• 2
  • 3
2019-12-25, 20:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du är fortfarande inne på bil som belagts med körförbud. Vid utebliven kontrollbesiktning inträder automatiskt körförbud, ett sådant fordon får föras trots körförbud närmaste väg till lämplig verkstad.
Har dock hittat ett rättsfall som inte stödjer min tes om att likställa det egna garaget med verkstad, men i övrigt inga andra krav på den verkstad bilen skall köras till förutom att den skall normalt användas till kommersiell reparation av bilar, så avståndet är egalt så länge inga omvägar tages.

Man får oavsett om man reparerar bilen själv eller köper tjänsten, provköra bilen i samband med reparation. Så det är ett kryphål man kan ta till. Var det enbart utebliven kontrollbesiktning som TS bil "lider av"?

-Gammelsaaben hade jag haft avställd ett år, körde den till turkverkstaden för service innan besiktning, det var inga problem. Å andra sidan blev jag heller inte stoppad.
Citera
2019-12-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man får oavsett om man reparerar bilen själv eller köper tjänsten, provköra bilen i samband med reparation. Så det är ett kryphål man kan ta till. Var det enbart utebliven kontrollbesiktning som TS bil "lider av"?

-Gammelsaaben hade jag haft avställd ett år, körde den till turkverkstaden för service innan besiktning, det var inga problem. Å andra sidan blev jag heller inte stoppad.
Visst, men provkörning som varar i ett antal mil lär inte godkännas, däremot färd till en verkstad 10 mil bort som tråden gällde bör gå bra.
Citera
2019-12-25, 22:54
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En förklaring av det i fet stil tack!

Jag är, som du förstår, ingen trafiklagsexpert... Jag menar att fordonet i så fall skall upp på trailer eller flak, att dras bakom annat fordon i snöre duger inte.
Citera
2019-12-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jag är, som du förstår, ingen trafiklagsexpert... Jag menar att fordonet i så fall skall upp på trailer eller flak, att dras bakom annat fordon i snöre duger inte.
Då är vi med, men tolkade ditt föregående inlägg närmast omvänt, alltså med någon som sitter vid ratten i bilen ifråga.
Citera
2019-12-27, 08:03
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, jag har min bil på en annat ort som jag tänkte köra den till verkstad. Som ligger på den ort som jag bor i å tänkte göra iordning bilen inför besiktningen. Får man åka så långt till verkstad eller blir det böter? Självklart kör jag med påställd bil.
Nej det låter inte rimligt att nån skulle godkänna det, men är det på vischan norröver så ser ju snuten mellan fingrarna på de flesta trafikbrotten för att de är så lata och odugliga generellt.
Citera
2019-12-27, 09:33
Medlem
Nu har vi flera här som gjort ett flertal gissningar, men här kommer det som gäller(baserat på rättsfall jag läst).

Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, jag har min bil på en annat ort som jag tänkte köra den till verkstad. Som ligger på den ort som jag bor i å tänkte göra iordning bilen inför besiktningen. Får man åka så långt till verkstad eller blir det böter? Självklart kör jag med påställd bil.

Detta är ett citat direkt ur ett rättsfall från hovrätten, tolka det från din egen situation:

"Valfriheten kan dock enligt hovrättens uppfattning inte sträcka sig så långt att ett besiktningsorgan eller en reparationsverkstad som ligger utanför den ort där fordonet normalt brukas eller finns används, så länge det finns alternativ på orten"

Citat:

De enda som får provköra ett fordon i samband med reparation är en ackrediterad verkstad. Ett vanlig person får INTE provköra ett fordon. Det blir böter. Ja, man kan tänka "men hur ska jag då veta om felet är åtgärdat?", det är en bra fråga men finns flertal rättsfall bara från år 2019 om folk som fällts för provkörning.
Provkörningen får bara ske TILL en verkstad eller en besiktning.

Ett avställt fordon får inte köras till verkstad, lagen täcker bara till besiktning. Om ett avställt fordon ska tas till verkstad så är de enda alternativen att antingen ställa på den eller att bärga den(bogsering är ej tillåten).
Senast redigerad av Jasonlives 2019-12-27 kl. 09:35.
Citera
2019-12-27, 10:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Nu har vi flera här som gjort ett flertal gissningar, men här kommer det som gäller(baserat på rättsfall jag läst).

Detta är ett citat direkt ur ett rättsfall från hovrätten, tolka det från din egen situation:

"Valfriheten kan dock enligt hovrättens uppfattning inte sträcka sig så långt att ett besiktningsorgan eller en reparationsverkstad som ligger utanför den ort där fordonet normalt brukas eller finns används, så länge det finns alternativ på orten"

De enda som får provköra ett fordon i samband med reparation är en ackrediterad verkstad. Ett vanlig person får INTE provköra ett fordon. Det blir böter. Ja, man kan tänka "men hur ska jag då veta om felet är åtgärdat?", det är en bra fråga men finns flertal rättsfall bara från år 2019 om folk som fällts för provkörning.
Provkörningen får bara ske TILL en verkstad eller en besiktning.

