2020-01-07, 19:46
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Kan du vara vänlig och utveckla det där lite mer, för det där fattade jag precis ingenting av.
Vad är det för lag som skulle börja gälla 2020 och som gjorde det viktigt att hinna mörda honom innan den lagen trädde ikraft?

Straffet för mord skärps

Ändring: Brottsbalken
Beslutsunderlag: Prop. 2018/19:138 Straffet för mord
SFS: 2019:805
Ikraftträdande: 1 januari 2020

Lagändringen innebär att det i straffbestämmelsen om mord anges att det som skäl för livstids fängelse särskilt ska beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Syftet med lagändringen är att livstidsstraffet ska kunna komma i fråga i betydligt större utsträckning än tidigare.
Citera
2020-01-07, 19:52
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
https://omni.se/efter-arsskiftet-ska...vstid/a/b54oL3

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Straffet för mord skärps

Ändring: Brottsbalken
Beslutsunderlag: Prop. 2018/19:138 Straffet för mord
SFS: 2019:805
Ikraftträdande: 1 januari 2020

Lagändringen innebär att det i straffbestämmelsen om mord anges att det som skäl för livstids fängelse särskilt ska beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Syftet med lagändringen är att livstidsstraffet ska kunna komma i fråga i betydligt större utsträckning än tidigare.
Att fler skall dömas till livstid f.o.m 2020 är jag medveten om, men att döda någon på nyårsafton spelar ju ingen som helst roll eftersom eventuella domar efter en rättegång (om man nu torskar, vilket dom gjorde) ju automatiskt kommer att inträffa 2020 och inte 2019, så de nya riktlinjerna för hur livstidsstraffen skall tillämpas kommer ju garanterat att finnas på plats vid rättegångsdatumet.
Citera
2020-01-07, 19:56
Medlem
Citat:
Kan du vara vänlig och utveckla det där lite mer, för det där fattade jag precis ingenting av.
Vad är det för lag som skulle börja gälla 2020 och som gjorde det viktigt att hinna mörda honom innan den lagen trädde ikraft?

Den 1/1 2020 trädde en lag i kraft som säger att mord ska i regel vara livstid. Jag tror dock inte att det var pga detta de mördade honom den aktuella dagen då de kan få livstid ändå.
Citera
2020-01-07, 19:59
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Den 1/1 2020 trädde en lag i kraft som säger att mord ska i regel vara livstid. Jag tror dock inte att det var pga detta de mördade honom den aktuella dagen då de kan få livstid ändå.
Skrev precis ett inlägg angående detta, se ovan.
Citera
2020-01-07, 20:04
Medlem
LizzyLizzards avatar
Ayye verkar helt iskall. Fortsätter publicera stories som om inget hänt. Inte ett ord om det som hänt varken med Yasin eller Poy.
Citera
2020-01-07, 20:08
Medlem
LizzyLizzards avatar
Nån verkar dessutom ha tillgång till Yasins instagram. Alla kommentarer på de senaste bilderna (hade måååång ”free”-kommentarer bl.a.) är borttagna. Även kommentarsfunktionen är borttagen.
Citera
2020-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonPapacito38
Det är poy.

nej, de e *sad *dan Hersi AKA hoodz
*=a
Citera
2020-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Att fler skall dömas till livstid f.o.m 2020 är jag medveten om, men att döda någon på nyårsafton spelar ju ingen som helst roll eftersom eventuella domar efter en rättegång (om man nu torskar, vilket dom gjorde) ju automatiskt kommer att inträffa 2020 och inte 2019, så de nya riktlinjerna för hur livstidsstraffen skall tillämpas kommer ju garanterat att finnas på plats vid rättegångsdatumet.

Fel av dig. Du döms utifrån hur lagen såg ut när brottet begicks.
Citera
2020-01-07, 20:22
Medlem
Citat:

Man döms från de lagar när brottet begicks, därför vissa fick lägre straff för vapenbrott trotts ny lag.

Edit: fan andra på bollen
Citera
2020-01-07, 20:23
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Vem av dem? Den lilla bilden och videon är inte samma person.
Jag menar den lilla bilden på ansiktet,uppe till vänster . Den Fyrkantiga bilden
Citera
2020-01-07, 20:39
Medlem
Citat:

Nä, inte en chans att de resonerar så. Straffvärdet på mord verkar inte avskräckt från att begå mord med skjutvapen hittills. 18 år eller livstid spelar nog inte så stor roll för de killarna, de verkar inte planera särskilt långt fram i tiden ändå.
Citera
2020-01-07, 20:49
Medlem
Biggedys avatar
Citat:

Aldrig förstått mig på folk som skriver felaktiga saker utan att vara helt säker på sin sak. Varför inte ha 100% koll innan man uttalar sig, även på ett anonymt forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in