2009-12-03, 03:18
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Bogomilerna skulle alltså ha blivit kända som "bulgarer" i det katolska europa eftersom det var där de hade sitt starkaste fäste. Kopplingen är med andra ord historisk snarare än språklig men det var ursprungligen inte det bulgariska folket man syftade på som jag förstår det.
Något sådant. Med förbehåll för gymnasial källkritik & daterade uppgifter:
Citat:
På 880-talet hade de byzantinska kejsarna tvångsförflyttat några gnostiska sekter (däribland paulicianer och massalianer) till Bulgariens gränstrakter. Deras läror spred sig bland bulgarerna och studerades ivrigt av en bypräst vid namn Bogomil. Denne började snart predika en förenklad version av den paulicianska läran, uppblandad med valda delar ur andra inriktningar, bl.a. kristendomen. Han vände sig till lågadeln, det lägre prästerskapet och bönderna, och hade stor framgång i spridandet av sin tro. Anhängarna kallade sig oftast bogomiler, men ibland även ”gudsvänner” eller ”-bärare”, och var vid tiden för tsar Peters död (969) mycket talrika i landet.

[…]

När den östromerske kejsaren Basileios II (regent 976-1025) efter ett utdraget krig erövrade Bulgarien 1018 – han erhöll därmed tillnamnet Bulgaroktonos, ”bulgardödaren” – medförde detta att sekten började sprida sig i det byzantinska riket. Här vann man många anhängare bland högadeln och munkväsendet. De nya samhällsskikten i religionen var en av orsakerna till uppdelningen av anhängarna i 2 huvudgrupper. Gammalbogomilerna kallade sig ”bulgariska”, och nybogomilerna bekände sig till den dragovitiska kyrkan (uppkallad efter det trakiska landskapet Dragnovitza). I Frankrike kom de senare katarerna ofta att kallas bulgarer (bougres), en beteckning som inte bara användes för kättare av alla slag, utan även konstiga och avvikande personer i största allmänhet. Under 1800-talet lånade bl.a. Strindberg ordet till svenskan i formen ”buger”, och i dag har det blivit ”bög”.
Katarerna (huvudsakligt köttmål under 1200-talets albigenserkrig) kan högst förenklat sägas ha sitt ursprung i de bulgariska bogomilerna vilka i någon renlärig bemärkelse överlevde sin avkomma.
Fitta, Röv, Bög, Knulla, Kuk, mm mm [De runda ordens etymologier]
Citera
2009-12-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Fråga som inte har något med saken att göra: Brukar du gå in på engelska Wiktionary och söka på svenska ord?

japp svenskan är ju ett språk som har många låneord så varför inte.
Samt internet erbjuder i allmänhet större utbud om man söker efter något på engelska,istället för ett litet språk som svenska.

Hade för övrigt kollat svenska wiki innan och hade en förklaring funnits där så hade jag nog ej gått vidare,samt skapat denna tråd ect...
Citera
2009-12-03, 22:17
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
japp svenskan är ju ett språk som har många låneord så varför inte.
Samt internet erbjuder i allmänhet större utbud om man söker efter något på engelska,istället för ett litet språk som svenska.

Hade för övrigt kollat svenska wiki innan och hade en förklaring funnits där så hade jag nog ej gått vidare,samt skapat denna tråd ect...
Det står inte ett ord om ursprunget på engelska, däremot på svenska.
Citera
2009-12-05, 19:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
För att förstå varför vuxna män och kvinnor behåller sina vadarfötter livet igenom, genom hejdad embryonal utveckling, bör man vara väl påläst i Elaine Morgans förtjänstfulla analys av den akvatiska apan. Då förstår man också att vattnet bar upp kvinnobrösten långt innan textilselar återskapade vattnets bärighet, den som Arkimedes beskrev så kongenialt.
För det första har Morgan generalfel, och för det andra blir det ingen stjärtspringa à la Morris mellan brösten ens om de är nedsänkta i vattnet.

Citat:
On topic kan det (tyvärr) vara frestande att ansluta till den etniskt chauvinistiska modellen "bugger" som framförts. Språkgemenskapen kring Nordsjön är stark, och figuren Birger från Stefan-och-Krister-land strax öster om gamla Nordsjön, han talar om »bögare« – en direkt parallell till engelska "bugger". Svenska -are brukar svara mot engelska substantiv på -er.
Standardhypotesen är att ordet har kommit in i svenskan via bougre snarare än via bugger. Men oavsett vilket kan det ju ha levat kvar former med bibehållet r i områden vid sidan av allfarvägarna. Dock skulle jag akta mig för att ta språkbruket hos en buskisrollfigur som ett självklart pålitligt bona fide språkbelägg.
Citera
2009-12-06, 12:23
Moderator
Hamilkars avatar
Tråd När kom Bög in i svenska språket och varför? sammanfogad med huvudtråden.
/Mod
.
Citera
2016-01-14, 00:53
Medlem
Har knulla med duvor att göra?
Citera
2016-01-14, 07:48
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpenkaHojen
Har knulla med duvor att göra?

