Citat:
Ursprungligen postat av
Onebiker
Vi vänder på det istället, bara för skoj skull, så att folk som läser tråden förstår hur stor del av den totala pension tjänstepension innefattar.
Tar mig själv som exempel:
Jobbar inom ett privat företag som är anslutet till LO.
Tjänar ca 35000kr/mån.
Är 50+.
Om jag går i pension när jag är 65år (med dagens pensionssystem) så kommer jag att få:
Allmän pension : 16.800kr
Privat pension : 1.900kr
TJÄNSTEPENSION: 2.100kr
Toralt. : 20.800kr minus skatt
Även om Tjänstepensionen INTE rörs av staten (vilket jag är helt säker på kommer att hända tex genom extra beskattning eller motsvarande) så är Tjänstepensionen en så liten del av den totala så kommer den knappt att påverka totalen med många hundralappar.
Trista siffror för dig, men om du tar ts exempel. Ts anger att den kommer tjäna 800’ det innebär att för Ts del kommer 300’ ge 30% i inbetalning till tjänstepension varje år. Dvs 90’/år.
Om Ts har 40 år kvar jobba och räkna leva 20 år efter gått i pension kommer Ts kunna ta ut 180 000/år i tjänstepension eller 15’ i månaden så det kommer se ut så här för Ts...typ..-
Allmän pension : 16800 kr
Privat. : ex 0kr
TJÄNSTEpro. : 18 000kr ( 4,5% upp till 42’+30% över)
Här ser du att tjänstepension blir högre än den allmänna pensionen.
För mig som tjänar mkt bra är tjänstepension mycket viktigare än den allmänna pensionen. Sen är jag precis som du osäker på hur skatteregler etc kommer påverka. Mitt motto har därmed vart spara ihop själv så jag har så jag klarar mig 100% utan pension av någon form. Det har jag uppnått.
För din del skulle det krävas att du har ca 14000/månad vilket är din pension efter skatt typ. Spekulera att du blir 85 år då krävs 14000*12*20= 3 360 000:- för vara oberoende av staten.
Räcker fråga någon som flydde hit under juggekriget, vad hände med era pensionspengar som fanns för inse hur bräckligt hela systemet faktiskt är.