2020-08-16, 19:13
Medlem
Nu börjar det bli väldigt desperat här från oss, jag tycker inte ens att vår trupp är så dålig, har väl mer med upplägget och självförtroendet att göra. Vi har inte en trupp som utmanar om guld, men ska vara bra nog att för en mittplacering, att värva nu känns som att det bara kommer skada klubben långsiktigt.
Citera
2020-08-16, 20:12
Medlem
ZlatanManias avatar
Intressant och välbehövligt. Förhoppningsvis går vi mot ett nytt 2010 och inte ett nytt 2004.

EDIT: Trodde tråden redan skulle va fyllt med våra silly nyheter.
Citat:
AIK är segerlösa i nye tränaren Bartosz Grzelaks fem första matcher och fansen skrifter efter nyförvärv.

Nu vekar de få det.

Enligt Expressen är Sotirios ”Sotte” Papagiannopoulos helt klar. Han ska redan ha genomgått läkarundersökningen och kommit överens om ett treårskontrakt.

Därtill uppger tidningen att slovensk-serbiske anfallaren Bojan Radulovic, 20, är överens om ett kontrakt – samt att förre Örebro-spelaren Filip Rogic är på väg att bli klar.

Det är alltså tal om en trippelvärvning från sportchef Henrik Jurelius, om allt går i lås.
Citera
2020-08-16, 20:29
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Intressant och välbehövligt. Förhoppningsvis går vi mot ett nytt 2010 och inte ett nytt 2004.

EDIT: Trodde tråden redan skulle va fyllt med våra silly nyheter.
Alla förändringar måste i ögonen på gnagare ses som intressanta och välbehövliga i detta läge.

Rogic och Serben skrämmer inte övriga supportrar i detta läge.

Sotte bör hålla hyfsad nivå, men allsvensk toppklass tror jag på efter att jag sett det.
Citera
2020-08-16, 20:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Alla förändringar måste i ögonen på gnagare ses som intressanta och välbehövliga i detta läge.

Rogic och Serben skrämmer inte övriga supportrar i detta läge.

Sotte bör hålla hyfsad nivå, men allsvensk toppklass tror jag på efter att jag sett det.
Tar jag alla dar i veckan.

Rogic och Radulovic som wild-cards och någon som antagligen förstärker backlinjen. Mets har mestadels varit medelmåttig eller rakt av dålig så varför inte.
Citera
2020-08-16, 21:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Det är väl Degerlund och Leo Bengtsson som de skeppade iväg

Nu är du väl inte Hammarby'are men vi pratar deras akademi
Degerlund var en A lagsvärvning och har knappt gjort någon ungdomsfotboll alls i Bajen förutom när han tvingats till det.

Degerlund är från Västerås
JAg efterfrågade spelare som spelat i Bajen sedan de var 15.
Leo Bengtsson är väl det undantaget som bekräftar regeln.
Han har varit i Hammarby sedan han var 12. Så egen produkt rakt igenom.
Citera
2020-08-16, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Nu är du väl inte Hammarby'are men vi pratar deras akademi
Degerlund var en A lagsvärvning och har knappt gjort någon ungdomsfotboll alls i Bajen förutom när han tvingats till det.

Degerlund är från Västerås
JAg efterfrågade spelare som spelat i Bajen sedan de var 15.
Leo Bengtsson är väl det undantaget som bekräftar regeln.
Han har varit i Hammarby sedan han var 12. Så egen produkt rakt igenom.
Några spelare som gått via egna led till (någorlunda reguljärt) allsvenskt spel de senaste 10 åren (utan att alla för den delen startade som 5åringar i Bajen).
Aimar Sher, Robin Tranberg, Jonathan Tamimi, Leo Bengtsson, Emil Roback, Erik Figueroa, Christer Gustafsson, Magnus Tappert. Har säkert glömt några namn i samma härad. Sen fins det väl lika många som tillhört en allsvensk trupp, men på sin höjd fått göra några inhopp.

Bajen har satsat på akademi i 5-6 års tid och man har alltid sagt att det är först nu vi kan förväntas skörda framgångarna av det. Skralt har det varit, men Sher och Roback samt Sveriges kanske mest lovande målvakt Dovin är en bra start nu.

Vi har många guld och framskjutna placeringar i de flesta U-15, U-17 och U,19 mästerskapen de senaste 10 åren. Kronan på verket var CL spel för U-19 mot Ajax här om året. Massor av Bajare i U landslagen genom åren.
Senast redigerad av se_där... 2020-08-16 kl. 22:20.
Citera
2020-08-16, 22:31
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Jag hade hoppats att Rogic skulle komma tillbaka ÖSK, men nu ser det ut att bli AIK alltså, det är ett fint nyförvärv för gnagarna, dom kommer få mycket nytta av honom.
Citera
2020-08-16, 22:54
Medlem
Ovcharkas avatar
Jag tror AC hade gjort det bra i DIF. Vad kan han kosta? Totalsumma runt 20 miljoner för tre år?
Citera
2020-08-17, 09:48
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Några spelare som gått via egna led till (någorlunda reguljärt) allsvenskt spel de senaste 10 åren (utan att alla för den delen startade som 5åringar i Bajen).
Aimar Sher, Robin Tranberg, Jonathan Tamimi, Leo Bengtsson, Emil Roback, Erik Figueroa, Christer Gustafsson, Magnus Tappert. Har säkert glömt några namn i samma härad. Sen fins det väl lika många som tillhört en allsvensk trupp, men på sin höjd fått göra några inhopp.