Ja. Jag har skrivit om det för länge sedan, i en annan tråd.

Citat:
I den första svenska bibelöversättningen från 1541 (Gustav Vasas bibel) heter det hos Jesaja: Iagh lät såsom een Trana och een Swala, och knulladhe såsom en Duffua. På 1500-talet användes knulla alltså som beteckning på duvans läte. Men då det var dags för nästa bibelöversättning 1703 hade språket ändrats så pass mycket, att knulla enbart sågs som ett fult ord - där heter det sålunda att duvan knurlar. Idag säger vi ju av duvan kuttrar.

Betydelseförskjutningen tycks ha skett under 1600-talets lopp. Poeten Lasse Lucidor (1638-1672) skrev i en dikt år 1671

En Turturdufwa som sin Han (hanne) ey hörer knulla/
Skyr Trän ok Grenar som aff gröna löfwet fulla/
Ok älskar i sin Sorg en torr ok baran Kwist;
Så weete dumma Diur besukka huad the mist
.
Citera
2016-01-14, 11:01
Medlem
JanTalibans avatar
Jag kikade lite i tråden, och är rejält skeptisk till att fitta verkligen skulle betyda ”våt ängsmark”. Jag kan gå med på att fittja (som i ortnamnet Fittja) betyder det. Men att det skulle finnas ett samband mellan fittja och fitta – nä!

(Det urgermanska standardordet för sumpmark tycks vara fanja-, så exakt hur svenska fittja är konstruerat har jag inte klart för mig).

Ett gammalt ord för fitta finns bevarat i futtig. (Haha, därför kanske man kan säga att futtig ursprungligen betyder fittig!) Sannolikt råder släktskap med tex latin pŭteo ”lukta illa”, och därmed avlägsen samhörighet med tex ful.

Jag tror att man har börjat säga fitta istället för futta (eller fott, osv) som en parodi eller ordvits. Vitsen med fitta skulle då vara att det dels påminner om futta, dels betyder typ ”pilla på, kittla, gnugga”, osv.
Senast redigerad av JanTaliban 2016-01-14 kl. 11:04.
Citera
2016-01-14, 22:02
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Inte behöver du se till latinet, när fornordiskan har ett liknande ord för samma sak, nämligen "fuþ".
Citera
2022-01-03, 16:46
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Varifrån kom ordet kuk?

När börjades detta ord att användas, och varför när man redan använder penis, snopp. Låter dessa två andra ord löjliga?

''Gud vilken skön snopp du har''
''Herre jävlar vilken stor snopp''

''Din penis ser bra ut''
''Vilken liten penis''

Tjejer, är det sexigare att säga kuk?
Killar, är det mer vuxet, macho, coolt att säga kuk?

Vad använder ni för ord? När hörde ni kuk först?
Citera
2022-01-03, 17:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
När börjades detta ord att användas, och varför när man redan använder penis, snopp. Låter dessa två andra ord löjliga?

''Gud vilken skön snopp du har''
''Herre jävlar vilken stor snopp''

''Din penis ser bra ut''
''Vilken liten penis''

Tjejer, är det sexigare att säga kuk?
Killar, är det mer vuxet, macho, coolt att säga kuk?

Vad använder ni för ord? När hörde ni kuk först?

(FB) Fitta, Röv, Bög, Knulla, Kuk, mm mm (De runda ordens etymologier)
Citera
2022-01-03, 17:02
Medlem
Det är väl ett gammalt ord.
Citat:
Etymologi: Åtminstone sedan 1650 och troligen mycket tidigare. Besläktat med engelska cock med samma betydelse, egentligen "tupp; hane". Besläktat med gök.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/kuk

Jag hörde det första gången på 80-talet. En stor kille i grannskapet berättade om detta ord för mig och min kompis, men sa inte vad det betydde. Nyfiken som jag var gick jag hem och frågade pappa. Jag var alltså rätt liten då.

Det känns lite mer vulgärt och grovt än det något barnsligare snopp. Sexigare vet jag inte direkt, men kanske det passar lite bättre i sådana vuxna sammanhang. Penis känns något styltigt och vetenskapligt.
Senast redigerad av Wildebeest 2022-01-03 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in