Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 13:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kartorna på länken antyder att planet svängt höger tillbaka mot flygplatsen och närmast fullbordat vändningen. Är kartorna orienterade nord—syd så har planet slagit i marken från nord-nordväst och spridit delarna åt syd-sydost.

Slås transpondern ut och ingen av tre piloter meddelar sig med marken men planet nästan fullbordat vändning så har något i hästväg inträffat. Jag vet inte hur marken ser ut i planets egentliga färdväg men logiken i att vända åter för att landa antyder ju att alla kommunikationer slagits ut men att piloterna inte omedelbart förstått vidden av katastrofen i övrigt. Annars går man ju ner direkt, där man är. Vill man justera den tanken så kan de ju omedelbart ha inlett en vändning och sen inte sett anledning/hunnit att bryta denna. Eventuellt att planet ha svängt av sig självt pga av skada på höger sida, kanske.

För att summera så finns det väl saker som talar för ett (av piloterna uppfattat) tekniskt haveri som inte genast framstår som direkt dödligt. Men tämligen snart bör ju då brand i last eller bränsletankar eskalerat utom kontroll. Märkligt är det.

Jag såg inte kartorna första gången jag kollade igenom artikeln. Men visst jag tänker samma sak att det kan vara en lång ofrivillig gir åt höger pga att planet är skadat och inte en medveten sväng tillbaka till flygplatsen. Nåt stort har ju inträffat eftersom det finns flera andra händelser där man kunnat flyga med en motor borta. I USA så havererade en motor och bitar av motorhöljet slog upp i flygplanskroppen så att ett fönster lossnade och en passagerare sögs ut. Ändå kunde piloterna flyga och landa på en flygplats. Trots skador och att kabintrycket försvann.
Citera
2020-01-09, 13:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jura-novit-curia
Det är av yttersta vikt eftersom man ganska enkelt kan sluta sig till vilka länder eller milisgrupper som köper eller har tillgång till vapen tillverkade i ett visst land. Som du förstår använder exempelvis USA inte ryska vapen.

Herregud, vad är det för bottenlös idioti som släppts lös i den här tråden?

Skulle tippa på att 80% av världens länder använder eller har tillgång till amerikanska och ryska vapen då de har sålt vapen och gett vapen till en massa länder. Du menar att nu kan vi då utesluta att usa har skjutit en missil eftersom det var ryska missildelar. Det skulle alltså vara helt omöjligt om usa(ej troligt) ville skylla på nån annan att få tag i en rysk missil och skicka iväg den.
Citera
2020-01-09, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dgw91
Jag har även läst påståendena om att piloten försökt vända. Men vart har man fått den informationen då transpondorn plötsligt sluta sända signaler? Planet kan ju självmant orsakat svängen/svängarna pågrund av oförmåga av att styra planet eller att piloterna eventuellt redan var döda av okänd anledning.
Finns väl inget som tyder på att just piloten skall ha gjort en sväng? Kollar man på exempelvis MH17 som föll ner - Planet svängde, men det var ingen pilot som gjorde svängen(rätta mig om jag har fel).

Jag säger inte att något påstående av att något är sant eller falskt. Jag tillger bara mina egna tankar kring detta.
Jag har inte sett att detta verifierats från myndigheter(ATC) men såklart via radar har dom kunnat se detta samt ev via radartranspondern(dvs ej ATS-B transpondern).

Men undrar om inte detta med att dom vänt är en media historia.
Senast redigerad av kuluser 2020-01-09 kl. 13:13.
Citera
2020-01-09, 13:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dgw91
Nu talar jag bara av egen kunskap när det kommer till litiumbatterier då jag arbetar med farligt gods inom transporter.

Men tror det är högst osannolikt att ett litiumbatteri ombord skulle kunna vara orsaken vid detta fallet. Ett litiumbatteri kan självklart explodera eller börja brinna. Men inte i en sådan omfattning att det plötsligt sänker planet så fort. Branden hade behövt utvecklas först osv. Händelseförloppet bör ta längre tid och inte heller orsaka ett plötsligt stopp av transpondern utan att en pilot hinner meddela detta.

Om jag minns rätt så skedde kraschen bara någon minut efter lyftet. En brand kan självklart orsaka olyckan, men i ett sådant fall behöver det ha varit en explosiv händelse med tanke på tidsförloppet. Precis som du själv nämner.

Låter som sagt osannolikt att ett litiumbatteri skulle ha orsakat detta.

Jag har även läst påståendena om att piloten försökt vända. Men vart har man fått den informationen då transpondorn plötsligt sluta sända signaler? Planet kan ju självmant orsakat svängen/svängarna pågrund av oförmåga av att styra planet eller att piloterna eventuellt redan var döda av okänd anledning.
Finns väl inget som tyder på att just piloten skall ha gjort en sväng? Kollar man på exempelvis MH17 som föll ner - Planet svängde, men det var ingen pilot som gjorde svängen(rätta mig om jag har fel).

Jag säger inte att något påstående av att något är sant eller falskt. Jag tillger bara mina egna tankar kring detta.

