• 1
  • 2
2006-03-20, 23:41
Medlem
Som rubriken antyder är min fråga om det går att beräkna en rikoschett. Narturligt vis så är det omöjligt om det är mot ojämna ytor men mot jämna ytor så borde det ju gå.
Citera
2006-03-20, 23:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Med tanke på att en höghastighetskula från t ex Ak5 ofta "wobblar" i luften så blir det svårt även mot jämna ytor.

Det är helt enkelt är för många variabler inblandade för att du enkelt ska kunna beräkna en rikoschett. Även kulor med lägre hastighet är inte nödvändigtvis helt stabila, och det räcker med en liten avvikelse för att rikoschetten ska bege sig i en helt annan riktning.
Citera
2006-03-21, 06:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Med tanke på att en höghastighetskula från t ex Ak5 ofta "wobblar" i luften så blir det svårt även mot jämna ytor.
.

Que?
Utveckla tack.
Citera
2006-03-21, 07:03
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Que?
Utveckla tack.

Fjärilseffekten kan kanske vara en god start
http://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effect

Enkelt uttryckt, det är ibland svårt att mäta ursprungsvariablerna så slutresultatet kan inte förutspås.
Citera
2006-03-21, 07:08
Medlem
scoremaxs avatar
Jo jo..

Men jag undrar vad han menar med att kulorna från t,ex. 5.56 nato "wobblar".
Citera
2006-03-21, 12:57
Medlem
Scoremax:
Med wobbla menas kulans girningar runt dess bana. Kulan ligger sällan rakt mot dess bana utan svänger runt den.
Citera
2006-03-21, 18:19
Medlem
wreckinggirls avatar
... när du räknar ut riskområden så räknar du ju med ett värde för "q" vilket alltså är "risk för studs hitom målet". Så om du köper en SÄKI så kan jag lära dig räkna ... fast det är ju knappast såna rikoschetter så att du smackar in en kula i målet via studs
Citera
2006-03-21, 18:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Utveckla tack.

"Wobbla" betyder precis som Räserfläns skrev att kulan vid en viss utgångshastighet blir instabil av rotationen runt dess egen axel. Gränsen brukar dras vid en utgångshastighet på 1000 m/s (därav epitetet "höghastighetsvapen"), men även Ak5 som ligger runt 950 m/s räknas dit.

Wobbling är önskvärt eftersom det gör att kulan fungerar som en dumdumkula, d v s den "tumlar" inuti kroppen istället för att gå rakt igenom. En kula som tumlar gör givetvis mycket större skada, och finessen är att höghastighetsvapen är tillåtna medan dumdumkulor inte är det.

Chansen är stor att en wobblande kula inte träffar målet helt rakt, vilket gör att du inte kan beräkna rikoschetten heller. Frågan är dessutom akademisk eftersom kulan deformeras vid träffen, vilket också påverkar rikoschetten.
Citera
2006-03-21, 18:52
Medlem
bogarleffes avatar
På nyheterna ställdes exakt samma fråga till en expert inom vapen/ballistik/whatever-området, på grund av att det hade skett ett dödsfall där offret hade blivit dödad av en ricoshett. Kulan hade studsat mot en U-formad vägbom (sån som brukar blockera gångvägar7cykelbanor i villakvarter).

Reportern: - Går det att styra en ricoschett?
Experten: - NEJ!

Detta tolkar jag som att det absolut inte går, då denne herre var MYCKET säker på sin sak och svarade, nästan skrek, DIREKT efter att reportern ställde frågan..
Citera
2006-03-21, 19:10
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
På nyheterna ställdes exakt samma fråga till en expert inom vapen/ballistik/whatever-området, på grund av att det hade skett ett dödsfall där offret hade blivit dödad av en ricoshett. Kulan hade studsat mot en U-formad vägbom (sån som brukar blockera gångvägar7cykelbanor i villakvarter).

Reportern: - Går det att styra en ricoschett?
Experten: - NEJ!

Detta tolkar jag som att det absolut inte går, då denne herre var MYCKET säker på sin sak och svarade, nästan skrek, DIREKT efter att reportern ställde frågan..
Men om man struntar i vilket håll rickoschetten går utan istället frågar sig om det uppkommer någon rickoschette alls så blir svaret lite annat.
Jag har för mig (kan ha fel) så brukar inte en kula från t.ex. pistol, grovt sagt, (givetvis beroende på typ, hastighet, vikt o.s.v....) rickoschettera t.ex. mot vatten om vinkeln överstiger 21 grader. Vet inte var jag läst det men något säger mig att det var i en militär handbok. Jag tror att det till stor del beror mot vilket underlag, jord, vatten, metall, snö o.s.v. kulan rickoschetterar.
Men ska man skjuta så gäller det att man har ett bra kulfång oavsett vad man skjuter.
Citera
2006-03-21, 20:04
Medlem
Azraels avatar
Citat:
"Wobbla" betyder precis som Räserfläns skrev att kulan vid en viss utgångshastighet blir instabil av rotationen runt dess egen axel. Gränsen brukar dras vid en utgångshastighet på 1000 m/s (därav epitetet "höghastighetsvapen"), men även Ak5 som ligger runt 950 m/s räknas dit.

Wobbling är önskvärt eftersom det gör att kulan fungerar som en dumdumkula, d v s den "tumlar" inuti kroppen istället för att gå rakt igenom. En kula som tumlar gör givetvis mycket större skada, och finessen är att höghastighetsvapen är tillåtna medan dumdumkulor inte är det.

Chansen är stor att en wobblande kula inte träffar målet helt rakt, vilket gör att du inte kan beräkna rikoschetten heller. Frågan är dessutom akademisk eftersom kulan deformeras vid träffen, vilket också påverkar rikoschetten.

Wobblande kulor var ett problem på 60-talet, främst på grund av felaktig räffelstigning i förhållande till kulvikten. I dag är det dock ett minne blott, iaf på militära vapen. På civila vapen uppstår wobbling framförallt pga inkompetenta handladdare samt då man väljer fel kulvikt i förhållande till räffelstigningen.
Citera
2006-03-21, 20:47
Medlem
dhcs avatar
Citat:

Nu har du rört det ihop det,det "wobblande" fenomenet som du beskriver sker inte i luften utan vid kontakt med målet,detta är speciellt framträdande vid användning av lättare ammonution med mindre spinn.

fundera på hur wobbling i luften skulle påverka precisionen...

Edit:Nu snackar vi modernare vapen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in