2020-01-03, 18:44
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alla ser inte olika ut: Photo From 1898 Sparks Hilarious Theory That Greta Thunberg Is A Time-Traveler

Det är ju inget av mig som person som överlever i någon annan ändå.

Nä, men du för över visst antal av din genpool till dina barn. Min poäng och många andras poäng är just att det kan ses positivt att klimatextremisternas genpooler dör ut och att dom inte kan uppfostra nya extremister när dom väljer att inte ha barn.

Ungefär samma kan ses att konservativa väljer i större utsträckning att ha barn jämfört med liberala/vänstersympatisörer
Citera
2020-01-03, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Nä, men du för över visst antal av din genpool till dina barn. Min poäng och många andras poäng är just att det kan ses positivt att klimatextremisternas genpooler dör ut och att dom inte kan uppfostra nya extremister när dom väljer att inte ha barn.

Ungefär samma kan ses att konservativa väljer i större utsträckning att ha barn jämfört med liberala/vänstersympatisörer

Ingen frivilligt barnlös bryr sig...
Citera
2020-01-03, 20:40
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Utmärkt resonerat, i all sin enkelhet. Ett svar som matchar syftet med tråden istället för att spåra iväg till analyser om vem det är mest fel i huvudet på, den som skaffar barn eller den som väljer att avstå.

Håller fullt med i det du citerade, samt det du själv skriver.
Tråden i sig, skapar utrymme för diskussion, och debatt, som såklart är kul, tyvärr med regelrätta påhopp i sann fb-anda.
Jag kände mig påhoppad efter att jag skrivit de fördelarna jag uppskattar med valet att inte skaffa barn. Drogs sen ner till samma nivå...
Citera
2020-01-03, 21:11
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainOfMisery
Det har angivits fler och bättre skäl till att bilda familj än "den vita människans överlevnad" i denna tråd... Låter som att du har skapat en halmgubbe för att förlöjliga din meningsmotståndare.

Att bilda familj:

1. Det är en evolutionär fördel.

2. Det ger dig mening.

3. Det ger dig lycka (fast inte nödvändigtvis nöje!).

4. Familjen är en väldigt viktig faktor i samtliga delar av livet. Inga barn -> Ingen familj -> Inget intimt trygghetsnät, över tid.

5. Av ganska abstrakta moraliska skäl. Det är svårt att formulera något så uppenbart, men det har säkerligen med begreppen kärlek, mening, samhörighet och familj att göra. INGET av dessa ting kommer finnas kvar om godhjärtade människor slutar bilda familj. När man sprider idéer som står i strid med kärlek, samhörighet och familj så bör man fråga sig vad man håller på med. Varför försöker ni övertyga potentiellt godhjärtade människor om att överge familjen?

Den enda gången jag skulle uppmana någon till att INTE skaffa barn är om personen i fråga är inkompetent, illvillig, oempatisk och fullkomligt hedonistisk. Det är väldigt få personer som är allt detta.

Att påstå att familjebildande är icke önskvärt på grund av att det inte leder till "nöje" är lite som att påstå att det är icke-önskvärt att jobba av samma skäl.

Vi ser saker och ting ganska annorlunda.

1. Evolutionär fördel. Kan jag på sätt och vis förstå tänket med.
Men i tidspannet jag har, så gör det ingen skillnad. Att jag skall skaffa barn för generationer längre fram, och deras tillvaro, känns dumt.

2. Jag har massor med saker i mitt liv, som jag känner ger mig mening. Jag har känner inget behov av att skaffa ytterligare en, som kräver så pass mycket ansvar att jag måste lägga ner flera av de andra.
Känns lite magstarkt också att du skall förklara för mig vad jag ser som meningsfullt.

3. Jag ÄR lycklig redan. Kan i vissa fall kanske låta som en bitter pessimist.
Men jag är fullkomligt nöjd, som det är, med mitt liv.
Återigen så uppfattas det som något magstarkt när någon annan förklarar för en, vad som gör en lycklig.
Framförallt någon som inte känner mig alls.

4. Vi har alla olika familjer, och olika syn på familjer, och dess medlemmar.
Det du skriver och påstår är ingen gyllende regel som gäller för alla.
Jag vet inte heller vad "intimt-skyddsnät" är, eller vad du menar med det?

