Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Den här är ganska matig:
https://www.businesstraveller.com/business-travel/2020/01/09/ukraine-international-airlines-rules-out-crew-error-in-boeing-737-800-crash/
Skulle gissa på en rejäl skiftnyckel glömd på lämpligt eller lämpligt ställe, eller de gamla litiumbatterierna, eller katastrofal brand ombord av annan anledning, kanske ett slags bomb. Piloterna ska ha försökt vända enl uppgift men aldrig kontaktat tornet. Det antyder plötsligt katastrofal situation med utslagna system och kanske en eller två omedelbart döda piloter. Planet ses flyga brinnande i alla fall en minut eller två på film, det borde ge tid att meddela sig om det fanns ngt som fungerade och någon som kunde tala. Ett motorfel räcker ju inte, nånting måste ha åstadkommit plötslig explosiv brand invid cockpit och vitala system. Det snabba förloppet tycks utesluta olika former av tidigare kända tekniska fel, även om det väl finns några snarlika fall historiskt. Men våldsam explosiv brand invid cockpit direkt på start på en Boeing hör ju inte till vanligheterna...
Så sabotage eller motsvarande låter väl inte orimligt. Om inte iranierna provade ngt nytt strålvapen...
Nu talar jag bara av egen kunskap när det kommer till litiumbatterier då jag arbetar med farligt gods inom transporter.
Men tror det är högst osannolikt att ett litiumbatteri ombord skulle kunna vara orsaken vid detta fallet. Ett litiumbatteri kan självklart explodera eller börja brinna. Men inte i en sådan omfattning att det plötsligt sänker planet så fort. Branden hade behövt utvecklas först osv. Händelseförloppet bör ta längre tid och inte heller orsaka ett plötsligt stopp av transpondern utan att en pilot hinner meddela detta.
Om jag minns rätt så skedde kraschen bara någon minut efter lyftet. En brand kan självklart orsaka olyckan, men i ett sådant fall behöver det ha varit en explosiv händelse med tanke på tidsförloppet. Precis som du själv nämner.
Låter som sagt osannolikt att ett litiumbatteri skulle ha orsakat detta.
Jag har även läst påståendena om att piloten försökt vända. Men vart har man fått den informationen då transpondorn plötsligt sluta sända signaler?(Edit: Jag vet att det finns fler system som kan visa planets bana - Men sådan data tar väl lite längre tid att få fram än den ynka lilla tid sedan olyckan i jämförelse med då påståendet dök upp). Planet kan ju självmant orsakat svängen/svängarna pågrund av oförmåga av att styra planet eller att piloterna eventuellt redan var döda av okänd anledning.
Finns väl inget som tyder på att just piloten skall ha gjort en sväng? Men självklart kan så vara fallet. Men hur kan man redan nu påstå att piloten har gjort det.
Kollar man på exempelvis MH17 som föll ner - Planet svängde, men det var väl ingen pilot som gjorde svängen? Och ja, jag är medveten om att planet splittrades i olika bitar. Säger inte att detta är vad som hänt i detta fallet eller att en sådan typ av missil har använts eller någon missil över huvud taget. Men förhoppningsvis förstår man hur jag tänker.
https://youtu.be/tHzavUArAXQ
Jag säger inte att något påstående av något är sant eller falskt. Jag tillger bara mina egna tankar kring detta.