2006-03-21, 21:52
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhc
Nu har du rört det ihop det,det "wobblande" fenomenet som du beskriver sker inte i luften utan vid kontakt med målet,detta är speciellt framträdande vid användning av lättare ammonution med mindre spinn.

fundera på hur wobbling i luften skulle påverka precisionen...

Edit:Nu snackar vi modernare vapen
Nja, "wobbling" kan visst förekomma i luften, och kan enklast ses genom ovala kulhål i tavlan.

En kula riskerar att bli instabil om den är tung för sin kaliber (= lång i sin längdriktning) och skjuts från en pipa med för långsam räffelstigning.

NATOs 63-grainskula i 5,56x45 är t.ex. för tung (= lång) för att stabiliseras i jaktvapen i .223R med räffelstigningen 1-12".

Även mycket snabba kalibrar som t.ex. .220 Swift (V0 > 1200m/s) går att stabilisera med rätt kombination av kulvikt och räffelstigning...
Citera
2006-03-21, 23:19
Medlem
dhcs avatar
KAN kan det men det va inte det jag sa heller

"speciellt framträdande vid användning av lättare ammonution med mindre spinn."

betyder samma sak som hela din post,bara att du använde fancy ord för att förklara det

som sagt nu diskuterar vi moderna vapen (ialf jag) antar att vi utgår ifråna att kulan är avsedd för pipan och med dom förutsättningarna som följer.
Citera
2006-03-21, 23:43
Medlem
Ankdammsmans avatar
Mycket möjligt att jag rört ihop det eftersom det mesta var ur minnet och dessutom gamla lumpenkunskaper, som ju inte alltid är så pålitliga. :)

Jag försökte kolla upp saken och det verkar som om wobbling i luften kan uppkomma under vissa förutsättningar, t ex de som Inkopinko nämner eller om kulan är dåligt balanserad eller deformerad (deformering kan även ske i luften p g a upphettning genom friktion).

Det finns också ett särskilt problem med kulhastigheter runt 800-1000 m/s, alltså strax under ljudhastigheten. Här ökar luftmotståndet kraftigt samtidigt som det är ojämnt fördelat, vilket kan bidra till instabilitet.
Citera
2006-03-21, 23:45
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhc
KAN kan det men det va inte det jag sa heller

"speciellt framträdande vid användning av lättare ammonution med mindre spinn."

betyder samma sak som hela din post,bara att du använde fancy ord för att förklara det

som sagt nu diskuterar vi moderna vapen (ialf jag) antar att vi utgår ifråna att kulan är avsedd för pipan och med dom förutsättningarna som följer.

Du har fel och sitter bara och gissar som alla andra oinsatta. Med lägre kulvikt så kan man ha en flackare räffelstigning utan att kulan blir instabil.
Citera
2006-03-22, 11:05
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det finns också ett särskilt problem med kulhastigheter runt 800-1000 m/s, alltså strax under ljudhastigheten. Här ökar luftmotståndet kraftigt samtidigt som det är ojämnt fördelat, vilket kan bidra till instabilitet.
Fast nu är ju ljudhastigheten runt 340m/s.

Anledningen att .222 Remington ratades till förmån för 5,56x45 var att den amerikanska militären ville ha en patron som höll överljudshastighet upp till 500 yards. Det klarade inte den i övrigt utmärkta .222 Remington av.

(Källa: Normas laddhandbok)
Citera
2006-03-22, 11:16
Medlem
Wobbling är inte bara någonting som man skapar för att kulan skall bli dödligare. Det är oundvikligt. Alla projektiler wobblar, beroende på densitetsskilnader i luften. För att minska wobbling förflyttar man tyngdpunkten frammåt, dock blir man aldrig av med fenomenet.
Citera
2006-03-22, 11:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Fast nu är ju ljudhastigheten runt 340m/s.

Öhh, så ska det givetvis vara. Jag hittade siffran 800-1000 feet per second som jag förväxlade med meter. Puckat!

Hursomhelst, vid hastigheter runt ljudets (så kallade transsoniska hastigheter) så usätts kulan för kraftigare turbulens eftersom luftflödena runt kulan håller överljudsfart på vissa ställen men underljudsfart på andra.