Bajen har satsat på akademi i 5-6 års tid och man har alltid sagt att det är först nu vi kan förväntas skörda framgångarna av det. Skralt har det varit, men Sher och Roback samt Sveriges kanske mest lovande målvakt Dovin är en bra start nu.

Vi har många guld och framskjutna placeringar i de flesta U-15, U-17 och U,19 mästerskapen de senaste 10 åren. Kronan på verket var CL spel för U-19 mot Ajax här om året. Massor av Bajare i U landslagen genom åren.

EDIT:
Huvuddelen av detta inlägg blir otroligt off topic:

Ska bli intressant att följa trenden kanske blir fler lag som kommer köra Molins caset att man helt enkelt släpper spelare med hög lön och kontrakt Gratis då man inte kan plocka dom.

Men jag tror det är en win - win för alla att Roback lämnar
Den som tar störst risk är egentligen AC Milan.
Roback slipper Hammarby som oftast sabbar till det för sina spelare.
Hammarby får äntligen betalt för en egen talang, detta i Coronatider där de flesta klubbarna inte kommer kunna sälja många spelare ut i Europa.

Än en gång det känns jävligt jobbigt att behöva "fact checka" era inlägg i och med att ni är så fakta-resistenta.

Robin Tranberg är från Brommapojkarna och tidigare HAnninge Det är som att kalla Tibbling, Beijmo och Une Larsson DJurgården akademi produkter...
Figeroa uppväxt i Sundbyberg och föga förvånande tillhörde AIK fram till att han var 16-17 så relativt magstarkt och claima den.

De andra saknar jag info på och orkar inte kolla upp men antar att dessa har spelat i Hammarby från 15 år uppåt.

At värva spelare vid 18-19 års åldern när de redan är på u landslagsnivå och bland de 20 bästa i landet. Få de att stagnera ett år i HTFF eller numera IK Frej är inte en lyckad akademi.

Sen har Påbörjade Hammarby akademisatsningen när man värvade in Johan Lager det är över 10 år sedan.
Tidigare satsade man också på "akademi" men kman kallade det inte akademi.
De titlar du radar upp är ju själva navet i problemet. Det är samma skit som när Bajen Jompa pillar sig i sin navel på sin feta ölmage i 08 och säger att Bajen har bäst juniorer i Sthlm och kanske i Sverige.

Per Karlsson i AIK har flera Allsvenska matcher för klubben som fostrade honom en samtliga spelare du nämner ihop.
Hur många A landskamper har dina fem spelare (januari turnéer medräknat)?
Hur många U21 landskamper?
Du kan liksom inte mäta framgång på att du vinner JSM, USM tecken eller går långt i youth CHampions LEague

Om du har ett juniorlag där du:
1.värvar spelare som har fysiskt tidigt utvecklade,
2.använder en del ålderfuskande,
3.har breda trupper med två spelare på samtliga positioner
4. samt drillar dessa extremt taktiskt raka backlinjer med tydlig offside, presspel, inövade fasta mm
5.spelar hela tiden på motståndarens svagheter

Så kommer du kunna slå akademi lag från Barcelona, Ajax, Atalanta Manchester City, Brommapojkarna och Midtjylland osv kanske inte i varje match men i många matcher.
Då dessa lag fokuserar på att UTVECKLA TALANGER och skapa seniorlaggsspelare. Inte på att ta titlar på ungdomsnivå.

Det har varit hela min kritik mot Hammarby Ungdomssatsning och statisikt sett har Hammarby sedan 84'kullen för 20 år sedan i princip tagit PSM och JSM titlar med ungefär samma regelbundenhet. Så att ens använda dessa som en benchmark när ni har fått fram färre Seniorsspelare och spelare med U21 landskamper eller A landskamper
än Mjällby, Falkenbergs FF, IFK Värnamo eller GIF Sundsvall som under samma period inte taigt ett ända PSM eller JSM guld blir direkt fel.
Senast redigerad av L-illuminato 2020-08-17 kl. 09:59.
Citera
2020-08-17, 11:12
Oavsett om vissa av de nämnda spelarna gjort år i andra klubbar så är faktum att dom även gjort junior år i Bajen.
Får vi inte claima del av dem så måste vi få claima alla som gjort junior år i Bajen men breakat i andra lag.

Den diskussionen är ointressant. Jag har sagt att Bajens akademi arbete genom åren varit dålig men att man nu tagit tag i det och också nu ser frukten av det (Sher, Bengtsson, Roback och Dovin).

Jag påstår att Bajens akademi verksamhet nu är bra nu när man fått ordning på ekonomin och kunna sätta fokus på akademi. Svårt att säga emot detta.
Citera
2020-08-17, 11:23
Btw, det är väl det MFF gjort så lyckosamt. Damsugit marknaden på U landslags spelare och låtit dom får sitt allsvenska genombrott i MFF. Ser inget problem med detta, förutom att dom inte skall ta åt sig hela äran för deras utbildning.

Ser gärna att Bajen gör motsvarande i Sthlm.
Citera
2020-08-17, 12:17
Medlem
Vad vet man om Vasalunds skyttekung Ekin Bulut som ryktas till Sirius?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in