Citat:
Ursprungligen postat av
elbel
Varför tjafs om garantin? Antingen har man eller inte, kolla upp det!
För Subaru Sverige är fallet solklart. Lampan tändes två dagar efter garantin gått ut så den gäller absolut inte och någon good-will är de inte intresserade av. De bestämmer ju hur de vill göra med sina garantier och jag bestämmer vilken bil jag inte tänker köpa nästa gång. Det som stör mig lite i sammanhanget är att lampan tändes första gången (förutom när jag körde hem) efter en stor service två dagar innan garantitiden gick ut, där de bland annat uppgraderade programvaran i bilen. Den andra gången var också första körningen (igen efter hemkörningen) efter att de hade släckt lampan efter första bytet. Subaru insisterar på att felet hos glödstiftet inte beror på uppgraderingen samtidigt som de säger sig inte veta vad som ingår eller ändrats i uppgraderingen.
Jag håller det inte för otroligt att den nya versionen av programvaran har andra parametrar eller villkor för när den ska rapportera fel på glödstiften och att det finns lite tolerans i systemet enligt "en gång är ingen gång, två gånger är det något fel". Alltså att mina stift inte rasat flera stycken på nästan en gång utan att den nya versionen av programvaran har bestämt sig för att mina gamla stift inte längre är ok av någon (bra eller dålig) anledning och flaggar upp detta. Första gången jag startade bilen för att köra hem så dyker det upp i systemet men styrsystemet väntar och ser om det händer igen innan det säger ifrån. Verkstaden byter sedan det första stift som datorn varnar för, nollställer och så händer det igen. Jag kommer aldrig få veta om det är så, för Subaru insisterar på att servicen absolut och på inget sätt kan ha med stiften att göra och att garantin inte täcker bytet.
Apropå att gasa ur bilen ibland så gör jag det. På väg till jobbet har jag en kort och tvär motorvägspåfart till 110 där det gäller att stampa på ordentligt. Så länge det är isfritt kör jag mc samma sträcka och njuter lite av att gasa på just där, både med hoj och bil.