• 1
  • 2
2020-01-06, 13:15
Medlem
Jag har tänkt på det en del efter min pojkvän begick självmord nu innan jul, endast 19 år. Jag kan inte klandra honom alls, jag har varit med honom så många kvällar när han inte kunnat sova pågrund av all ångest han kände och jag tror att självmord blev som en tvångstanke han bar med sig från efter han tog studenten.
Jag tycker inte att det är själviskt eftersom jag till viss del nu förstår all smärta han bar inom sig. Men vad tycker ni? Är det själviskt att begå självmord?
Citera
2020-01-06, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Em01
Jag har tänkt på det en del efter min pojkvän begick självmord nu innan jul, endast 19 år. Jag kan inte klandra honom alls, jag har varit med honom så många kvällar när han inte kunnat sova pågrund av all ångest han kände och jag tror att självmord blev som en tvångstanke han bar med sig från efter han tog studenten.
Jag tycker inte att det är själviskt eftersom jag till viss del nu förstår all smärta han bar inom sig. Men vad tycker ni? Är det själviskt att begå självmord?

Nej, det är inte själviskt. Det är tvärtom de som säger att det är själviskt som är själviska, för de vill att människor som mår fruktansvärt dåligt ska fortsätta att leva bara för andras skull.
Citera
2020-01-06, 13:27
Medlem
Arsenikarsles avatar
Det beror väl på vad man lägger ner för värdering i ordet "självisk", att man bara tänker på sig själv?
När man är så sjuk som han verkar ha varit är det omöjligt att tänka på annat, så ja.. sjukdomen gjorde honom kanske självisk. Men om han inte hade varit sjuk hade han säkerligen inte tänkt i de banorna heller.
De som har ont kan bara tänka på en enda sak och det är att få slippa ha ont.

Det är därför det är så viktigt att fånga upp folk innan det går för långt och att man vågar ta sig till psykakuten oavsett vad folk kanske säger.
Glöm för all del inte att ta hand om dig själv och omringa dig med stöd av dina nära och kära samt nån bra terapeut.
Citera
2020-01-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, det är inte själviskt. Det är tvärtom de som säger att det är själviskt som är själviska, för de vill att människor som mår fruktansvärt dåligt ska fortsätta att leva bara för andras skull.

Jag håller med men bara till viss del. Har man skaffat barn är man skyldig att sätta sitt eget lidande åt sidan och ge dem den bästa möjliga starten på livet man kan. Begår man då istället självmord så är man självisk.

Har man däremot ingen som man är direkt ansvarig för så visst, då är man, i mitt tycke, fri att leva eller dö som man vill.
Citera
2020-01-06, 14:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Men vad tycker ni? Är det själviskt att begå självmord?

Det blir ju lättare att resonera kring om man ser psykiska sjukdomar på ett bildligt sätt: Är det själviskt att inte orka bära en tung sten 24/7 och istället tillslut tappa taget och klämmas till döds under den?
Citera
2020-01-06, 14:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det i grunden är en självisk handling. Det kommer ju finnas folk efter som tvingas städa upp. Det alltifrån att faktiskt städa som hans lägenhet som att sedan om de älskade honom tvingas städa upp i sina känslor.

Men personer som tar sina liv är i ett så djupt mörker att de inte tänker på sådant. Personer som slänger sig framför ett tåg t.ex de tänker inte på det kommer ge en stackars lokförare ett livslångt trauma. Förmodligen trauma för de som kommer tvingas plockas bort bitar från dom från spåret. Så japp. Egoistisk handling är det i stor grad att de inte tänker på andra.
Citera
2020-01-06, 15:06
Medlem
Ja det är själviskt och fegt, det är en enkel väg ut och det förstör livet för alltid för dem som finns kvar. Åtminstone om du är ung, då har du inte ens gett det ett riktigt ärligt försök. Allas liv är ett helvete i perioder särskilt i ungdomen men det kommer att bli bättre. Du berövar dig själv ditt liv, dina barn att födas, dina föräldrar att få barnbarn. Det kan finnas situationer och individer där det är fullt förståeligt att man inte orkar mer, men är du 19 år är du alldeles för ung, herregud du har inte ens en aning om vad verklig smärta och verkliga motgångar är ännu.
Citera
2020-01-06, 15:09
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:

Nej, det är inte själviskt att ta livet av sig, alla människor har rätt till sin egen död om de är över 18 år.
Citera
2020-01-06, 15:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Man begår självmordet för sin egen skull. Ibland kanske man kan resonera som
- ja men han ville inte ligga andra till last och deras liv skulle bli bättre om han dog!
Jorå, så kan det vara. Men det är också själviskt fast på ett annat sätt dvs att slippa se de problem man orsakar andra.
T.o.m. personen som skänker 1.000 kr per månad till Röda Korset är självisk. Fast på ett sätt som gynnar andra.
I det fall du beskriver verkar det vara enbart för sin egen skull; att slippa det helvete han upplevde.
Å det fungerade ju även om det kanske hade funnits ännu bättre lösningar han inte provade
Citera
2020-01-06, 18:11
Medlem
Det är intr själviskt, det är hemskt.. Självmord tar ingen för att det är roligt
Citera
2020-01-06, 23:56
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Motsatsen till själviskt skulle vara altruistiskt. Är det altruistiskt att ta livet av sig?
För vem annan än sig SJÄLV begår folk självmord?
Citera
2020-01-07, 00:03
Medlem
Citat:

Ja ytterst själviskt och aldrig en lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in