Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du påstod att man i Iran inte kände till vad som hände i Irak den här natten, därför att de inte har internet och annat, du pratade smörja, och jag angav ett vittne som bevis för att det var just smörja.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_Iran

Den enda som pratar smörja här är du, typ Aftonbladet läsare, vänster troll
Citera
2020-01-12, 22:47
Medlem
Citat:
Exakt

En sådan slösar man inte på en ynka Tor 1 för att knäppa mullorna på näsan.

Just därför går just argumentet att operatören var rädd för att attackeras bort i min bok.

En långräckviddig radarstation, där börjar man när man har för avsikt att komma åt smått och gott, eller när man bara vill jävlas för att man kan, särskilt när man pungar ut typ 13 miljoner kronor, det föreställer jag mig.

Tror du på fullaste allvar att någon soldat någonsin i en skarp situation tagit sig en funderare på kostnaden för egna eller motståndarens vapensystem innan denne valt att agera?
I skarpt läge tänker ingen soldat på politik eller än mindre ekonomi.
Citera
2020-01-12, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast artikeln är i slutändan författad av civilister utan erfarenhet. För att beskriva det så oinsatta begriper så är luftvärnssystem bäst nyttjade i bakhåll. Dvs du grupperar dina enheter dolt och röjer inte din position innan det finns något att skjuta mot. En sändande belysningsradar är ett enkelt mål för en SSARB (signalsökande robot som är designad för att döda luftvärn) och dessutom vill man inte ge potentiella mål någon förvarning och så lite tid som möjligt för motåtgärder och motmedel.
Du tänder din eldledningsradar så sent som det bara går för egenskyddets skull och det ger dig väldigt kort tid att genomföra bekämpningen. 10sekunder är inte alls en orimlig tidsrymd.

Det finns till och med en teknik som vissa system stödjer (dock inte Iranska SA-15) som heter LOAL (lock on after launch) som innebär att du skjuter roboten innan du ens har eldledning till målet och låser på målet först efter robotskottet. Allt för att ge målet så lite förvarning som möjligt samtidig som du skyddar dig själv mot SSARB.

Exakt

Du verkar vara en luftvärnskille, eller tjej, bra.

Förklara då varför Tor 1 operatören slog igång radarn och hittade UIA utan att ha förvarnats, varför röja sig om man inte har fått förvarning om inkommande fientligt objekt. Varför har ingen annan försökt skjuta ner objektet på sin väg in över iranskt territorium.

Så, vad gjorde att operatören tände, var det någon som såg flygplanet stiga upp från flygplatsen och varnade operatören, eller satt han bara och pillade på knappen och råkade se UIA?

Alltså, förklaringen håller inte, man råkar inte bara skjuta ner ett civilt 737.
Citera
2020-01-12, 22:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vi ser ju nu allmänna protester gentemot den Iranska regimen istället för död åt USA. I inhemska opinionen ser vi den stora effekten av att skjuta ner ett civilt flygplan. Ja förutom att hela världen inser hur värdelösa Iran är

Kanske bidrar nedskjutningen och protester mot denna till att regimen faller. Kanske är det att hoppas för mycket?

Om man ser på regimer som dom i Nordkorea, Iran, Venzuela och Kuba så kan man inte direkt säga att påtryckningar utifrån, genom t.ex. sanktioner och handelsrestriktioner varit så värst effektiva. Ibland kan man dra slutsatsen att de styrande har det fortsatt bra, men befolkningen drabbas.

Om det finns någon sådan så är det inte min bild av vad rättvisa är.

Jag menar inte att man bör acceptera vilka regimer som helst. Samtidigt är erfarenheten av att utifrån påverka hur länder styrs minst sagt blandad.

Citera
2020-01-12, 22:50
Medlem
Mrflinks avatar
Fan jag som trodde att dom bara kastade sten och använde slangbella eller spjut. Det finns tydligen en utveckling framåt även i Iran. Fan va paff man kan bli.
Citera
2020-01-12, 22:50
Medlem
Citat:
Glöm flygplatsen. Den har ingenting med den aktuella enhetens bekämpningsparametrar att göra. Den är utanför räckvidden för både robotar och radarräckvidd och troligen också i mask. Det är fullständigt irrelevant för en eldenhet vilken riktning som ett påstått angrepp kommer ifrån. Tror du man skiter i att skjuta mot en indikerad kryssningsrobot bara för att den finns i en viss riktning? Visst kan man ha eldförbud i vissa riktningar men i detta fallet hade man uppenbarligen inte det.

Irrelevant, att skjuta hejvilt kring en öppen internationell civil flygplats?

Du hävdar på allvar att vuxna utbildade operatörer inte skulle ha en aning om var de befann sig? Vad deras position var och uppdrag är. De visste inte enligt dig att de befann sig i Iran, Thereran vid den helt öppna och verksamma flygplatsen!?