5. Svår att bemöta, då det blir lite "svävande" för mig.
Men visst, kärlek, samhörighet, mening och familj har jag.
Det är ingen religion, jag försöker få någon annan att anamma, om du tror det. Skaffa ni era barn. Jag bryr mig inte det minsta.
Om någon skulle få ideér av mitt sätt att se på saker och ting, så för denne stå för det.
Undrar lite själv över hur det kan vara så viktigt för dig, att andra (godhjärtade) skaffar barn och bildar familj?

Det sista var en så konstig jämförelse, så jag vet knappt vad jag skall svara...
Arbete och jobb leder till att man får lön, och kan betala för sin existens.
Ett nödvändigt ont, ser jag det som.
Mitt jobb ger mig en del nöje, och jag tycker att det till viss del är meningsfullt. Så känner kanske inte andra över sina yrken.
Men jag hade ju inte gått dit om jag inte fick betalt, eller haft sådan ekonomi att jag inte behövde. Så jag måste! Att skaffa barn kan jag själv välja att inte göra...
Skaffa barn och familj är inget man kan göra för att bli så lycklig att man slipper arbete.
Jag skulle tro att det snarare är tvärtom.
Senast redigerad av Vaskrens 2020-01-03 kl. 21:39.
Citera
2020-01-03, 21:22
Medlem
Retcon26s avatar
Det stora på gång är att fler och fler känner sig berättigade till ett liv som är enkelt men samtidigt framgångsrikt, uppfyllande men samtidigt kul, lönsamt men samtidigt ger en massa frihet!

Varför slösa 10 år på att aktivt uppfostra en annan människa när du kan spendera den tiden och resursen på dig själv!

Det är långt ifrån att jag tycker alla ska bli föräldrar, men jag märker att det är mindre och mindre människor som väljer bort det på grund av att de dedikerar sitt liv till andra flitiga syften; snarare har det blivit att folk väljer bort det för att de vill leva ett liv med så lite aktivt arbete men så hög utbetalning som möjligt.

Vårt samhälle byggdes på människor som i tusentals år gav sina liv till vad som gynnade kollektivet och de framtida generationerna - och nu tar det stopp på det med oss, för att ingen vill lägga ner arbete som de själva inte kommer se en utdelning av.
Citera
2020-01-04, 00:55
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retcon26
Det stora på gång är att fler och fler känner sig berättigade till ett liv som är enkelt men samtidigt framgångsrikt, uppfyllande men samtidigt kul, lönsamt men samtidigt ger en massa frihet!

Varför slösa 10 år på att aktivt uppfostra en annan människa när du kan spendera den tiden och resursen på dig själv!

Det är långt ifrån att jag tycker alla ska bli föräldrar, men jag märker att det är mindre och mindre människor som väljer bort det på grund av att de dedikerar sitt liv till andra flitiga syften; snarare har det blivit att folk väljer bort det för att de vill leva ett liv med så lite aktivt arbete men så hög utbetalning som möjligt.

Vårt samhälle byggdes på människor som i tusentals år gav sina liv till vad som gynnade kollektivet och de framtida generationerna - och nu tar det stopp på det med oss, för att ingen vill lägga ner arbete som de själva inte kommer se en utdelning av.

Vad skulle vara fel, med att människor gör det, som du beskriver, i ditt första stycke?
Något har väl våra förfäder kämpat för?
Att somliga av oss kan tänka på egen hand, inse att planeten är sjukt överbefolkad, inte vilja bidra till det, och njuta av livet istället?
Det kan ju omöjligt vara fel?
Så länge vi hänger med, arbetar, betalar skatt. Sällan är sjuka, eller hemma med sjuka barn.

Ni som valt att skaffa barn, kanske snarare skall tacka oss som inte gjort det?
Citera
2020-01-04, 01:04
Medlem
Vaskrenss avatar
(FB) Enorma problem med bonusbarn.

Sånt här har jag valt att slippa 😇
Citera
2020-01-04, 02:05
Medlem
Retcon26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Vad skulle vara fel, med att människor gör det, som du beskriver, i ditt första stycke?

Vad bidrar du med till samhället om ditt mål är att jobba så lite som möjligt med så många förmåner som möjligt? Vad är din roll i kollektivet, vad planerar du att göra för att förbättra andra människors liv och inte bara ditt eget?