Jag syftade inte på ett litiumbatteri, utan ett par pallar i lastrum kanske. Men du har säkert rätt. Egen erfarenhet är inte så ”bara”.

Jag resonerade kring svängen i annat inlägg nyss. Sista transpondersignalen är fortfarande i nordvästlig riktning, men planet störtar ner från nordost, i riktning, grovt, flygplatsen. (Västnordväst resp. nordnordost, kanske)
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-09 kl. 13:16.
Citera
2020-01-09, 13:17
Medlem
Tubleross avatar
Hade inte Iran högsta beredskap precis innan planet störtade, eftersom man fruktade amerikanskt motangrepp?
Citera
2020-01-09, 13:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag har inte sett att detta verifierats från myndigheter(ATC) men såklart via radar har dom kunnat se detta samt ev via radartranspondern(dvs ej ATS-B transpondern)

När det där planet försvann(från Malaysia va?) Så läste jag något om att piloten troligtvis hade stängt av transpondern men att det inte innebär att man försvinner helt. Det var något om att transpondern skickar signal till och från någon satellit och när den stängs av så skickas det inget från planet men satelliten skickar fortfarande signaler till planet som studsar tillbaka på något sätt. Dvs man kunde fortfarande följa planet men inte lika pålitligt och inte i realtid så att säga. Det var väl därför de kunde spåra att planet vänt och åkt mot Australien trots att signalen försvann rätt tidigt.

Det är vad jag minns men jag kan minnas fel
Citera
2020-01-09, 13:20
Medlem
Citat:
Jag syftade inte på ett litiumbatteri, utan ett par pallar i lastrum kanske. Men du har säkert rätt. Egen erfarenhet är inte så ”bara”.

Jag resonerade kring svängen i annat inlägg nyss. Sista transpondersignalen är fortfarande i nordvästlig riktning, men planet störtar ner från nordost, i riktning, grovt, flygplatsen. (Västnordväst resp. nordnordost, kanske)

Ja jag förstår att du syftar på fler. Ursäkta att jag inte klargjorde det.

Men, det är förbjudet enligt IATAs regelverk att transportera lösa litiumbatterier på passagerarplan. Det får enbart skeppas via CAO - Cargo Aircraft Only.

Som exempelvis, UPS fraktflyg som gick ner.

Du vet hur det är, man tänker det i skallen och antar att alla redan fattar vad man menar. :-)
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-09 kl. 13:23.
Citera
2020-01-09, 13:29
Ett riktat skott mot tanken på planet skulle vara det enda som kan orsaka en sådan enorm brand efter bara några minuter. En brand inne i planet skulle man kunna upptäcka i tid och hinna släcka, alternativt en brand i bagageutrymmet orsakat av en bomb skulle också kunna ha ett snabbt förlopp. Min teori är iaf bomb eller nedskjutning, känns inte som ett tekniskt fel.
Citera
2020-01-09, 13:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag såg inte kartorna första gången jag kollade igenom artikeln. Men visst jag tänker samma sak att det kan vara en lång ofrivillig gir åt höger pga att planet är skadat och inte en medveten sväng tillbaka till flygplatsen. Nåt stort har ju inträffat eftersom det finns flera andra händelser där man kunnat flyga med en motor borta. I USA så havererade en motor och bitar av motorhöljet slog upp i flygplanskroppen så att ett fönster lossnade och en passagerare sögs ut. Ändå kunde piloterna flyga och landa på en flygplats. Trots skador och att kabintrycket försvann.

Det är ju snarare det omvända som inträffat här: all kommunikation har genast slagits ut och branden tycks härröra från flygplanskroppen. En explosion kraftig nog att skapa ett samband mellan höger motor och flygplanskroppen borde väl slita isär hela planet? Transpondern sitter väl f.ö. fritt framtill ovanpå och sänder utan att gå via planets övriga system? Det skulle ju antyda en rejäl smäll (för ett plan) och ev. en träff utifrån.
Citera
2020-01-09, 13:36
Medlem
Kan absolut vara ett tekniskt fel och ett sammanträffande att det skedde just nu.

Men ska man räkna sannolikhet på hur ofta ett plan kraschar av tekniskt fel, och att det skulle krascha just nu och just där hade man nog fått ett odds motsvarande sju rätt på lotto, troligtvis ännu mycket högre.

Ändå låter det från så många håll som att det inte är nåt speciellt märkvärdigt med detta sammanträffande.
Citera
2020-01-09, 13:36
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:

Flygbolaget UIA och dom flesta andra bolag transporterar inte lösa batterier längre. Embargo sedan
flera år tillbaka. Mindre lithiumbatteier som sitter i utrustning som laptop, mobiler osv förekommer och
redovisar på flightens lastmanifest.

angående "svängen" Om du tappar kraft på en motor så svänger planet automatiskt om du inte
kompenserar med rodret.
Citera
2020-01-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det finns foto på de svarta lådorna när iranierna står runt dem vid nedslagsplatsen.

källa? kan du hitta dessa bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in