• 1
  • 2
2006-03-19, 15:26
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Läkemedelsindustrin är ju en multibiljardindustri värlen över. Hur mycket inflytande har de egntligen över forskningen av nya läkemedel som funkar? Jag menar hade man hittat läkemedlet som botar t.ex cancer så hade de ju gått med grym förlust då de hade blivit av med inkomsterna från medicin som används av cancerpatienter.
Har hört att man redan hittat boten mot cancer men att det har undanhållits p.g.a detta.
Hört detta från tillförlitlig källa!

ok biljonindustri då
Citera
2006-03-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Läkemedelsindustrin är ju en multibiljardindustri värlen över.
Biljard är ett spel, inte ett nummer.

Citat:
Jag menar hade man hittat läkemedlet som botar t.ex cancer så hade de ju gått med grym förlust
Ett läkemedel som botar cancer är värt enormt mycket pengar. Att försöka hemlighålla upptäckten skulle vara idiotiskt, eftersom man då riskerar att någon annan gör samma upptäckt veckan därpå och tar patent på det. Det krävs alltså att alla cancerforskare i hela världen är med på konspirationen för att det skall fungera.

Citat:
Har hört att man redan hittat boten mot cancer men att det har undanhållits p.g.a detta.
Hört detta från tillförlitlig källa!
Vilken är källan?
Citera
2006-03-19, 19:20
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Källan kan jag inte avslöja här, men det var en forskare(jag kände honom inte personligen) som kom nära eller rent av hittade boten. Han blev undanröjd.

Sen att det hade gett vinster av att hitta boten är inte realistiskt. "Vinsten" hade isåfall bara varit det som dras in av själva läkemedlet. Undanhåller man det så drar man in väldigt många gånger mer på dagens läkemedel.
Citera
2006-03-19, 20:19
Medlem
Princans avatar
I grund och botten handlar läkemedelsindustrin om pengar. Tjänar man pengar på en sjukdom satsar man stora resurser på att finna olika sorters läkemedel som kan bota, minska symtomen eller liknande. En sjukdom som inte har en hög prevalens/incidens satsas inte mycket tid eller pengar på.

Man kommer med nya innovationer som ska vara "ännu bättre" (Losec - Nexium, samma verkande substans, Omeprazol). De introducerar exempelvis fem olika läkemedel med exakt samma verkande substans, tillsätter olika extra substanser i varje läkemedel och skriver sedan att just detta ger bättre absorption po, sc, im, iv, längre duration, bättre första passage effekt och så vidare.

De olika verken (LMV i Sverige, FDA i USA) är strikta och kontrollerar noggrant, men de kan inte rata dessa "nya innovationer" då läkemedelsindustrin också tillför samhället enormt många jobb, skatteintäkter m.m.

Att de skulle ha funnit botemedel mot cancer finner jag högst otroligt. Hade de gjort det hade det läkemedelbolaget kommit ut med det direkt. Men för att tjäna pengar på det hela skulle de säkerligen ha lanserat "den nya generationens cancer-läkemedel" som skulle ha en mängd olika syften (profylaktisk, palliativ, symtomatisk, mot biverkningar etc), dvs supportläkemedel till själva botemedlet som skulle ha gjort att de skulle tjäna ännu mer pengar än vad huvudläkemedlet skulle bringa.

EN person finner inte botemedlet. Tusentals människor är inblandade i utvecklandet av läkemedlet.
Citera
2006-03-19, 20:54
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Sant att ett team ingår i forskningen. Men vissa upptäckter görs av enskilda forskare, som inte vill gå ut med sina resultat p.g.a att det finns de som "kopierar" resultaten. Men jag finner det inte trovärdigt att om man funnit boten mot cancer så hade detta kommit ut direkt på marknaden. Industrin hade förlorat för mycket pengar på det. Då är hypoteten att de "släppt fram lite i taget" mer trovärdig då de vill mjölka så mycket pengar som möjligt på innovationen.

Det finns mycket pengar i läkebedelsindustrin och pengar=makt. Hittar man ett preparat(oberoende på sjukdom) som botar då kan man inte lansera detta eftersom förlusterna blir för stora p.g.a utebliven inhandling av läkemedel, d.v.s den största inkomstkällan för läkemedelsföretagen. Detta har de kalkylerat för länge sedan. De vet boten för väldigt många sjukdomar idag, men hemlighåller detta för att bli ännu rikare, på allmänhetens bekostnad.
Citera
2006-03-19, 21:23
Medlem
Citat:
Källan kan jag inte avslöja här, men det var en forskare(jag kände honom inte personligen) som kom nära eller rent av hittade boten. Han blev undanröjd.
Okej. Själv har jag en väldigt trovärdig källa som har uppfunnit en evighetsmaskin. Men jag kan tyvärr inte avslöja honom här.

Citat:
Sen att det hade gett vinster av att hitta boten är inte realistiskt. "Vinsten" hade isåfall bara varit det som dras in av själva läkemedlet. Undanhåller man det så drar man in väldigt många gånger mer på dagens läkemedel.
Du förutsätter fortfarande att det inte finns någon som helst konkurrens inom läkemedelsindustrin. Så jag upprepar vad jag skrev tidigare, och ställer det nu som en fråga: Hur ska man kunna hindra att ett läkemedel mot cancer kommer ut på marknaden, när det företag som först får patentet kommer att tjäna massor med pengar samtidigt som de andra företagen förlorar all sin förtjänst från cancerrelaterade produkter? Även om det skulle vara som du säger, att industrin som helhet hade förlorat pengar om ett botemedel kom ut, så är det ändå det företag som släpper botemedlet som förlorar minst. Alltså finns det en stor konkurrensfördel i att släppa botemedlet direkt, innan nån annan gör det.

För att din teori ska hålla så krävs det alltså att alla cancerforskare/läkemedelsföretag/universitet är med i konspirationen. Verkar det rimligt?
Citera
2006-03-19, 21:41
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Hört talas om kartellbildning? Det är det de stora företagen håller på med, inte bara inom läkemedelsidustrin.

Kan lägga till att de/ det största företaget/en antagligen kontollerar de mindre, och om så inte, har stor insikt i vad de forskar om. Det/de vet om man kommer nära lösningar på sjukdomar.

För den delen så kan jag säga att det var en ENSAM forskare som hittade botemedlet för cancer, och han blev "tystadad".
Citera
2006-03-19, 21:49
Medlem
Kundalinis avatar
Det finns inte ETT botemedel mot cancer. Cancer är en mångd olika sjukdomar och kan inte botas med en enda universalmedicin.

Detsamma gäller de flesta sjukdomar.

Läkemedelsindustrin har inte problemet att de sitter inne med en massa lösningar som de inte vågar släppa fram för att världen skulle bli för frisk.
Citera
2006-03-19, 22:00
Medlem
Citat:
Hört talas om kartellbildning? Det är det de stora företagen håller på med, inte bara inom läkemedelsidustrin.

Kan lägga till att de/ det största företaget/en antagligen kontollerar de mindre, och om så inte, har stor insikt i vad de forskar om. Det/de vet om man kommer nära lösningar på sjukdomar.

För den delen så kan jag säga att det var en ENSAM forskare som hittade botemedlet för cancer, och han blev "tystadad".
Jag väntar med att kommentera det där tills du visar upp några som helst indikationer på att något av det stämmer. Till och med månlandningsteoretikerna och elfte september-snubbarna har ju dokument, artiklar, foton och annat som de bygger sina konspirationer på, medan du hittills bara presenterat dina egna fantasier och en källa som du "inte kan avslöja".
Citera
2006-03-19, 22:58
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Ok här kommer en länk till dej, om du nu behöver fler källor.
http://www.mycancerfacts.org/The_Cancer_Conspiracy/

Läs denna även om du inte tror på konspirationen. Mycket intressant.
Citera
2006-03-19, 23:23
Medlem
Okej...

Det där var en sida som handlar om att det inte finns en cancerkonspiration.

Eftersom du ändå länkar till den som en av dina källor så måste jag dra slutsatsen att du helt enkelt inte har läst den.

Eller (och det här börjar bli alltmer troligt nu) så är hela denna tråd ett skämt, och du är bara ute efter att förlöjliga konspirationsteoretiker.
Citera
2006-03-19, 23:36
Medlem
Admiral Ganjas avatar
ok erkänner att jag länkade den i ett svagt tillfälle.
men var "open minded" det är det som gör att man kan se konspirationer.
Tänk på saken..... kan det vara sant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in