2020-01-07, 12:40
Medlem
Har en Volvo V40 -13 (har ägt den de sista 4 åren) och den har går 13 500mil och har aldrig behövt byta glödstift.
Det enda som öht behövt bytas på bilen än så länge är två bromsbelägg (men det är snart dags för kamremsbyte)
Citera
2020-01-07, 13:00
Medlem
Subaru är skit, byt innan motorn rasar.
Citera
2020-01-07, 13:43
Medlem
Uppdatering: jag skulle ha hämtat bilen nu, men efter att ha kollat med dem innan betalningen så visade det sig vara samma stift som de bytt igen (och ville ta betalt för igen), så nu ska de fortsätta undersöka bilen för att reda ut om det blev något fel vid bytet eller om det är något annat fel på t.ex. en sensor. Jag har varit mycket nöjd med Subaru sedan många år, men nu blir det nog ingen mer. I alla fall inte från samma ställe.
Citera
2020-01-08, 00:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför tjafs om garantin? Antingen har man eller inte, kolla upp det!

Det kan vara något annat fel som är svårt att hitta, på vissa av mina bilar får jag byta stift varje gång jag byter olja. Brukar vara svårt första gången undantag på vissa modeller.

Om du ecokör mycket kan man behöva gasa lite ibland för att väcka motorn

edit 6k mil låter helt ok, kolla upp intervall
köp märkestift och byta alla, ibland snålar verkstan

Åh herregud. Är du dum eller orkade du inte läsa vad han skrev?

Glödstift. Inte tändstift.
Citera
2020-01-08, 01:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Uppdatering: jag skulle ha hämtat bilen nu, men efter att ha kollat med dem innan betalningen så visade det sig vara samma stift som de bytt igen (och ville ta betalt för igen), så nu ska de fortsätta undersöka bilen för att reda ut om det blev något fel vid bytet eller om det är något annat fel på t.ex. en sensor. Jag har varit mycket nöjd med Subaru sedan många år, men nu blir det nog ingen mer. I alla fall inte från samma ställe.

Du får inte ge dig.
Har du frågat om emissionsgarantin?

Stå på dig, det här ska Subaru betala för.
Citera
2020-01-08, 13:17
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Åh herregud. Är du dum eller orkade du inte läsa vad han skrev?

Glödstift. Inte tändstift.
Felciterat?
Men tack för ditt bidrag till tråden, det uppskattas
Citera
2020-01-09, 07:24
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Subaru är skit, byt innan motorn rasar.
Värdelöst inlägg som inte bidrar till något
Subaru är ett av märkena i Sverige som får högst betyg av sina kunder gällande bilar.
Angående ts problem så stå på dig.
En bekant hade en liknande som fick samma typ av problem. Bara några veckor efter köp.
Efter mycket tjat löste säljaren problemet. Det var en bilfirma.
(Det var dessutom ett helvete att få ut glödstiften ur motorn.
Min bekant pratade med verkstaden som gjorde jobbet och är auktoriserad och inte Husseins kebab gym och bilmek.)
Citera
2020-01-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Värdelöst inlägg som inte bidrar till något
Subaru är ett av märkena i Sverige som får högst betyg av sina kunder gällande bilar.
Angående ts problem så stå på dig.
En bekant hade en liknande som fick samma typ av problem. Bara några veckor efter köp.
Efter mycket tjat löste säljaren problemet. Det var en bilfirma.
(Det var dessutom ett helvete att få ut glödstiften ur motorn.
Min bekant pratade med verkstaden som gjorde jobbet och är auktoriserad och inte Husseins kebab gym och bilmek.)
Efter ett samtal nu på förmiddagen till ägaren av hela firman är den ekonomiska biten löst nu. Han tyckte inte att det såg bra ut att hans verkstad ville ta betalt två gånger för samma jobb så det blev ingen gång istället.
Citera
2020-01-10, 02:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Felciterat?
Men tack för ditt bidrag till tråden, det uppskattas

Nä. Du pratar om att byta stift i samband med oljebyte och att 6000 mil är helt okej intervall. Det är det också, för tändstift(!), men inte för glödstift.
Citera
2020-05-22, 13:20
Medlem
Ny uppdatering: har precis hämtat bilen efter ha fått ett glödstift till bytt. Det var i alla fall inte samma som i vintras. Jag frågade serviceteknikern om han tycker att det är som det ska att två av fyra stift ska hålla mindre än 7000 mil men det bara rann av honom med ett ”det är svårt att säga”. Nåja, 3500 kr där huvuddelen var jobbet att få loss det gamla spruckna stiftet. Ska det fortsätta så här blir det 2 kr/mil bara för stiften. Nästa bil blir inte en Subaru.
Citera
2020-05-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om motorvarningslampan lyser kan det vara emissionspåverkande. Därmed faller det under avgasgarantin vilken är ganska lång.

Ta kontakt med verkstaden igen och fråga.

Edit: Fråga inte. Hävda istället. Så får dom bevisa att det inte påverkar utsläpp.

Motorlampa är man tvingad att tända för emissionspåverkande fel. Detta är en hint om att du borde kunna få felet åtgärdat gratis.
Det kan dock vara så att man tänder motorlampan utan att det är emissionspåverkande. Från tillverkarens sida vill man dock ha så lite orsaker som möjligt att tända varningslampor i onödan.

I teorin så är det ganska troligt att man inte klarar avgaskraven utan att alla glödstift fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Ny uppdatering: har precis hämtat bilen efter ha fått ett glödstift till bytt. Det var i alla fall inte samma som i vintras. Jag frågade serviceteknikern om han tycker att det är som det ska att två av fyra stift ska hålla mindre än 7000 mil men det bara rann av honom med ett ”det är svårt att säga”. Nåja, 3500 kr där huvuddelen var jobbet att få loss det gamla spruckna stiftet. Ska det fortsätta så här blir det 2 kr/mil bara för stiften. Nästa bil blir inte en Subaru.

Vad gäller vanlig nybilsgaranti, begbilsgaranti, och UBA-garanti, så kanske länken kan reda ut lite.

https://motorbranschen.mrf.se/expert...sreningslagen/

Glödstift torde alltså inte landa under UBA.
Citera
2020-05-22, 16:05
Medlem
zoombos avatar
Bytte på min PSA-diesel som jag hade till för några månaders sen. Det var två glödstift som var dåliga så jag bytte samtliga. Då hade den gått ca 19000 mil (årsmodell 2008). Köpte dem från Tyskland för runt 450,-/4 st tycks jag minnas och det var varken svårt eller komplicerat att byta, lite trångt och pillrigt och man fick riva bort lite prylar men inget en hemmapulare inte fixar. Tog väl ca 2 timmar.
Ingen motorlampa hade tänts innan detta och jag märkte inget i övrigt men då jag hittade lite felkoder i loggen så tyckte jag ändå att det var befogat, framför allt tyckte jag den var lite dryg på bränslet. Oklart om just detta gjorde skillnad (bytte fler prylar samtidigt, bl a EGR-ventil) men lite snålare tror jag den blev.

Kom förresten på att när jag hade en Hyundai där deras 7-års garanti fortfarande gällde så byttes två glödstift på garantin. Detta i samband med vanlig service och det kostade inget extra. Då hade bilen gått ca 6000 mil.
Senast redigerad av zoombo 2020-05-22 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in