Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-02, 21:39
Medlem
Hahaha har jobbat som tekniker för dom, högsta chefen är landets snålaste ål så den femhundringen har han redan paxat.
Senast redigerad av Fdjizuz 2020-01-02 kl. 21:58.
Citera
2020-01-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgaffel
Haha 500:-? Jag fakturerar 2000:-/h, var nöjd. Du kanske ska låta dom som vet göra jobbet? Eller kommer du med genuina, kvalificerade klagomål?

Ärligt talat skiter jag högaktligen i hur mycket du fakturerar. Det här handlar om ett hål genom en vägg som vilket idiot som helst skulle kunna göra. Vänligen håll dig till saken.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Saker är oklara här, vänligen specificera:

Hade du pratat med dom tidigare om att kabeln skulle dras i ett befintligt hål och isåfall vem hade du pratat med? För om så är fallet borde ansvaret falla på denne att informera deras installatör.

Är din sambo enfaldig och kan inte säga till en installatör att han ska dra kabeln här eller där? Något ansvar borde man nog kunna ta om så är fallet.

500:- är ju en småsumma men jag förstår att om installationen ska vara gratis så ska man ju inte behöva betala något. När de installerade fiber hos min morsa så borrade de ett hål och drog in och kopplade kabeln. Det tog fem minuter och ingen räkning skickades ut för detta.

Ja, jag hade alltså pratat med dem vid tidpunkten för installation av boxen på utsidan huset om dess placering i förhållande till det existerande hålet för att underlätta kabeldragningen. Vi kom överens om var boxen skulle placeras och om hur kabeln skulle dras.

Min sambo är inte särskilt enfaldig och skulle gärna ha berättat för installatören hur kabeln skulle dras om denne frågat.

Visst, 500 spänn är egentligen en bagatell men fakturan kom som en tråkig överraskning då jag anser att jag gjort vad jag kunnat för att informera om hur kabeln ska dras. Särskilt när det som sagt var utlovat att installationen skulle vara gratis och att ordern var specificerad enligt 'kund står för håltagning'
Citera
2020-01-03, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjarke
Ärligt talat skiter jag högaktligen i hur mycket du fakturerar. Det här handlar om ett hål genom en vägg som vilket idiot som helst skulle kunna göra. Vänligen håll dig till saken.

Ja, jag hade alltså pratat med dem vid tidpunkten för installation av boxen på utsidan huset om dess placering i förhållande till det existerande hålet för att underlätta kabeldragningen. Vi kom överens om var boxen skulle placeras och om hur kabeln skulle dras.

Min sambo är inte särskilt enfaldig och skulle gärna ha berättat för installatören hur kabeln skulle dras om denne frågat.

Visst, 500 spänn är egentligen en bagatell men fakturan kom som en tråkig överraskning då jag anser att jag gjort vad jag kunnat för att informera om hur kabeln ska dras. Särskilt när det som sagt var utlovat att installationen skulle vara gratis och att ordern var specificerad enligt 'kund står för håltagning'

Bestrid fakturan.
Installationen skulle vara gratis och gjordes på montörens eget bevåg.
Djävlas dom, anlita en montor att plugga igen hålet och debitera dom kostnaden och hålet de borrade utan lov.
Citera
2020-01-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fdjizuz
Hahaha har jobbat som tekniker för dom, högsta chefen är landets snålaste ål så den femhundringen har han redan paxat.

Haha så sant
Citera
2020-01-03, 12:14
Medlem
Nytt-kontos avatar
Till nästa gång så bör du finnas på plats och visa hur du vill ha det om du har en tekniker som ska göra en installation. Har teknikern inga instruktioner på hur det ska göras och det bara står att det ska göras så kommer den i dom allra flesta fall göras på snabbaste/enklaste sett.

Att försöka jaga efter kunder och dessutom fråga hur dom vill ha det tar i dom allra flesta fall alldeles för mycket tid.

Dock låter det lite löjligt att leverantören inte kan ta den smällen om det framgått tydligt innan att det är förberett men att de blivit missförstånd hur det skulle läggas in i beställningen. Men som sagt så är det ändå ditt ansvar att se till att teknikern har den informationen han behöver.
Citera
2020-01-03, 18:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjarke

Tack för klargörandet. Med den info du ger så är min åsikt att du INTE ska behöva betala något då företaget har fått all relevant information och missat att vidarebefodra detta till sin installatör. Det hela verkar till och med helt uppenbart och man undrar ju hur de tänker egentligen. Hade nån gjort en sån miss på mitt jobb så hade vi tagit den ekonomiska smällen(som här egentligen är obefintlig) för att få en nöjd kund och inte skyllt ifrån oss på nån blankett som skulle fyllts i si eller så.
Citera
2020-01-04, 00:28
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Du får nog bestämma om tråden ska handla om 1) ett enkelt jobb som kostade 500 kr eller 2) om att företaget inte gjort vad ni avtalat om.

