Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-25, 19:41
  #1
Medlem
Tja!

För att vara "cut" dvs. ha lite fett på kroppen kan man ju träna och äta typ kokt kyckling och grönsaker.
Vissa personer verkar äta så kolhydratfattigt som en livsstil. De äter typ så över flera år och är i god form under tiden.

Kan det verkligen vara nyttigt? Blir det inte ensidigt? Kan det vara nyttigt att ta in så mycket protein?
Citera
2019-12-25, 19:46
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Tja!

För att vara "cut" dvs. ha lite fett på kroppen kan man ju träna och äta typ kokt kyckling och grönsaker.
Vissa personer verkar äta så kolhydratfattigt som en livsstil. De äter typ så över flera år och är i god form under tiden.

Kan det verkligen vara nyttigt? Blir det inte ensidigt? Kan det vara nyttigt att ta in så mycket protein?

Jag äter rätt kolhydratfattigt, har oerhört bra värden i kontrollerna. Äter i princip inget socker, oerhört lite potatis, väldigt lite pasta samt så har jag den medfödda lyckan att jag avskyr sötsaker.

Men att börja med någon LCHF-diet och börja trycka i sig enorma mängder ägg-och-bacon skulle jag nog inte rekommendera. Det är inte bra, kloggar igen artärerna och så får man hjärtattack..
Citera
2019-12-25, 19:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag äter rätt kolhydratfattigt, har oerhört bra värden i kontrollerna. Äter i princip inget socker, oerhört lite potatis, väldigt lite pasta samt så har jag den medfödda lyckan att jag avskyr sötsaker.

Men att börja med någon LCHF-diet och börja trycka i sig enorma mängder ägg-och-bacon skulle jag nog inte rekommendera. Det är inte bra, kloggar igen artärerna och så får man hjärtattack..

Jag kanske har fel, men behöver inte kroppen/hjärnan kolhydrater? Blir det inte någon form av svält när man bara ger kroppen protein etc?
Citera
2019-12-25, 19:54
  #4
Medlem
batman4evers avatar
KETO Kolla youtube: Dr Eric Berg. Inte bara kostråd utan även hur kroppen fungerar
Citera
2019-12-25, 19:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batman4ever
KETO Kolla youtube: Dr Eric Berg. Inte bara kostråd utan även hur kroppen fungerar


Jo jag vet vad det är. Jag vet vem han är också.
Jag ifrågasätter om det är nyttigt i längden som en permanent kost.
Det har framkommit studier att det kan orsaka både det ena och andra på länge sikt.
Citera
2019-12-25, 19:56
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Jag kanske har fel, men behöver inte kroppen/hjärnan kolhydrater? Blir det inte någon form av svält när man bara ger kroppen protein etc?

Kroppen kan omvandla fettvävnad till kolhydrater. Men kolhydrater får man faktiskt i sig ändå, genom exempelvis kött och mjölk.
Citera
2019-12-25, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag äter rätt kolhydratfattigt, har oerhört bra värden i kontrollerna. Äter i princip inget socker, oerhört lite potatis, väldigt lite pasta samt så har jag den medfödda lyckan att jag avskyr sötsaker.

Men att börja med någon LCHF-diet och börja trycka i sig enorma mängder ägg-och-bacon skulle jag nog inte rekommendera. Det är inte bra, kloggar igen artärerna och så får man hjärtattack..
Ägg är nog inte så stort problem, tvärtom innehåller ägg många näringsämnen (egentligen alla utom C-vitamin) och ganska mycket av det goda kolesterolet.
Citera
2019-12-25, 20:02
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ägg är nog inte så stort problem, tvärtom innehåller ägg många näringsämnen (egentligen alla utom C-vitamin) och ganska mycket av det goda kolesterolet.

Ägg är inga problems, men "ägg-och-bacon" är lite dumt att käka för ofta av. Om man nu vill äta hälsosamt.
Citera
2019-12-25, 20:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ägg är inga problems, men "ägg-och-bacon" är lite dumt att käka för ofta av. Om man nu vill äta hälsosamt.
Jo det är nog riktigt. Jag brukar unna mig bacon 3 ggr/mån. Försöker hålla mig till LCHF-diet.
Citera
2019-12-25, 20:09
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo det är nog riktigt. Jag brukar unna mig bacon 3 ggr/mån. Försöker hålla mig till LCHF-diet.

Ungefär samma här. Själv kör jag "LCLF"-diet. Har egentligen inga hungerskänslor alls, konstigt nog.
(Är normalviktig, BMI 1,22). Mina jämnåriga är lönnfeta gubbar i jämförelse.
Citera
2019-12-25, 20:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ungefär samma här. Själv kör jag "LCLF"-diet. Har egentligen inga hungerskänslor alls, konstigt nog.
(Är normalviktig, BMI 1,22). Mina jämnåriga är lönnfeta gubbar i jämförelse.
Jag har inte hållit på så länge men jag upptäckte också, till min förvåning att hungerkänslorna försvann efter en tid.
Citera
2019-12-25, 21:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kroppen kan omvandla fettvävnad till kolhydrater. Men kolhydrater får man faktiskt i sig ändå, genom exempelvis kött och mjölk.

Kött har 0% kolhydrater btw.

Tror du mig inte så läs på en förpackning nästa gång du handlar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback