Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-26, 11:07
  #1
Medlem
Hur ofta använder ni Corsodyl? Efter att jag borstat som vanligt tar jag lite av den varannan vecka. Och även de gånger tandköttet hamnat "över" visdomständerna.

Tänker att det inte är bra att använda för ofta för man inte vill döda de bra bakterierna i munnen i onödan ?
Citera
2019-12-26, 11:37
  #2
Medlem
Brukar använda klorhexidin inför och efter tandläkarbesök, och enstaka gånger annars om det exempelvis bildas beläggningar i munnen som tyder på att det är olämpliga bakterier i farten. Exempelvis i samband med förkylningar.

Rekommenderar att skaffa en spruta (helt vanlig 30 ml plastspruta utan nål brukar funka bra) eller någon "waterfloss" för att kunna spola rent runt visdomständerna, så inte tandköttet inflammeras. Funkar även bra vid andra tänder om man t.ex. råkat tugga in någon popcornbit under tandköttet.
Citera
2019-12-26, 13:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Brukar använda klorhexidin inför och efter tandläkarbesök, och enstaka gånger annars om det exempelvis bildas beläggningar i munnen som tyder på att det är olämpliga bakterier i farten. Exempelvis i samband med förkylningar.

Rekommenderar att skaffa en spruta (helt vanlig 30 ml plastspruta utan nål brukar funka bra) eller någon "waterfloss" för att kunna spola rent runt visdomständerna, så inte tandköttet inflammeras. Funkar även bra vid andra tänder om man t.ex. råkat tugga in någon popcornbit under tandköttet.
klorhexidin är väl till huden bara??
vad för slags plastspruta?
Citera
2019-12-26, 13:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
klorhexidin är väl till huden bara??
Det är ett bakteriedödande ämne som används även i munnen, bl.a. i preparat med varumärket Corsodyl. Liknande produkter finns även med varumärket Hexident.

Citat:
Ursprungligen postat av mnish
vad för slags plastspruta?

https://www.bole.se/media/product/76...st-frp-9e3.jpg
__________________
Senast redigerad av mulpac 2019-12-26 kl. 13:49.
Citera
2019-12-27, 10:44
  #5
Medlem
EpicureNo2s avatar
Du bör nog låta dra ut den eller de visdomständer som ger dig problem med tandköttsinflammation innan det blir kroniskt. De bakterier det handlar om kan spridas och orsaka andra problem, t.ex. påskynda åderförkalkning i hjärtat.

Jag led av inflammation i tandköttet kring en visdomstand och körde med Corsodyl periodvis, men problemet kom hela tiden tillbaka, så jag lät dra ut tanden. Kändes inget, och det läkte bra, och tandköttsproblemet försvann.
Citera
2019-12-27, 12:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Du bör nog låta dra ut den eller de visdomständer som ger dig problem med tandköttsinflammation innan det blir kroniskt. De bakterier det handlar om kan spridas och orsaka andra problem, t.ex. påskynda åderförkalkning i hjärtat.

Jag led av inflammation i tandköttet kring en visdomstand och körde med Corsodyl periodvis, men problemet kom hela tiden tillbaka, så jag lät dra ut tanden. Kändes inget, och det läkte bra, och tandköttsproblemet försvann.

i sverige vill de gärna inte dra ut några visdomständer så enkelt. i tex usa gör typ alla det. När jag hade problem med det första gången slipade de kanterna på tanden ovanför så det inte skulle nudda tandköttet och ge smärta. Lata horor som tar enkla vägen
Citera
2019-12-27, 21:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Hur ofta använder ni Corsodyl? Efter att jag borstat som vanligt tar jag lite av den varannan vecka. Och även de gånger tandköttet hamnat "över" visdomständerna.

Tänker att det inte är bra att använda för ofta för man inte vill döda de bra bakterierna i munnen i onödan ?

Jag använder klorhexidinskölj ungefär aldrig. Ibland klorhexidingel mellan två specifika tänder.
Brukar inte heller särskilt ofta rekommendera klorhexidinskölj till patienter. Att använda det för att motverka gingivit är t.ex. inget bra alls jmf med att de faktiskt ordnar sin munhygien. Ibland ordinerar jag det inför cementering av vissa protetiska konstruktioner, och ofta efter implantatinstallationer eller andra kirurgiska ingrepp

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Brukar använda klorhexidin inför och efter tandläkarbesök

Varför?
Citera
2019-12-28, 17:21
  #8
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
i sverige vill de gärna inte dra ut några visdomständer så enkelt. i tex usa gör typ alla det. När jag hade problem med det första gången slipade de kanterna på tanden ovanför så det inte skulle nudda tandköttet och ge smärta. Lata horor som tar enkla vägen

Första gången jag nämnde problemet fick jag rådet att använda Corsodyl gel och finspetsig tandborste. Jag gjorde så, men problemet återkom ju, så jag ringde och bad om att få visdomstanden utdragen, och det gick bra. Vägrar Folktandvården så gå till privat tandläkare.
Citera
2019-12-28, 18:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
i sverige vill de gärna inte dra ut några visdomständer så enkelt. i tex usa gör typ alla det. När jag hade problem med det första gången slipade de kanterna på tanden ovanför så det inte skulle nudda tandköttet och ge smärta. Lata horor som tar enkla vägen

Beror nog mest på att svenska tandläkare generellt är mer up to date med att följa vad forskningen säger är vettigt jmf med amerikanska tandläkare som ofta ser att plocka ut visdomständer som easy money samt måste bry sig om ett patienter ofta kräver det och har svårt att neka då. Svenska patienter är generellt mycket rimligare att ta till sig vad tandläkare faktiskt säger.

https://www.sciencealert.com/no-you-...h-removed-ever
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback