• 1
  • 2
2020-01-02, 20:11
Medlem
Jag vill bara lyfta ett varningens finger för alla som funderar på att anlita Lidéns data/Lidnet för fiberanslutning i ert hem.

När jag hade kontakt med dem under 2019 så utspelade sig följande scenario:

Under installation av fiberboxen så kom vi överens om boxens placering i nära anslutning med ett existerande ventilationshål för att kunna dra kabeln i. Men efter resten av installationen inomhus är slutförd så dimper det ner en faktura på 500 kr för håltagning som nu skett på ett annat ställe än det tidigare överenskomna.

På beställningen var tydligt specificerat att "Kund står för håltagning" men det har montören i fråga ej brytt sig om utan borrat upp ett nytt hål utan att ens fråga min sambo som var hemma under installationen.

Enligt Lidén data/Lidnet skulle jag exakt specificerat hur kabeln skulle dras under 'övrigt'-rutan på beställningsblanketten vilket jag inte förens nu fått nys om.

Tycker det är otroligt dålig stil att helt skylla ifrån sig detta missförstånd helt på mig och fakturera 500 kr på något som max kan ha tagit 5 minuter. Till saken hör även att jag signat upp på ett dyrt avtal om 2 år á 400 kr/månad för att få gratis installation och "elektronikpaket" som annars kostar 2000 kr.

Har självklart ifrågasatt fakturan vid flertalet tillfällen men är nu benägen att ge upp inför en vägg av "du skulle specificerat exakt var kabeln skulle dras på blanketten"

Med detta inlägg vill dels informera men även lyfta frågan huruvida det är rimligt agerande från Lidéns sida och om någon vet hur jag kan driva ärendet vidare.
Citera
2020-01-02, 20:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjarke
Jag vill bara lyfta ett varningens finger för alla som funderar på att anlita Lidéns data/Lidnet för fiberanslutning i ert hem.

När jag hade kontakt med dem under 2019 så utspelade sig följande scenario:

Under installation av fiberboxen så kom vi överens om boxens placering i nära anslutning med ett existerande ventilationshål för att kunna dra kabeln i. Men efter resten av installationen inomhus är slutförd så dimper det ner en faktura på 500 kr för håltagning som nu skett på ett annat ställe än det tidigare överenskomna.

På beställningen var tydligt specificerat att "Kund står för håltagning" men det har montören i fråga ej brytt sig om utan borrat upp ett nytt hål utan att ens fråga min sambo som var hemma under installationen.

Enligt Lidén data/Lidnet skulle jag exakt specificerat hur kabeln skulle dras under 'övrigt'-rutan på beställningsblanketten vilket jag inte förens nu fått nys om.

Tycker det är otroligt dålig stil att helt skylla ifrån sig detta missförstånd helt på mig och fakturera 500 kr på något som max kan ha tagit 5 minuter. Till saken hör även att jag signat upp på ett dyrt avtal om 2 år á 400 kr/månad för att få gratis installation och "elektronikpaket" som annars kostar 2000 kr.

Har självklart ifrågasatt fakturan vid flertalet tillfällen men är nu benägen att ge upp inför en vägg av "du skulle specificerat exakt var kabeln skulle dras på blanketten"

Med detta inlägg vill dels informera men även lyfta frågan huruvida det är rimligt agerande från Lidéns sida och om någon vet hur jag kan driva ärendet vidare.

500 kr. är helt okej.
Han ska packa utstyr, köra, osv.
Men att det har blivit fel, skulle ni ha klagat på. Men det var också dålig kommunikation från er sida. Så ni är också medskyldiga.
Citera
2020-01-02, 20:18
Medlem
Grejen är den att installation skulle ha varit helt gratis. Det enda de tog betalt för var håltagningen. Håller med om att 500 kr skulle vara ett helt okej pris om det var en vanlig installation som jag skulle betala för. Det var alltså inte fallet och jag fakturerades 500 kr för en håltagning som inte behövdes.

Men visst, jag medger att vi är medskyldiga. Jag tycker bara det är dåligt att inte ens säga någonting om att 'nu gör jag ett hål i er vägg som kommer att kosta er 500 spänn'
Citera
2020-01-02, 20:22
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Grejen är den att installation skulle ha varit helt gratis. Det enda de tog betalt för var håltagningen. Håller med om att 500 kr skulle vara ett helt okej pris om det var en vanlig installation som jag skulle betala för. Det var alltså inte fallet och jag fakturerades 500 kr för en håltagning som inte behövdes.

Men visst, jag medger att vi är medskyldiga. Jag tycker bara det är dåligt att inte ens säga någonting om att 'nu gör jag ett hål i er vägg som kommer att kosta er 500 spänn'

Givetvis måste det göras hål i en vägg när det ska installeras fiber. Eller har jag fel?
Citera
2020-01-02, 20:24
Medlem
Det har du helt rätt i. Men som jag skrev i det första inlägget fanns det alltså ett existerande hål att använda sig av.
Citera
2020-01-02, 20:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Det har du helt rätt i. Men som jag skrev i det första inlägget fanns det alltså ett existerande hål att använda sig av.

Det gick troligtvis inte att använda. Eller så var det på fel plats.
Bara att spackla och måla.
Citera
2020-01-02, 20:29
Medlem
Det gick att använda, men det handlar inte om det. Det här är ett missförstånd mellan mig och Lidén data som jag undrar om det är rimligt att jag skall stå för givet den information jag gett dem och de gett mig.
Citera
2020-01-02, 20:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Det gick att använda, men det handlar inte om det. Det här är ett missförstånd mellan mig och Lidén data som jag undrar om det är rimligt att jag skall stå för givet den information jag gett dem och de gett mig.

Men om nu ni själv har gjort fel; varför varnar du andra för företaget här på sidan?
Citera
2020-01-02, 20:50
Medlem
Fittgaffels avatar
Haha 500:-? Jag fakturerar 2000:-/h, var nöjd. Du kanske ska låta dom som vet göra jobbet? Eller kommer du med genuina, kvalificerade klagomål?
Citera
2020-01-02, 20:50
Moderator
vhes avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2020-01-02, 21:30
Medlem
Inget att bråka om.
Citera
2020-01-02, 21:36
Medlem
killawifes avatar
Saker är oklara här, vänligen specificera:

Hade du pratat med dom tidigare om att kabeln skulle dras i ett befintligt hål och isåfall vem hade du pratat med? För om så är fallet borde ansvaret falla på denne att informera deras installatör.

Är din sambo enfaldig och kan inte säga till en installatör att han ska dra kabeln här eller där? Något ansvar borde man nog kunna ta om så är fallet.

500:- är ju en småsumma men jag förstår att om installationen ska vara gratis så ska man ju inte behöva betala något. När de installerade fiber hos min morsa så borrade de ett hål och drog in och kopplade kabeln. Det tog fem minuter och ingen räkning skickades ut för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in