• 1
  • 2
2019-12-30, 03:59
Medlem
Hej, undrar om han räknas som äkta bror? Jag säger nej. Min mor har skaffat barn med en annan man och undrar om deras barn räknas som min äkta bror? Jag brukar säga både till min mor å hennes son att du är inte min bror för att du har inte samma far som jag. Å då blir dom ledsna när jag säger så å jag får skuldkänslor av det. Men jag vill att ni bekräftar att jag har rätt rätt ska vara rätt.
Citera
2019-12-30, 04:01
Medlem
Halvbror brukar man kalla det. Men det är rätt många som kallar sina halvbröder för bröder. Inget märkligt med det.
Citera
2019-12-30, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Halvbror brukar man kalla det. Men det är rätt många som kallar sina halvbröder för bröder. Inget märkligt med det.

Nu gäller det antingen äkta eller ej nå annat emellan finns inte
Citera
2019-12-30, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Han är inte din helbror, men han är din halvbror.
Citera
2019-12-30, 04:07
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta

Är ju märkligt. För en bror/syster är ju en som har samma föräldrar. Men då kan man väl kalla sin bror/syster för halv mamma/pappa för det är inte märkligt det heller, de är ju för f-n hälften mamma och pappa. Trams.
Citera
2019-12-30, 04:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hej, undrar om han räknas som äkta bror? Jag säger nej. Min mor har skaffat barn med en annan man och undrar om deras barn räknas som min äkta bror? Jag brukar säga både till min mor å hennes son att du är inte min bror för att du har inte samma far som jag. Å då blir dom ledsna när jag säger så å jag får skuldkänslor av det. Men jag vill att ni bekräftar att jag har rätt rätt ska vara rätt.

Va? Äkta bror är man ju om man har samma föräldrar. Vad de menar när de säger så är givetvis att de båda barnen ska KÄNNA sig som om de vore "äkta" bröder. Och det är väl en sympatisk tanke. Men i sak har du rätt. Om det nu är viktigt.
Citera
2019-12-30, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Va? Äkta bror är man ju om man har samma föräldrar. Vad de menar när de säger så är givetvis att de båda barnen ska KÄNNA sig som om de vore "äkta" bröder. Och det är väl en sympatisk tanke. Men i sak har du rätt. Om det nu är viktigt.

Varför ska man känna sig som äkta när det är inte äkta det är så fel att tänka så
Citera
2019-12-30, 04:19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Varför ska man känna sig som äkta när det är inte äkta det är så fel att tänka så

Om två människor som har barn blir ihop vill de förstås att alla ska känna sig som en enda familj. Och det är väl en bra tanke? Givetvis är det korrekt att barnen inte har samma föräldrar så när de säger "bror" så åsyftas ordet i en vidare bemärkelse än den egentliga. Det förstår du säkert också (om det nu inte råkar vara så att du har autism eller något). Man kan ju ibland tillåta sig att vara lite poetisk och kalla saker för något de inte är, t.ex. när solen kallas för "den rosenfingrade Eos". Vilket är egentligen viktigast i ditt liv, att ni trivs tillsammans i din familj, eller att kartlägga vilka biologiska skillnader du och din halvbror har?
Citera
2019-12-30, 04:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Han är din halvbror vare sig du vill eller ej
Citera
2019-12-30, 05:00
Medlem
Raxbahns avatar
Kalla honom vid namn, helt enkelt.
Hur stor åldersskillnad är det?
Citera
2019-12-30, 05:42
Medlem
Citat:
Hej, undrar om han räknas som äkta bror?

Bror är man när man har samma två föräldrar. Halvbror om man bara delar en av föräldrarna.

Sen kan du naturligtvis kalla vem fan du vill för bror men det gör dem inte till din bror i verklig mening.
Citera
2019-12-30, 06:39
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Klart han är din bror. Vad skulle han annars vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in