2020-01-03, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ok, hur ska mina gener spridas vidare om jag inte får barn?

Har du sett den där flickan på fotot från 1898, som liknar Greta? Det är en s.k. dubbelgångare. Vem den personen än var så såg hon ut sådär för att hon på något sätt delade gener med Greta (svensk härkomst t.ex.).
Citera
2020-01-03, 11:08
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Har du sett den där flickan på fotot från 1898, som liknar Greta? Det är en s.k. dubbelgångare. Vem den personen än var så såg hon ut sådär för att hon på något sätt delade gener med Greta (svensk härkomst t.ex.).

Och vi delar för det mesta samma DNA med apor.. Slutargumenterat med dig om det är såhär långt du sträcker dig.
Citera
2020-01-03, 11:11
Bannlyst
Citat:
Och vi delar för det mesta samma DNA med apor.. Slutargumenterat med dig om det är såhär långt du sträcker dig.

Grejen med att den flickan liknar Greta så mycket är just för att gener inte är särskilt unika.
Citera
2020-01-03, 11:54
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Grejen med att den flickan liknar Greta så mycket är just för att gener inte är särskilt unika.

Andas ut, din poäng gick fram hos alla med lätt till normal begåvning.

Citat:
Hur mycket lycka får man om barnet är utvecklingsstört, blir mobbat, får cancer, blir mosat av en lastbil etc? Och om 100 år är det i vilket fall dött, såvida inte läkarvetenskapen gör jätteframsteg.

Det räcker med lindriga diagnoser och handikapp för att förstöra för både föräldrar och hela familjer. Det finns inte utrymme för defekter när bägge föräldrar måste arbeta minst 75%. Människor som inte är fullt funktionella är tärande, de kräver så mycket energi att det i många fall krävs en heltid för att hålla allt och alla i familjen flytande.
Citera
2020-01-03, 14:33
Medlem
Whiskey27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Hur ser flashbackarna på saken?

Med barn:
Hur ser ni på saken om ni skaffar ny partner, är ni redo att skaffa fler barn, som bonus eller nyproduktion? Eller anser ni att era nuvarande barn räcker?

Beror helt på övrig situation. Har den nya partnern några barn? Hur gamla är vi?
Själv har jag inget behov av fler barn men en framtida partner och/eller ett förhållande kanske har det. Kort sagt; jag kanske ändrar mig. Men det ska vara mycket speciella omständigheter i så fall.

Och till den generella diskussionen om lycka med kontra utan barn; jag trodde länge att jag inte ville ha några barn. Det berodde på att jag inte ville ha barn med tjejen jag var tillsammans med då. Eller snarare att förhållandet inte var tillräckligt bra.

När jag sedan skaffade nytt förhållande och sedermera gifte mig kom saken i ett helt annat läge. Idag är vi skilda men barnen ångrar jag givetvis inte.

Jag ska inte heller påstå att jag upplevde ”meningen med livet” när barnen kom, men självklart var det lycka. Livskvaliteten förändrades inte till vare sig det bättre eller sämre, den började bara vara beroende av andra saker.

Jag tror helt klart att man kan ha ett fullvärdigt liv utan barn men barn gör ju knappast livet sämre heller. Med undantag för somliga medicinska skäl förstås.

Men varför jämföra? Det viktigaste är väl att var och en är nöjd med sina val?

Frivilligt barnlös och lycklig? Grattis.
Ofrivilligt barnlös och olycklig? Jag beklagar.
Förälder och lycklig? Grattis.
Förälder och olycklig? Jag beklagar.

Inte konstigare än så.
Citera
2020-01-03, 14:44
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskey27
Men varför jämföra? Det viktigaste är väl att var och en är nöjd med sina val?

Frivilligt barnlös och lycklig? Grattis.
Ofrivilligt barnlös och olycklig? Jag beklagar.
Förälder och lycklig? Grattis.
Förälder och olycklig? Jag beklagar.

Inte konstigare än så.

