Citat:
Ursprungligen postat av
Em01
Jag har tänkt på det en del efter min pojkvän begick självmord nu innan jul, endast 19 år. Jag kan inte klandra honom alls, jag har varit med honom så många kvällar när han inte kunnat sova pågrund av all ångest han kände och jag tror att självmord blev som en tvångstanke han bar med sig från efter han tog studenten.
Jag tycker inte att det är själviskt eftersom jag till viss del nu förstår all smärta han bar inom sig. Men vad tycker ni? Är det själviskt att begå självmord?
Om du har barn så kan jag nog tycka att det är själviskt att ta livet av dig, på samma sätt det är som att överge sina barn. Annars tillhör jag skaran som inte anser att det är själviskt att begå självmord, du är inte skyldig samhället eller någon någonting, på samma sätt som samhället eller någon annan inte är skyldig dig någonting. Förlorar du viljan att leva så finns det egentligen ingenting att leva för. Resonemang som ”tänk på människorna du påverkar” används bara i dessa sammanhang. Vi jobbar ju för ett samhälle där människor ska slippa göra saker mot sin vilja för att hålla andra nöjda (slaveri, prostitution etc), men att vakna i ett helvete varje dag för att andra ska vara nöjda förväntas du göra. Jag tror dock att folk som aldrig har mått riktigt dåligt har svårt att förstå hur jävla illa det kan vara, och således klassa det som själviskt. Det finns två sidor på varje mynt.
Vi bor ca 7 miljarder människor på jorden och det är inte konstigt att en del människor inte gillar livet och därför väljer att avsluta det. Det som är konstigt, i mitt tycke, är dock att vi inte kan erbjuda aktiv dödshjälp. Jag skulle aldrig uppmana någon att ta sitt liv, men har full förståelse för att folk gör det.