Citat:
Ursprungligen postat av
diesel300
Hej, undrar om han räknas som äkta bror? Jag säger nej. Min mor har skaffat barn med en annan man och undrar om deras barn räknas som min äkta bror? Jag brukar säga både till min mor å hennes son att du är inte min bror för att du har inte samma far som jag. Å då blir dom ledsna när jag säger så å jag får skuldkänslor av det. Men jag vill att ni bekräftar att jag har rätt rätt ska vara rätt.
Det är ju en semantiskt fråga, en fråga om ords betydelse. I svenskt språkbruk används begreppen bror, syster, halvbror, halvsyster, kusin, syskonbarn, tremänning. Vilken relation som avses är helt klar. I andra språk har man andra definitioner på bror eller kusin t.ex. Vilken formell relation man påverkar inte om man känner sig som bror eller kusin, det är en helt annan sak. Att han är din halvbror behöver inte betyda något alls för dig, dock när er gemensamma mor avlider så är ni båda arvsberättigade efter henne.
Varför är det viktigt för dig att poängtera för din mor och din halvbror att du inte ser honom som din bror. Vilken positiv inverkan har det i ditt liv?