2019-12-29, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
För just pensionen finns ingen anledning att ta ut mer lön än ca 42000 i månaden, där går gränsen för max pensionsavsättning.

Öö aldrig hört talas om tjänstepension? Du får ju 30% avsatt till den för allt över det beloppet.
Citera
2019-12-29, 07:50
Medlem
RadioDDR1s avatar
Har du fullt med bilen i grejor? Klart man kan...
Citera
2019-12-29, 08:18
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Alltså jag förstår hur du menar, men på riktigt, ska vi tala om pension om en har 30 år till tills man ska gå i pension om man inte får cancer innan dess eller blir påkörd av en bil. I Polen du kan arbeta 24/7 och betalar alltid skatt på 20% oavsett hur mycket du än tjänar
Polen har fler invånare som skattar. Därför kan de ha ett annat system där. Var glad att du inte jobbade på 80-talet då blev du beskattad över 80% på övertiden. Trist men sant.
Citera
2019-12-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
För just pensionen finns ingen anledning att ta ut mer lön än ca 42000 i månaden, där går gränsen för max pensionsavsättning.
Tack jag vet. Det jag syftade på var givetvis tjänstepensionen utöver allmänna pensionen, var kanske lite otydlig. Din totala pension blir bra mycket bättre om du tjänar 800tkr istället för 450tkr, förutsatt du har en tjänstepension.
Citera
2019-12-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Hade skatten varit lägre hade man ist kunnat spara undan själv för pension. Och dessutom med mycket bättre avkastning.
Håller med till 100%. Men med rådande förutsättningar tjänar man fortfarande ganska mycket mer efter skatt om man tjänar 800tkr jämfört med 450tkr, utöver att man även får bra mycket bättre pension.
Citera
2019-12-29, 08:36
Medlem
Jävlar vad naiva en del människor är, då det kommer till pensionen.
Löfven och gänget naggar på pensionerna i en rask takt, det är INGEN hemlighet.
De skriker ju på pensionsmyndigheten att pensionssystemet måste göras om pga att de ser att pengarna tryter.
Om 20 år kommer det inte att finnas många kronor att plocka ut i pension, Tror mer att det blir den amerikanska modellen som kommer att gälla här med (tom inom en kortare framtid än 20 år) dvs förhoppningsvis har du köpt på dig materiella ting som du kan sälja den dagen du går i pension som du kan leva utav.
Hittar inte en artikel nu, men Socialdemokraterna har ju till och med diskuterat ett allternativ, att de som haft höga löner och har haft ett privat pensionssparande skall INTE få ut lika mycket ur statens pensions kassa, dvs man skall "dra" av från allmänna pensionen den del du själv sparat till och plockar ut.
Naaah, Amerika modellen är den enda helt säkra metoden för att säkra en dräglig pension i framtiden.
Senast redigerad av Onebiker 2019-12-29 kl. 08:39.
Citera
2019-12-29, 09:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Hej,
Undrar om det är överhuvudtaget lönar sig att arbeta mycket i Sverige, jag har möjlighet att tjäna upp till 800000 lax i Sverige men då betalar man skatt på över 50%. Är det inte lika bra att tjäna under 450000 lax och får ut nästan samma summan efter skatt med tanke hur mjölkar Sverige oss på skatt? Vad är vitsen med att tjäna mycket pengar i Sverige med tanke på vår skattesystem?

Nu verkar du ha missförstått vårt skattesystem något, men rent generellt så anser jag att du måste bedömma lön efter effort.

Om du behöver jobba 80 timmar i veckan resten av dit liv för att kunna tjäna dina 800k så skulle jag inte säga att det är värt det, pga vårt skattesystem och mycket annat. Men kan du i stället ligga på vanliga 40 timmar och tjäna dessa pengar sånär det givetvis värt det.

Sen är det fler i tråden som inte verkar ha förstått vad tjänstepension är och hur den fungerar, men det är en annan tonic.
Citera
2019-12-29, 09:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Jävlar vad naiva en del människor är, då det kommer till pensionen.
Löfven och gänget naggar på pensionerna i en rask takt, det är INGEN hemlighet.
De skriker ju på pensionsmyndigheten att pensionssystemet måste göras om pga att de ser att pengarna tryter.
Om 20 år kommer det inte att finnas många kronor att plocka ut i pension, Tror mer att det blir den amerikanska modellen som kommer att gälla här med (tom inom en kortare framtid än 20 år) dvs förhoppningsvis har du köpt på dig materiella ting som du kan sälja den dagen du går i pension som du kan leva utav.
Hittar inte en artikel nu, men Socialdemokraterna har ju till och med diskuterat ett allternativ, att de som haft höga löner och har haft ett privat pensionssparande skall INTE få ut lika mycket ur statens pensions kassa, dvs man skall "dra" av från allmänna pensionen den del du själv sparat till och plockar ut.
Naaah, Amerika modellen är den enda helt säkra metoden för att säkra en dräglig pension i framtiden.

Nu är jag inte för det svenska skattesystemet, men du verkar inte ha förstått vad tjänstepension är.
Citera
2019-12-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nu är jag inte för det svenska skattesystemet, men du verkar inte ha förstått vad tjänstepension är.
Förstår till 100%
Men du verkar inte förstå den ekonomiska utvecklingen i Sverige.
Citera
2019-12-29, 09:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Hej,
Undrar om det är överhuvudtaget lönar sig att arbeta mycket i Sverige, jag har möjlighet att tjäna upp till 800000 lax i Sverige men då betalar man skatt på över 50%. Är det inte lika bra att tjäna under 450000 lax och får ut nästan samma summan efter skatt med tanke hur mjölkar Sverige oss på skatt? Vad är vitsen med att tjäna mycket pengar i Sverige med tanke på vår skattesystem?

Tjänar du 800000 nästa år och bor i Stockholm så betalar du 33% av det i skatt. Det är fakta, gå in på rakna.net där kan man kolla hur mycket skatt det blir på olika inkomster.

LL
Citera
2019-12-29, 09:31
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Förstår till 100%
Men du verkar inte förstå den ekonomiska utvecklingen i Sverige.

Kan du utveckla? Hur kommer den att påverka tjänstepension?
Citera
2019-12-29, 09:33
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Alltså jag förstår hur du menar, men på riktigt, ska vi tala om pension om en har 30 år till tills man ska gå i pension om man inte får cancer innan dess eller blir påkörd av en bil. I Polen du kan arbeta 24/7 och betalar alltid skatt på 20% oavsett hur mycket du än tjänar

Och det där stämmer inte, det man tjänar över virka 20000 kr i månaden ör det 32 % skatt på i polen.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in