Någon måste väl göra grovarbetet för att samhället ska kunna operera som det gör, så att du bara behöver låsa dörren om natten för att känna dig säker. Tycker du att du är berättigad till ett liv där du bara ser efter dig själv, när den enda orsaken till att du kan leva så enkelt som du gör idag är för att andra människor historiskt la ner sina liv för att ändra omständigheterna till det bättre för framtida generationer, på ett sätt eller annat?

Ja, vad tycker du?
Citera
2020-01-04, 02:26
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retcon26
Vad bidrar du med till samhället om ditt mål är att jobba så lite som möjligt med så många förmåner som möjligt? Vad är din roll i kollektivet, vad planerar du att göra för att förbättra andra människors liv och inte bara ditt eget?

Någon måste väl göra grovarbetet för att samhället ska kunna operera som det gör, så att du bara behöver låsa dörren om natten för att känna dig säker. Tycker du att du är berättigad till ett liv där du bara ser efter dig själv, när den enda orsaken till att du kan leva så enkelt som du gör idag är för att andra människor historiskt la ner sina liv för att ändra omständigheterna till det bättre för framtida generationer, på ett sätt eller annat?

Ja, vad tycker du?

Skulle tro att du och jag ser ganska olika på saker och ting!

Jag har blivit född! Det är felet jag antar att jag gjort....
Mitt syfte? Ta tillvara på mig själv, inte göra mig beroende av andra och njuta!

Jag arbetar. Betalar skatt (löjligt hög sådan),
För att andra människors barn skall gå i skola..
Är människa, så givetvis vill jag ha en massa utdelning för saker jag inte gör.
Är du annorlunda? Isf är du en av de första...

Jag GÖR grovarbetet! Så att du kan ta dina ungar till vårdcentralen eller tandläkaren!

Ja? Jag tycker att jag är berättigad det liv jag lever!
Jag arbetar och gör rätt för mig! Jag har aldrig förväntat mig något.....
Citera
2020-01-04, 12:56
Medlem
Jag tycker det är bra! Ska man ha barn så får man lägga sig själv och sina behov åt sidan i cirka 20 år. Hur många kan med handen på hjärtat säga att man gjort det?

Att bara ge mat på bordet och tak över huvudet duger inte. Jag skulle hellre växa upp fattig men med föräldrar eller t om en ensamstående förälder som verkligen prioriterat mig framför allt annat. Att skaffa barn och sen ge dem dåliga förutsättningar att bli bra människor är inte schysst.
Citera
2020-01-04, 23:15
Medlem
Jag tror svenska män har blivit för veka och har inte lust att växa upp. Samhället vi lever i är dekadent och infantilt egocentriskt.

Det måste dock tilläggas att en anledning även är att kvinnor har högre inkomster och bättre utbildning idag och väljer bort incels (nog många här på FB) eller inte ser något genetiskt värdefullt att föra vidare i sina män.

Jag ser det även som ett led i den svenska vekheten över att slå vakt om sitt folk och sin kultur i ett mikroperspektiv (sin familj och sin identitet).

Ytterligare en orsak är såklart att fler kvinnor satsar på karriären och kommer på vid 40 att de vill ha barn. Och så märker de att det inte går så lätt. På sin höjd får de ett IVF-barn om ens det.

Det blir fler som kommer leva en ensam ålderdom. Och bara tomma bänkar på de barnlösas begravning.
Citera
2020-01-05, 15:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpdyrkaren
Jag tror svenska män har blivit för veka och har inte lust att växa upp. Samhället vi lever i är dekadent och infantilt egocentriskt.

Det måste dock tilläggas att en anledning även är att kvinnor har högre inkomster och bättre utbildning idag och väljer bort incels (nog många här på FB) eller inte ser något genetiskt värdefullt att föra vidare i sina män.

Kvinnorna behöver du inte oroa dig för.
41 procent av männen blir inte pappor.
När det gäller svensk(/västerländsk) infertilitet har inte ålder varit det vanligaste problemet livsstilsfaktorer som stress, alkohol, rökning och fetma dvs inte infertil utan underinfertil.

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

https://www.gp.se/kultur/kultur/tinderm%C3%A4nnen-blev-10-talets-stora-f%C3%B6rlorare-1.22069409?fbclid=IwAR2ZgBZkT1EH9X3vwcd14z56jc qq3wkcBgnzzHgSGW47Fmn9qDUBJx0yHeA

https://www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in