Utmärkt resonerat, i all sin enkelhet. Ett svar som matchar syftet med tråden istället för att spåra iväg till analyser om vem det är mest fel i huvudet på, den som skaffar barn eller den som väljer att avstå.
Citera
2020-01-03, 15:37
Medlem
Citat:
När jag är död har jag inget gott av det ändå.

All "mening" är subjektiv.

Hur mycket lycka får man om barnet är utvecklingsstört, blir mobbat, får cancer, blir mosat av en lastbil etc? Och om 100 år är det i vilket fall dött, såvida inte läkarvetenskapen gör jätteframsteg.

Vad är "intimt trygghetsnät"?

Det är inget ont i att inte ha någon familj.

Arbeta måste man ju, om man inte är ekonomiskt oberoende. Om någon däremot arbetar utan att behöva det, så är personen givetvis dum.

Det är egentligen ganska enkel logik: Inga nya barn -> Ingen framtid för mänskligheten

Av dina tidigare inlägg framgår det att du är misantrop. Då förstår jag att detta utfall är önskvärt för dig, men du måste förstå att de flesta människor inte är misantroper och att misantropi av uppenbara anledningar är evolutionärt ofördelaktigt.

Om man inte vill se mänskligheten dö ut så bör man också inse att NÅGON behöver producera nya barn. Här verkar det som att TS är benägen till att lämna det ansvaret till någon annan, vilket jag tror kommer bita hennes tveklöst tjocka röv (ett tecken på fertilitet förresten) i framtiden.
Senast redigerad av RainOfMisery 2020-01-03 kl. 15:49.
Citera
2020-01-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Utmärkt resonerat, i all sin enkelhet. Ett svar som matchar syftet med tråden istället för att spåra iväg till analyser om vem det är mest fel i huvudet på, den som skaffar barn eller den som väljer att avstå.

Inga nya barn -> Ingen framtid för mänskligheten.

Är du misantrop?
Citera
2020-01-03, 16:01
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainOfMisery
Inga nya barn -> Ingen framtid för mänskligheten.

Är du misantrop?

Påminner dig så gärna om mitt senaste svar till dig:

(FB) Det är något stort på gång - allt fler väljer bort barn
Citera
2020-01-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Min uppfattning är att media försöker få kvinnor att hata män och de har lyckas till viss del också.

Därav vill färre kvinnor ha relationer med män.

Denna Paul Dolan bok är bare en del i kampanjen.

Naturligtvis misstolkar de allt som går att misstolka ,för att få kvinnor att hata män.

Trenden är alla fall att kvinnor hatar män allt mer och många kvinnor passar inte till att uppfostra söner eftersom de hatar män så mycket. För barnens skull borde dessa kvinnor skaffa flickor.

Statistikerna går ner hela tiden och ändå fortsätter media att propagera för att kvinnor ska hata män. Naturligtvis är denna hatkampanj männens eget fel ,eftersom män är så dåliga.

Vad som behöver göras är att få kvinnor att förstå att de är utsatta för propaganda om att hata män och försöka få dem att sluta hata män.

Håller med. Dessa kvinnor borde dock inte skaffa/uppfostra flickor heller, de hjärntvättar ju dessa till dysfunktionella individer också (även om pojkarna har en skadligare uppväxt med dessa mammor)
Citera
2020-01-03, 17:59
Medlem
happilappis avatar
Citat:

Tillräckligt unika för vad? Om inte gener är unika varför ser alla olika ut? Att föröka sig innebär att man ger sina egna gener en chans att fortsätta existera. Det är det som är grejen med fortplantning duvet..
Senast redigerad av happilappi 2020-01-03 kl. 18:02.
Citera
2020-01-03, 18:25
Bannlyst
Citat:
Tillräckligt unika för vad? Om inte gener är unika varför ser alla olika ut? Att föröka sig innebär att man ger sina egna gener en chans att fortsätta existera. Det är det som är grejen med fortplantning duvet..

Alla ser inte olika ut: Photo From 1898 Sparks Hilarious Theory That Greta Thunberg Is A Time-Traveler

Det är ju inget av mig som person som överlever i någon annan ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in