Då var det en medveten och ond handling som du just bekräftat med dina egna ord över deras obrydda skjutningar.
Senast redigerad av Martlet 2020-01-12 kl. 23:03.
Citera
2020-01-12, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-50
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_Iran

Den enda som pratar smörja här är du, typ Aftonbladet läsare, vänster troll

Bevisligen kunde minst en person i Teheran se på TV-nyheter, så ditt snack om att ingen i Iran kände till attackerna mot amerikanska mål i Irak är smörja.

Ge dig, du är motbevisad, all i tråden kan se det.
Citera
2020-01-12, 22:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kanske bidrar nedskjutningen och protester mot denna till att regimen faller. Kanske är det att hoppas för mycket?

Om man ser på regimer som dom i Nordkorea, Iran, Venzuela och Kuba så kan man inte direkt säga att påtryckningar utifrån, genom t.ex. sanktioner och handelsrestriktioner varit så värst effektiva. Ibland kan man dra slutsatsen att de styrande har det fortsatt bra, men befolkningen drabbas.

Om det finns någon sådan så är det inte min bild av vad rättvisa är.

Jag menar inte att man bör acceptera vilka regimer som helst. Samtidigt är erfarenheten av att utifrån påverka hur länder styrs minst sagt blandad.

Går inte att jämnföra utbilda klipsk befolkning såsom perser gentemot hjärntvättade nordkoreaner. Förvisso till viss del venezuelaner men förtrycket är desto värre i Iran. Nåja vi får bara hoppas att något gott kommer av en extrem tragedi
Citera
2020-01-12, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror du på fullaste allvar att någon soldat någonsin i en skarp situation tagit sig en funderare på kostnaden för egna eller motståndarens vapensystem innan denne valt att agera?
I skarpt läge tänker ingen soldat på politik eller än mindre ekonomi.

Ja, jag tror på fullaste allvar att förutom svenska soldater, så funderar även iranska dito på rimligheter, till exempel att en Tomahawk skulle dyka upp utan förvarning, från Teherans internationella flygplats, stiga mot landets gräns i en hastighet lägre än en kryssningsrobot, samt när det upptäcks ligger på en höjd mycket över det normala för en kryssningsrobot, faktiskt.

En Tor 1 operatören kan omöjligtvis sköta enheten utan adekvat utbildning och förnuftigt tänkande, Tor 1 är på tok för dyrt att sättas i händerna på folk som inte har någon form av analytisk förmåga och förnuftstänk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag har definitivt inte tjänstgjort i Iranska luftvärnet. Därför kan jag inte veta varken vilka tekniska förutsättningar de har eller vilken utbildning operatörerna har fått med sig från koranskolan. Och kan jag inte veta så utgår jag från misstag snarare än avsiktliga fel, då misstag brukar vara betydligt vanligare. Jag är faktiskt överraskad över att de lyckades skjuta ned något alls.

Hur vet du varifrån de sköt? Var har du fått den uppgiften från? Kan du peka ut grupperingsplatsen på en karta?
Det räknades ut, inte av mig, men jag läste det på utländska sidor. Följer ju med bra där också!
Citera
Medlem
Citat:
Så, vad gjorde att operatören tände, var det någon som såg flygplanet stiga upp från flygplatsen och varnade operatören, eller satt han bara och pillade på knappen och råkade se UIA?

Äntligen. DET är frågan som borde behandlas i tråden (övriga konspirationer och trams får ursäkta).

Det var garanterat ingen som såg flygplanet lyfta som misstog det för en kryssningsrobot.
Men någon information föranledde robotskottet.

Iran gillar assymetriska och lågteknologiska backup lösningar. Det är inte alls omöjligt att de här flygvarnare/observatörer på tråd tex.
Eller så blinksände man med spaningsradar med allt vad det innebär i begränsningar i kännedom om luftläget. Radiotystnad är ju regel snarare än undantag om man förväntar sig ett angrepp och därmed kanske man tappade civilläget.
Citera
2020-01-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Jag vet inte, USA lyckades ju med exakt samma bedrift 1988, då de av misstag sköt ner ett iranskt passagerarplan över iranskt luftrum.

Och jag skulle inte ranka USAs försvarsmakt som tekniskt eller operativt efterblivet, gör du?

Det kanske inte är så enkelt som vi lekmän tror.
Inte för att vara den som är den - men över 30 år spelar en viss roll när vi talar om tekniska system. Även om vi tar hänsyn till att det Irakiska luftvärnet har teknik som säkert har sin grund i 30 år gamla teknik - så gällde det även USA, det vill säga att systemen som fanns 1988 hade sin grund i 60-talet.

Man kan väl med fog säga att alla länder - jämfört med idag - var tekniskt efterblivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in