• 1
  • 2
2019-12-29, 05:32
Medlem
Hej,
Undrar om det är överhuvudtaget lönar sig att arbeta mycket i Sverige, jag har möjlighet att tjäna upp till 800000 lax i Sverige men då betalar man skatt på över 50%. Är det inte lika bra att tjäna under 450000 lax och får ut nästan samma summan efter skatt med tanke hur mjölkar Sverige oss på skatt? Vad är vitsen med att tjäna mycket pengar i Sverige med tanke på vår skattesystem?
Citera
2019-12-29, 05:37
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Du kan hamna i tidningen till nyår, om du tjänat tillräckligt mycket.
Citera
2019-12-29, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Du kan hamna i tidningen till nyår, om du tjänat tillräckligt mycket.

Ha Ha, nämen på riktigt, hört talas om att det gynnar sig att ta mycket lån om man tjänar över 60000 lax, då får man avdrag på lånet, finns det något mer?
Citera
2019-12-29, 06:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Ha Ha, nämen på riktigt, hört talas om att det gynnar sig att ta mycket lån om man tjänar över 60000 lax, då får man avdrag på lånet, finns det något mer?

Ju mer lån man har, desto rikare är man.
Citera
2019-12-29, 06:09
Medlem
Citat:
Hej,
Undrar om det är överhuvudtaget lönar sig att arbeta mycket i Sverige, jag har möjlighet att tjäna upp till 800000 lax i Sverige men då betalar man skatt på över 50%. Är det inte lika bra att tjäna under 450000 lax och får ut nästan samma summan efter skatt med tanke hur mjölkar Sverige oss på skatt? Vad är vitsen med att tjäna mycket pengar i Sverige med tanke på vår skattesystem?
Nästan samma summa? Betalar du ingen skatt alls på dina 450 tkr?

Tjänar du 1000 tkr innan skatt har du ca 573 tkr efter skatt. Tjänar du 500 tkr innan skatt har du ca 363 tkr efter skatt (taget från skatteverkets hemsida). Rätt stor skillnad skulle jag säga, ca 17500 kr efter skatt i månaden.

En fördel med att tjäna mer är att dina pensionsavsättningar blir rejält mycket högre, så du slipper vända på varenda slant den dagen du tänkte sluta jobba. Du har även möjlighet till att få större bolån utan att banken bråkar, samt högst troligt bättre ränteerbjudande.
Citera
2019-12-29, 06:19
Medlem
alesisdoss avatar
Du kan ta ut mycket i lön och sedan lägga in resten som du inte vill ta ut i pensionen skattefritt.
Citera
2019-12-29, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alesisdos
Du kan ta ut mycket i lön och sedan lägga in resten som du inte vill ta ut i pensionen skattefritt.

Alltså jag förstår hur du menar, men på riktigt, ska vi tala om pension om en har 30 år till tills man ska gå i pension om man inte får cancer innan dess eller blir påkörd av en bil. I Polen du kan arbeta 24/7 och betalar alltid skatt på 20% oavsett hur mycket du än tjänar
Citera
2019-12-29, 06:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Alltså jag förstår hur du menar, men på riktigt, ska vi tala om pension om en har 30 år till tills man ska gå i pension om man inte får cancer innan dess eller blir påkörd av en bil. I Polen du kan arbeta 24/7 och betalar alltid skatt på 20% oavsett hur mycket du än tjänar

Men i Polen tjänar man runt 8000 kr/månad.
Citera
2019-12-29, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men i Polen tjänar man runt 8000 kr/månad.

Ok, du kan tjäna mer än 8 lax om du jobbar 24/7 och staten kommer aldrig att ta mer än 20% i skatt oavsett om du tjänar 8 lax eller 18 lax, rent motsats i Sverige. Tror mig, Polen är inget fattigt land, Inte heller Sverige är ett fattigt land, men här får du piska om du tjänar för mycket i form av att staten tar dina pengar, om du går över gränsen, du ska inte tjäna för mycket i det här landet
Citera
2019-12-29, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Nästan samma summa? Betalar du ingen skatt alls på dina 450 tkr?

Tjänar du 1000 tkr innan skatt har du ca 573 tkr efter skatt. Tjänar du 500 tkr innan skatt har du ca 363 tkr efter skatt (taget från skatteverkets hemsida). Rätt stor skillnad skulle jag säga, ca 17500 kr efter skatt i månaden.

En fördel med att tjäna mer är att dina pensionsavsättningar blir rejält mycket högre, så du slipper vända på varenda slant den dagen du tänkte sluta jobba. Du har även möjlighet till att få större bolån utan att banken bråkar, samt högst troligt bättre ränteerbjudande.
Hade skatten varit lägre hade man ist kunnat spara undan själv för pension. Och dessutom med mycket bättre avkastning.
Citera
2019-12-29, 07:21
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Hej,
Undrar om det är överhuvudtaget lönar sig att arbeta mycket i Sverige, jag har möjlighet att tjäna upp till 800000 lax i Sverige men då betalar man skatt på över 50%.
Är det möjligt för dig att tjäna samma summa om du bosatte dig i ett annat Euro land? Typ Liechtenstein eller någon annan plats där skattepolitik är någorlunda human?
Citat:
Vad är vitsen med att tjäna mycket pengar i Sverige med tanke på vår skattesystem?
Att bli rånad på sin lön pga sossarnas skattepolitik, inget annat.
Citera
2019-12-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
En fördel med att tjäna mer är att dina pensionsavsättningar blir rejält mycket högre, så du slipper vända på varenda slant den dagen du tänkte sluta jobba.

För just pensionen finns ingen anledning att ta ut mer lön än ca 42000 i månaden, där går gränsen för max pensionsavsättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in