser i mitten som andra hävdar är en kropp - ser mer ut som plåt. Ser inte alls några kroppar.. vill gärna bli överbevisad.

Jag korrigerar din länk, så den går att klicka på:

https://www.bildtagg.se/bild/iai4hmprl1jtqg1zna2n91b1

Jag har också hela tiden sett det som en plåtbit.
Citera
2020-01-10, 09:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Helt säker på det?
Det lär nog snarare vara ryska missilsystem som Iran har köpt.

Man bygger en del raketartilleri o kryssningsmissiler. Osäker på luftvärn. Mycket lär vara högst derivat av Ryska grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in