Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
På nyheterna ställdes exakt samma fråga till en expert inom vapen/ballistik/whatever-området, på grund av att det hade skett ett dödsfall där offret hade blivit dödad av en ricoshett. Kulan hade studsat mot en U-formad vägbom (sån som brukar blockera gångvägar7cykelbanor i villakvarter).
Reportern: - Går det att styra en ricoschett?
Experten: - NEJ!
Detta tolkar jag som att det absolut inte går, då denne herre var MYCKET säker på sin sak och svarade, nästan skrek, DIREKT efter att reportern ställde frågan..

Men om man struntar i vilket håll rickoschetten går utan istället frågar sig om det uppkommer någon rickoschette alls så blir svaret lite annat.
Jag har för mig (kan ha fel) så brukar inte en kula från t.ex. pistol, grovt sagt, (givetvis beroende på typ, hastighet, vikt o.s.v....) rickoschettera t.ex. mot vatten om vinkeln överstiger 21 grader. Vet inte var jag läst det men något säger mig att det var i en militär handbok. Jag tror att det till stor del beror mot vilket underlag, jord, vatten, metall, snö o.s.v. kulan rickoschetterar.
Men ska man skjuta så gäller det att man har ett bra kulfång oavsett vad man skjuter.