500 kr är ett helt rimligt pris.

Att de inte följt instruktionerna är inte acceptabelt. Har ni en överenskommelse om att genomföringen ska finnas på ett speciellt ställe så ska du inte behöva beskriva det igen, utan att de rakt ut ber om det.

Just nu känns det som du vill gnälla på 2) men ger bristfällig info om vad som hänt gällande 2) och istället drar in helt irrelevant info om 1).

Genom att hålla dig saklig ökar din chans att få igenom ditt klagomål.
Citera
2020-01-04, 00:37
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Du får nog bestämma om tråden ska handla om 1) ett enkelt jobb som kostade 500 kr eller 2) om att företaget inte gjort vad ni avtalat om.

500 kr är ett helt rimligt pris.

Att de inte följt instruktionerna är inte acceptabelt. Har ni en överenskommelse om att genomföringen ska finnas på ett speciellt ställe så ska du inte behöva beskriva det igen, utan att de rakt ut ber om det.

Just nu känns det som du vill gnälla på 2) men ger bristfällig info om vad som hänt gällande 2) och istället drar in helt irrelevant info om 1).

Genom att hålla dig saklig ökar din chans att få igenom ditt klagomål.
500 är inte så mycket, bara att betala och se glad ut.

Som jag förstått saken har TS skrivit under på att han förberett för installationen gällande all håltagning.

När installatören är på plats finns inget hål utan en ventilation där TS tänkt sig dra kabeln.

Detta trots att håltagning enligt TS endast tar 1-5 minuter.

Installatören har nu tre val:

1. Avbryta för att återkomma vid annat tillfälle. Extra kostnad för TS kanske 2000:- extra samt ett par månaders försenad installation.

2. Dra genom kabeln och därigenom inte ha utfört en fackmässig installation. Utskälld av kund och chef och få göra om jobb och kontaktering. Kostnad 1500:- för firman.

3. Som han gjorde, billigast, bäst och enklast.
Citera
2020-01-04, 02:06
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
500 är inte så mycket, bara att betala och se glad ut.

Som jag förstått saken har TS skrivit under på att han förberett för installationen gällande all håltagning.

När installatören är på plats finns inget hål utan en ventilation där TS tänkt sig dra kabeln.

Detta trots att håltagning enligt TS endast tar 1-5 minuter.

Installatören har nu tre val:

1. Avbryta för att återkomma vid annat tillfälle. Extra kostnad för TS kanske 2000:- extra samt ett par månaders försenad installation.

2. Dra genom kabeln och därigenom inte ha utfört en fackmässig installation. Utskälld av kund och chef och få göra om jobb och kontaktering. Kostnad 1500:- för firman.

3. Som han gjorde, billigast, bäst och enklast.

Vad jag förstod det som så har beställaren haft en representant från företaget på plats och de har kommit överens om att genomföringen ska ske på plats x, istället för standard plats y. Representanten från företaget har inte fört med sig den informationen till installatören, vilken körde enligt standardförfarandet.

Därefter har TS klagat på pris/minut och att de gjort fel, istället för att enbart klaga på att de inte alls gjort som överenskommet, vilket är det egentliga problemet rent juridiskt.

Det är som jag säger i förra inlägget. TS är väldigt otydlig om vad som hänt, vilket får mig att tro att kommunikationen med företaget varit på ungefär samma, bristande, nivå.
Senast redigerad av Ljusetidittliv 2020-01-04 kl. 02:09.
Citera
2020-01-04, 02:26
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Vad jag förstod det som så har beställaren haft en representant från företaget på plats och de har kommit överens om att genomföringen ska ske på plats x, istället för standard plats y. Representanten från företaget har inte fört med sig den informationen till installatören, vilken körde enligt standardförfarandet.

Därefter har TS klagat på pris/minut och att de gjort fel, istället för att enbart klaga på att de inte alls gjort som överenskommet, vilket är det egentliga problemet rent juridiskt.

Det är som jag säger i förra inlägget. TS är väldigt otydlig om vad som hänt, vilket får mig att tro att kommunikationen med företaget varit på ungefär samma, bristande, nivå.
Då måste all dess avvikelser finnas på pränt, lägg upp texten i tråden för bedömning.
Citera
2020-01-04, 08:33
Bannlyst
Det är vad det kostar. Kostnaden är inte bara tiden som montören lägger ute hos dej, hen skall transportera sej till dej osv.

Däremot kan man anmärka på att dom inte har lyckas kommunicera med dej hur man skall fylla i deras blankett, så missförstånd undvikes. Dom flesta missförstånd uppstår oftast med otydlig kommunikation.
Citera
2020-01-04, 09:43
Medlem
siljaeuropa94s avatar
1 minuts jobb? Hen ska ju transportera sig ut till dig också-var glad att fakturan bara blev 500.En bekant hade besök av fibertekniker-denne krävde 250 kr per extra meter nätvärkskabeln skulle dras inne i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in