Citat:
Anledningen att .222 Remington ratades till förmån för 5,56x45 var att den amerikanska militären ville ha en patron som höll överljudshastighet upp till 600m. Det klarade inte den i övrigt utmärkta .222 Remington av.

Där har vi också skälet till att både Colt 45-pistolen och M14 har gjort comeback i Irak.

Stridsavstånden där är normalt väldigt korta, och soldaterna vill hellre ha en tyngre kula med mer "stopping power" även om prestandan på långa avstånd inte är lika bra.
Citera
2006-03-22, 14:33
Medlem
dhcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Du har fel och sitter bara och gissar som alla andra oinsatta. Med lägre kulvikt så kan man ha en flackare räffelstigning utan att kulan blir instabil.

Suck,tänk lite innan du öppnar mun,VAR har jag skrivit att det inte går att stabilisera en kula med lägre vikt????????

Det jag skrev va att den lättare kulan är mer benägen att wobbla innuti målet än en grövre,vilket är en känd effekt,titta på utgångshål och jämför så ser man klart skilnaden då den grövre kalibern ofta väljer att bara passera igenom medans den lätttare tumlar runt innan den lämnar målet.

Lär dig skilja på wobbling i luften och vid träff.
Citera
2006-03-23, 04:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
"Wobbla" betyder precis som Räserfläns skrev att kulan vid en viss utgångshastighet blir instabil av rotationen runt dess egen axel. Gränsen brukar dras vid en utgångshastighet på 1000 m/s (därav epitetet "höghastighetsvapen"), men även Ak5 som ligger runt 950 m/s räknas dit.

Wobbling är önskvärt eftersom det gör att kulan fungerar som en dumdumkula, d v s den "tumlar" inuti kroppen istället för att gå rakt igenom. En kula som tumlar gör givetvis mycket större skada, och finessen är att höghastighetsvapen är tillåtna medan dumdumkulor inte är det.

Chansen är stor att en wobblande kula inte träffar målet helt rakt, vilket gör att du inte kan beräkna rikoschetten heller. Frågan är dessutom akademisk eftersom kulan deformeras vid träffen, vilket också påverkar rikoschetten.

Ah tack, jag känner till det du beskriver, men man hör så många påståenden (speciellt om 5.56)och dess instabilitet, att jag trodde det skulle komma nå´t befängt, som jag sen kunde krossa med glänsande tillrättaläggning av fakta
Citera
2006-03-23, 04:42
Medlem
scoremaxs avatar
Skilj gärna på vält/tumla och wobbla, en kula i en kropp wobblar inte.

Finns förövrigt en videosekvens som jag tror finns nånstans på nätet, där man ser en Granat i banan filmad med höghastighetskamera, och dom skjuts då både över/under/normalstabiliserade..

En av mina absolut första inlägg här på FB handlade just om att jag fick kulor att välta helt oförklarligt med min 6,5X55 på 300 meter nånting.. gick super ända fram dit, men sen lade dom sig snyggt på sidan????
Citera
2006-03-23, 08:46
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
En av mina absolut första inlägg här på FB handlade just om att jag fick kulor att välta helt oförklarligt med min 6,5X55 på 300 meter nånting.. gick super ända fram dit, men sen lade dom sig snyggt på sidan????
Det finns ett notis om just det fenomenet i Normas laddhandbok. Jag har för mig att det kallas dynamisk instabilitet och det kan uppkomma på längre avstånd med vissa kulor. Normas rekommendation var helt enkelt att byta kultyp, eftersom man inte riktigt visste orsakerna till detta fenomen.

Generellt ökar annars stabiliteten med ökade skotthåll, eftersom kulans rotationshastighet avtar mycket långsammare än själva kulhastigheten.
Citera
2006-03-23, 11:08
Medlem
Att kulan välter vid ett visst avstånd har ofta att göra med att kulans stabiliserande egenskaper är "för stora". Den strävar efter att räta upp kulan mot kulbanan för mycket, och börjar därför pendla fram och tillbaka tills slutligen kulan helt viker av. Tänk på retursladdarna på en bil. Kulan görs på detta sätt för att man får finare precition på kortare avsånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in