2019-12-30, 06:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Nu gäller det antingen äkta eller ej nå annat emellan finns inte

I så fall är han äkta då det finns en biologisk koppling.

Väx upp och avrunda åt samma håll.
Citera
2019-12-30, 07:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Var glad istället att du har en halvbroder. Det är som man säger blod betyder allt. Ni kommer vara familj hela livet och när det kommer ner till kritan kommer familjen vara det som betyder mest. Så desto mer bröder desto bättre.
Citera
2019-12-30, 07:21
Medlem
kansascityshuffles avatar
Ser du honom som en bror så är det din riktiga bror.
Citera
2019-12-30, 07:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Såklart att det är en bror, även om det rör sig om en halvbror. Ni har fortfarande blodsband till varandra.
Citera
2019-12-30, 07:39
Medlem
Ja, ni är bröder.
Inte svårare än så, har du autism?

Rent juridiskt har han även rätt att ärva dig (om det går så långt, via din mor).
Citera
2019-12-30, 07:41
Medlem
Citat:
Hej, undrar om han räknas som äkta bror? Jag säger nej. Min mor har skaffat barn med en annan man och undrar om deras barn räknas som min äkta bror? Jag brukar säga både till min mor å hennes son att du är inte min bror för att du har inte samma far som jag. Å då blir dom ledsna när jag säger så å jag får skuldkänslor av det. Men jag vill att ni bekräftar att jag har rätt rätt ska vara rätt.
Det är ju en semantiskt fråga, en fråga om ords betydelse. I svenskt språkbruk används begreppen bror, syster, halvbror, halvsyster, kusin, syskonbarn, tremänning. Vilken relation som avses är helt klar. I andra språk har man andra definitioner på bror eller kusin t.ex. Vilken formell relation man påverkar inte om man känner sig som bror eller kusin, det är en helt annan sak. Att han är din halvbror behöver inte betyda något alls för dig, dock när er gemensamma mor avlider så är ni båda arvsberättigade efter henne.
Varför är det viktigt för dig att poängtera för din mor och din halvbror att du inte ser honom som din bror. Vilken positiv inverkan har det i ditt liv?
Citera
2019-12-30, 07:49
Medlem
Citat:
Hej, undrar om han räknas som äkta bror? Jag säger nej. Min mor har skaffat barn med en annan man och undrar om deras barn räknas som min äkta bror? Jag brukar säga både till min mor å hennes son att du är inte min bror för att du har inte samma far som jag. Å då blir dom ledsna när jag säger så å jag får skuldkänslor av det. Men jag vill att ni bekräftar att jag har rätt rätt ska vara rätt.

Rent juridiskt har du rätt, sen gällande dina känslor så är det en annan femma, har en släkt där några tagit hens om adoptiv och fosterbarn. Där barnen har kännts som en del av släktenj jag har kusiner jag växt upp med som jag inte alls.är släkt med men känslan är sådan och deras "syskon" kallar dem bror och syster.
Sen i ditt fall är det nog mer känslan och hur ni umgås, är ålderskillnaden stor och ni kanske inte bor ihop så kan jag förstå att känslorna inte finns där.
Citera
2019-12-30, 09:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ja, han är din bror er emellan. I det lilla sammanhanget familjen (din mor har rätt).
Ordet "halvbror" är ett sätt att beskriva omständigheterna för den "yttre" världen.

En elak styvmor t.ex är din mor. Ordet "styvmor" används för att kommunicera med den yttre världen att hon inte är din biologiska mor.
Citera
2019-12-30, 09:28
Medlem
Sun Rulers avatar
Det finns olika perspektiv, dels blodets signifikans och dels en persons hjärta och gärningar.

Jag tänker närmast på vad Jesus sade; Je*sus sva*ra*de dem: ”Vem är min mor och mi*na bröder?” Han såg på dem som satt runt om*kring ho*nom och sa*de: ”Det här är min mor och mi*na bröder. Den som gör Guds vil*ja är min bror och sys*ter och mor.”

T.ex. så är många närmare sina styvföräldrar än sina biologiska föräldrar. Då handlar det inte om blodet utan om hjärtat och gärningar. I TS fall så finns dels blodsband och dels eventuellt hjärta och gärningar som befäster brödraskapet fullt ut.
Citera
2019-12-30, 09:35
Medlem
elva9tolvs avatar
Ja det är äkta bror på pappret. Det heter halvbror om man ska vara petig, men ni är iallafall äkta syskon. Nästan alla har ju såna syskon nu för tiden? Hur kan det vara så främmande för dig?
Men du bestämmer ju självklart själv vem du vill KALLA bror eller inte.
Citera
2019-12-30, 10:43
Medlem
Salafists avatar
Om man ska förklara släktskap är det förstås ingen bror utan ett halvbror. Men om man står varandra nära i en familj talar man förstås om varandra som bröder inför andra utanför familjen. Tydligen gäller det motsatta i trådstartarens exempel och då är det heller inte konstigt att markera ett avståndstagande med att hävda halvbror.
Citera
2019-12-30, 10:52
Medlem
Citat:
Jag brukar säga både till min mor å hennes son att du är inte min bror för att du har inte samma far som jag. Å då blir dom ledsna när jag säger så å jag får skuldkänslor av det. Men jag vill att ni bekräftar att jag har rätt rätt ska vara rätt.

Varför håller du på sådär? Särskilt om dom faktiskt blir ledsna av det. Är det något fel på dig?
Klart han är din bror om ni delar en förälder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in