Nu har vi flera här som gjort ett flertal gissningar, men här kommer det som gäller(baserat på rättsfall jag läst).
Citat:
Ursprungligen postat av
diesel300
Hej, jag har min bil på en annat ort som jag tänkte köra den till verkstad. Som ligger på den ort som jag bor i å tänkte göra iordning bilen inför besiktningen. Får man åka så långt till verkstad eller blir det böter? Självklart kör jag med påställd bil.
Detta är ett citat direkt ur ett rättsfall från hovrätten, tolka det från din egen situation:
"Valfriheten kan dock enligt hovrättens uppfattning inte sträcka sig så långt att ett besiktningsorgan eller en reparationsverkstad som ligger utanför den ort där fordonet normalt brukas eller finns används, så länge det finns alternativ på orten"
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Man får oavsett om man reparerar bilen själv eller köper tjänsten, provköra bilen i samband med reparation. Så det är ett kryphål man kan ta till. Var det enbart utebliven kontrollbesiktning som TS bil "lider av"?
-Gammelsaaben hade jag haft avställd ett år, körde den till turkverkstaden för service innan besiktning, det var inga problem. Å andra sidan blev jag heller inte stoppad.
De enda som får provköra ett fordon i samband med reparation är en ackrediterad verkstad. Ett vanlig person får INTE provköra ett fordon. Det blir böter. Ja, man kan tänka "men hur ska jag då veta om felet är åtgärdat?", det är en bra fråga men finns flertal rättsfall bara från år 2019 om folk som fällts för provkörning.
Provkörningen får bara ske TILL en verkstad eller en besiktning.
Ett avställt fordon får inte köras till verkstad, lagen täcker bara till besiktning. Om ett avställt fordon ska tas till verkstad så är de enda alternativen att antingen ställa på den eller att bärga den(bogsering är ej tillåten).