Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-20, 21:33
  #1
Medlem
Vem tror ni gör alla datorvirus?
Kanske Symatech?
Citera
2006-03-20, 22:18
  #2
Medlem
sinistrals avatar
Jag kan utan några som helst tvivel garantera dig att symantec inte gör ALLA virus. Det finns ett stort antal virusskapare och jag tvivlar personligen på att anti-virus industrin skulle ligga bakom några större mängder virus och sannolikt är det så att i de få fall som möjligen existerar så är det enskilda individer inom anti-virus industrin som på eget bevåg skapat dessa.
Citera
2006-03-21, 15:02
  #3
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surjämten
Vem tror ni gör alla datorvirus?
Kanske Symatech?

Och VARFÖR skulle Symantec (du glömde ett n och la dit ett extra h) göra det?

Det finns en sådan oerhörd mängd puckon med för mycket finnar och för lite flickvänner ändå, marknaden är säkrad oavsett om antivirusföretagen skulle spotta ur sig ett virus eller två i veckan.

Däremot skulle de ju riskera hela sitt anseende om någon kom på dem. Och förr eller senare så skulle det givetvis hända. Det går ju att spåra virus, och genom att gå igenom diverse loggar från routrar runt om på Internet så har man ju fått fast ett antal virusförfattare. Hur tror du att det skulle se ut om spåren efter ett virus ledde rakt in mot Symantec eller något annat antivirusföretag?
Citera
2006-03-22, 18:05
  #4
Medlem
Creckboycreckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surjämten
Vem tror ni gör alla datorvirus?
Kanske Symatech?

Har funderat på precis samma sak, dom har ju motiv för at göra virus!
Dom vet ju hvilka virus programmet kan handtera, och troligen mycket om programmering i sitt jobb som software-utveklare.
Så här går det till:
- Dom packar le viruz med i en av många updates. Vi laddar ner och restartar våran comp, sen dyker virus-warningen upp och vi är glada at mr antivirus fikk tag i skiten för det hände nåt alvarligt med systemet.
Tyvärr måste man ha senaste version för at bli av med skiten och får uppgradera för en sum pengar.. -> när deras program har gjort jobbet bliver dom hjältar xD
(Själv kör jag bara ad-aware och spybot, det har funkat fett över en längre period nu. Din(våran) teori stämmer rätt bra om man tänker på detta, är ochså jääkla trött på alla uppdateringar, aktiveringar och abonnement)
Citera
2006-03-22, 18:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creckboycrecker
Så här går det till:
- Dom packar le viruz med i en av många updates
...och fem minuter senare har ett konkurrerande företag hittat viruset i updaten och ringt tidningarna, och vips så sjunker virusspridarens aktiekurs i botten.
Citera
2006-03-22, 18:27
  #6
Medlem
Kyparens avatar
Kan mycket väl tänka mig att man på någotvis skulle kunna bygga bort problematiken med datavirus på något bättre sätt men att dessa företag bromsar utvecklingen. Men att därifrån gå till att dom själva skulle betala 14åringar för att skapa fler virus tror jag inte. Lite som att klottersanerare skulle klottra och brandkåren starta bränder för att få ökat anslag.
Citera
2006-03-22, 18:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Kan mycket väl tänka mig att man på någotvis skulle kunna bygga bort problematiken med datavirus på något bättre sätt men att dessa företag bromsar utvecklingen.
Det är samma typ av resonemang som fördes i tråden om läkemedelsindustrin:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=310247

Och det håller lika dåligt här. För att kunna bromsa utvecklingen så måste alla företag i branchen vara med på konspirationen, för om ett enda är utanför så kommer de att sälja bättre än de andra. Dessutom måste man fortsätta utveckla program som man inte tänker sälja, i händelse av att man plötsligt måste börja konkurrera med en ny uppstickare som börjar sälja "hemlighållen" teknik.

Och medan jag skrev detta så kom det upp en virusvarning på skärmen.
Citera
2006-03-22, 19:14
  #8
Medlem
plast_i_gräsets avatar
OT
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Lite som att klottersanerare skulle klottra och brandkåren starta bränder för att få ökat anslag.

Har inte detta hänt?
Inte för ökat anslag kanske, men jag har för mig att jag har läst något liknande för några år sedan.

[Letar...]
Lite oklart om han blev dömd...
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/st...418679,00.html

Sedan va det tydligen en talesman för franska brandkåren som blev tagen med fingrarna i syltburken...

Klottersaneraren som tyckte firman hade för lite jobb är jag nästan säker på även om jag inte hittar något.
Citera
2006-03-23, 01:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
OT


Har inte detta hänt?
Inte för ökat anslag kanske, men jag har för mig att jag har läst något liknande för några år sedan.

[Letar...]
Lite oklart om han blev dömd...
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/st...418679,00.html

Sedan va det tydligen en talesman för franska brandkåren som blev tagen med fingrarna i syltburken...

Klottersaneraren som tyckte firman hade för lite jobb är jag nästan säker på även om jag inte hittar något.

har för mig att de va ett jävla liv om nån klottersaneringsfirma i Örebro för några år sedan


EDIT: hittade länk http://www.svt.se/nyheter/2001/011020/106.html
Citera
2006-03-23, 02:46
  #10
Medlem
Silent Storms avatar
Verkligheten är ofta den bästa satiren.
Citera
2006-03-27, 01:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Och VARFÖR skulle Symantec
Jag tänkte bara provocera fram en diskution för skojs skull.
Citera
2006-05-06, 06:46
  #12
Avstängd
Hayes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surjämten
Jag tänkte bara provocera fram en diskution för skojs skull.

Det var dumt gjort. Du kan göra människor ledsna med dina tilltag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback