Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-12-24, 23:47
Medlem
Hej, jag har min bil på en annat ort som jag tänkte köra den till verkstad. Som ligger på den ort som jag bor i å tänkte göra iordning bilen inför besiktningen. Får man åka så långt till verkstad eller blir det böter? Självklart kör jag med påställd bil.
Citera
2019-12-25, 00:09
Medlem
tror bara det är om den blivit underkänd på besiktningen först..
Citera
2019-12-25, 00:37
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, jag har min bil på en annat ort som jag tänkte köra den till verkstad. Som ligger på den ort som jag bor i å tänkte göra iordning bilen inför besiktningen. Får man åka så långt till verkstad eller blir det böter? Självklart kör jag med påställd bil.

Nej, du kan bara köra till en verkstad som ligger närmare med rimligt avstånd. 10 mil för en obesiktad bil - snuten skulle inte acceptera detta.
Citera
2019-12-25, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Nej, du kan bara köra till en verkstad som ligger närmare med rimligt avstånd. 10 mil för en obesiktad bil - snuten skulle inte acceptera detta.

Källa på det, ska ju vara närmast lämpliga väg till verkstad, inte närmast lämpliga verkstad.

Till ts, skriv inte på böterna och ta med kvittot till rättegången om det nu skulle vara så.
Citera
2019-12-25, 01:40
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:

Det står väl ingenstans om att man bara får köra "rimlig" sträcka till verkstaden?
Jag har läst att det står "närmaste väg" till verkstad.
Om man bor 14 mil från en märkesverkstad, och inte kan fixa felet själv, så är det väl bara att köra dit om nu inte bilen blivit belagd med körförbud vid besiktning, för då gäller väl bärgningsbil el. dyl.
Citera
2019-12-25, 01:46
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:

De har ingen koll. Finns nitiska idioter men så finns det givmilda jävlar. Även i ditt yrke.
Citera
2019-12-25, 02:28
Medlem
konstits avatar
Citat:

Om jag minns rätt skal du först besigtige bilen, om du inte får körförbud får du köra till närmaste lämplig verkstad .
Vid körförbud nej.
Citera
2019-12-25, 02:40
Medlem
flummares avatar
https://www.expressen.se/motor/hur-l...a-obesiktigat/

"TRAFIKPOLISEN: Uttrycket ”kortaste lämpliga väg” innebär inte att kontrollbesiktning måste göras hos det närmast belägna besiktningsorganet eller att besöka en lämplig verkstad. Valfrihet råder härvidlag."

"Vid en eventuell kontroll utefter färdvägen måste föraren emellertid vara beredd att kunna styrka att han eller hon är på väg att ställa in fordonet till kontrollbesiktning eller verkstad."
Citera
2019-12-25, 09:46
Medlem
godboys avatar
Citat:

Du får köra bil som fått körförbud p g a att du ej besiktigat i tid, s k automatiskt körförbud, till verkstad.

Bil som fått körförbud p g a trafiksäkerhetsbrister får EJ köras överhuvudtaget.

Sen har jag svårt att se någon som helst rimlighet till att man kör en bil med körförbud från Göteborg till Stockholm för att lämna in den där. Verkar i o f inte finnas någon direkt milgräns, och det är kanske svårt att ha det med tanke på vårt lands geografi.

https://www.expressen.se/motor/besik...till-verkstad/
Citera
2019-12-25, 10:21
Medlem
Citat:
Det är närmaste verkstad som gäller.
Åandra sidan, hur många gånger i ditt liv har du blivit stoppat utav polisen?
Citera
2019-12-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay

Varför kastar folk ur sig tvärsäkra påståenden, när dessa inte stämmer, och det är så lätt att kolla upp fakta, i synnerhet när de står bara några inlägg upp...

För att många helt enkelt läser första inlägget, sen ivriga att kasta in sitt eget inlägg som svar, och missar då ofta att det kan finnas relevant info i andra inlägg....

Så, nej, det är absolut inte närmaste verkstad som gäller, utan närmast lämpliga väg till verkstad. Dock kan det ju verka lite märkligt, och onödigt, att köra en bil hela vägen genom landet om det finns alternativ närmare. Men det är alltså inget krav att det ska vara närmaste verkstad.
Citera
2019-12-25, 14:00
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Om jag minns rätt skal du först besigtige bilen, om du inte får körförbud får du köra till närmaste lämplig verkstad .
Vid körförbud nej.

NEJ. Om du har körförbud pga utebliven/för sen besiktning; så får du köra den till lämplig verkstad eller bilprovning.

Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay

Bullshit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in