Ett avställt fordon får inte köras till verkstad, lagen täcker bara till besiktning. Om ett avställt fordon ska tas till verkstad så är de enda alternativen att antingen ställa på den eller att bärga den(bogsering är ej tillåten).

Det fetade: Nä, stämmer inte. Du får provköra din bil i samband med reparation. Dock inte i 10 mil som TS "behöver".
Citera
2019-12-27, 10:33
Medlem
Conams avatar
Fantastiskt luddig fråga och tiofalt mera tvärsäkra svar
Citera
2019-12-27, 13:42
Medlem
Citat:
Det fetade: Nä, stämmer inte. Du får provköra din bil i samband med reparation. Dock inte i 10 mil som TS "behöver".

Svar nej, vad du hänvisar till fanns i den äldre förordningen. Den är borttagen sedan år 2003 . Idag finns inga undantag när det gäller provkörning, och därför fälls folk idag för detta fast man har det som anledning.
http://www.classicmotor.se/artiklar/...-far-jag-kora/

Det enda som stöds av lagen är det som står:
"Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"

Alltså enbart TILL besiktning och TILL reparationsverkstad.
Citera
2019-12-27, 13:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Svar nej, vad du hänvisar till fanns i den äldre förordningen. Den är borttagen sedan år 2003 . Idag finns inga undantag när det gäller provkörning, och därför fälls folk idag för detta fast man har det som anledning.
http://www.classicmotor.se/artiklar/...-far-jag-kora/

Det enda som stöds av lagen är det som står:
"Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"

Alltså enbart TILL besiktning och TILL reparationsverkstad.

Tack för infon. Jag tog körkort för snart 40 år sedan, och lärde mig då att bil med körförbud endast fick köras i samband med provkörning i samband med reparation.

Dessa "dedikerade" reparationsverkstäder, annat än ens egna garage, har de något inhägnat område eller provkör de på allmän väg?

Ändrade man reglementet för att folk började missbruka "provkör i samband med reparation"?
Senast redigerad av kraftfoder 2019-12-27 kl. 13:54.
Citera
2019-12-27, 14:29
Medlem
Citat:
Tack för infon. Jag tog körkort för snart 40 år sedan, och lärde mig då att bil med körförbud endast fick köras i samband med provkörning i samband med reparation.

Dessa "dedikerade" reparationsverkstäder, har de något inhägnat område eller provkör de på allmän väg?

Jo det är ofta så när man tar körkort. Man går från det som var då, men saken är att förordningar och lagar kring fordon ändras varje år. Om media inte slår på stora trumman och nämner detta så kommer folk leva kvar i det äldre paragraferna.
Att man inte visste/trodde det var så, gör en inte straffri utan kommer räknas som att man varit "oaktsam" och det blir böter. Då man anser att folk ska ha koll på de förändringar som sker.

När det gäller just mekaniker är det i princip inhägnat som gäller, på deras område. Det får inte framföras på allmänna vägar.

För att besvara din sista, detta är anledningen enligt kommentaren till paragrafen:

"Observera att den tidigare möjligheten (före 2003) att använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation har slopats. Anledningen till detta är bl.a. påpekanden från polismän om att det skälet ofta anförts när fordon stoppats och att det då har varit svårt att bevisa att bestämmelsen missbrukats. Det har också pekats på att det för de fordonstyper där körförbud i praktiken meddelas, inte behövs någon provkörning."
Senast redigerad av Jasonlives 2019-12-27 kl. 14:36.
Citera
2019-12-27, 15:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo det är ofta så när man tar körkort. Man går från det som var då, men saken är att förordningar och lagar kring fordon ändras varje år. Om media inte slår på stora trumman och nämner detta så kommer folk leva kvar i det äldre paragraferna.
Att man inte visste/trodde det var så, gör en inte straffri utan kommer räknas som att man varit "oaktsam" och det blir böter. Då man anser att folk ska ha koll på de förändringar som sker.

När det gäller just mekaniker är det i princip inhägnat som gäller, på deras område. Det får inte framföras på allmänna vägar.

För att besvara din sista, detta är anledningen enligt kommentaren till paragrafen:

"Observera att den tidigare möjligheten (före 2003) att använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation har slopats. Anledningen till detta är bl.a. påpekanden från polismän om att det skälet ofta anförts när fordon stoppats och att det då har varit svårt att bevisa att bestämmelsen missbrukats. Det har också pekats på att det för de fordonstyper där körförbud i praktiken meddelas, inte behövs någon provkörning."

Tack för mycket bra svar!
Har gård (enligt mitt nick så inga problem att provköra obesiktigade bilar, fast händer typ aldrig) här på gården. Minns jag detta någonting rätt så får "obesiktigat fordon inte framföras på allmän väg". Engelsmännen (lite off topic) kollar om vägen är bekostad av "kronan"/"Hennes majestät", på prrivatägda vägar är det tydligen ok. där..

Nu drar jag iväg i resonemanget i onödan, men "vad jag fick lära mig" (inristat i sten typ) när jag tog körkort för typ 40 år sedan att bil med körförbud har enbart ett enda undantag, och det är provkörning i samband med reparation. (Och då att få köra till svenska bilprovningen för besiktning givetvis..)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in