Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 23:57
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ordagrant skrev du "Sådärja, då var saken utagerad, enligt DN har västerländsk underrättelsetjänst konstaterar att det inte var en missil som träffade planet. Det ska vara en ren olycka."

Ditt enda bevis var en artikel på skittidningen DN. Det räckte för att du skulle tappa din papphatt. Nä, prova lite folie du också, och höj din egen ribba nästa gång. Saken var inte utagerad.

Oavsett hur mycket man än bör tvivla på en sådan bild, bör man också tvivla när folk säger att ett plan spontanexploderar mitt i luften.

Vänta ett tag med att kissa på dig, det skulle jag göra. Onekligen har pendeln svängt avseende bedömningarna från säkerhetstjänsterna, tvära kast och du gör bäst i att avvakta, precis som jag borde gjort innan slutsatser drogs.

Och frågan är vem som är mest trovärdig här, Trump är känd för att ljuga skamlöst och mycket, Iran är en stat som sen länge stöder terrorism och knappast är mer trovärdig än Trump trots allt.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-01-10 kl. 00:05.
Citera
2020-01-09, 23:58
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ordagrant skrev du "Sådärja, då var saken utagerad, enligt DN har västerländsk underrättelsetjänst konstaterar att det inte var en missil som träffade planet. Det ska vara en ren olycka."

Ditt enda bevis var en artikel på skittidningen DN. Det räckte för att du skulle tappa din papphatt. Nä, prova lite folie du också, och höj din egen ribba nästa gång. Saken var inte utagerad.

Oavsett hur mycket man än bör tvivla på en sådan bild, bör man också tvivla när folk säger att ett plan spontanexploderar mitt i luften.

Men det är väl inte 100% bekräftat ännu att det rör sig om en attack heller? Visst är Kanadas president en bättre källa än DN, men ingenting är givet i detta fallet. Finns för många frågetecken för att detta ska vara utagerat ännu, som du påstår att det har blivit ikväll
Citera
2020-01-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nej för de har ju folk på marken som övervakar alla motorer. såg det i ett tv program

Eh ok? Är det pga motorfel som flygbolagen beslutat att dirigera om sin trafik, bort från området? Är det pga "tekniskt fel" som allt mer pekar på att planet blev nedskjutet?
Citera
2020-01-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vad menar du med ditt inlägg? Vi pratar om vem som först skrev att Iran skjutit ned planet själva.

Ja,
Men att ens fundera på om det skulle suttit trigger-happy iranier som trodde att det var ett amerikanskt bombplan och således tryckte på avtryckaren är ju bara ogenomtänkt.
Såklart var det en planerad aktion.
Av vem?
Citera
2020-01-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Börjar tvivla på att just det där objektet är en människa. På bildrutan före den du postade nu ser det mer ut som plåtskrot. Rätt tunn grej.

Hälle med! Har jag gjort en skärmdump som några säger ska vara en kropp.... det ser mer ut som nåt plåt-aktigt det där sk mörka i mitten som kommer flygande. Eller har jag fel? Fast fattar inte hur man skickar en skärmdump här , så dålig är jag
Citera
2020-01-10, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Enligt TV4 så var det de resandes tillhörigheter dem var ute efter.

Samma tråkiga scenario såg vi vid det nedskjutna passagerarplanet i Ukraina. Lokalbefolkningen stal de omkomnas personliga tillhörigheter.
Citera
2020-01-10, 00:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Ja,
Men att ens fundera på om det skulle suttit trigger-happy iranier som trodde att det var ett amerikanskt bombplan och således tryckte på avtryckaren är ju bara ogenomtänkt.
Av vem?

Ja, det är ju vad hela världen verkar vara inne på just nu om du kollar nyheterna. Och det har ju hänt ett antal gånger tidigare i modern historia att militären råkar skjuta ner ett civilt trafikplan under en pågående konflikt.
Citera
2020-01-10, 00:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Detta är min teori : Ett luftvärnsbatteri har övat på att låsa mål. Detta är nåt luftvärn gör ofta ute i världen. Dvs , låser på civila flygplan. I ett civilt flygplan vet piloterna inget om ifall de utgör ett övningsmål. Alltså kan ingen klaga.
Denna gång gick det dock väldigt fel. Denna natt var var det givetvis högsta beredskap och luftvärnsbatteriets uppgift är att skydda flygplatsen. Man låste på 737:an. Som ren övning. Sen skedde misstaget. Antagligen beroende på trötthet, nerver och kadaverdisciplin. Order kom om eld. Det kan vara så att man skulle göra en blindavfyrning men av misstag avfyrades en skarp missil.

Nåt sånt tror jag.

Det finns en militär flygplats över vilken planet flög, antar att det är den du menar skulle skyddas? Inte den civila som planet lyfte ifrån?
Citera
2020-01-10, 00:09
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbarmannen
Det roliga är att det samma natt som missilerna satt en i den tråden och skrv om ett.plan som.var på väg till Dubai vill jag minnas och att det var korkat att flyga och så vidare. Var det planet han menade.

Roligt kanske är ett dumt ordval. Vad du menar i övrigt är svårt att förstå, med så ofullständiga meningar som du skriver. Planet som tråden handlar om hade inte Dubai som destination. Utan skulle åt helt motsatt väderstreck.
Citera
2020-01-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ja,
Av vem?
Varför är det ogenomtänkt? Det är snarare det troligaste scenariot. Iran har inget som helst intresse av att skjuta ner ett civilt flygplan som befinner sig över deras egen huvudstad.
Luftvärn fungerar inte som i filmer. Precis som i tusentals andra fall av vådabekämpning med olika vapensystem så ligger det "oftast" en rad av mänskliga och tekniska missöden bakom.
Till och med jänkarna har av misstag skjutit ned två egna stridsflygplan i modern tid med luftvärnsrobotar och då får man tänka på att deras integrerade luftlägesbild är bland världens bästa om inte bäst.

Luftvärnsstrid är en sekundaffär och utan att gå in på en trådvältare med tekniska detaljer hur allting fungerar så är det inte konstigare att Iranskt luftförsvar lyckas skjuta ner ett trafikflygplan under de omständigheter som rådde (med pågående Iranska anfall mot amerikanska baser och folk på helspänn) än att Svenska polisen misstar en förståndshandikappad med en beväpnad mördare och skjuter ihjäl denne. Allt som krävs är fel information, inblandade som är uppstressade och/eller skrämda samt ett offer på fel plats vid fel tidpunkt.
Citera
2020-01-10, 00:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ja,
Av vem?

Ja, det ska inte kunna gå att "blanda ihop" plan.
Har någon avfyrat en missil har man givetvis inte råkat och av misstag(hoppsan sa) dragit iväg en.
Citera
2020-01-10, 00:18
Medlem
Lonnrots avatar
Den här i slomo finns ute nu. Ger mig inget. Planet aldrig synligt?:
https://mobile.twitter.com/ava_today/status/1215384998095851521
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem