2019-12-24, 21:16
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Om jag är nitisk måste jag erkänna att jag begick alla sju redan som liten grabb. Jag säger inte att lejonparten av Flashback Forums användare ställer sig i samma skambefläckade ringhörna som mig, men jag tvivlar på att det finns en läsare av denna tråd som kan argumentera för att h*n inte begått någon av dem, om man alltså måste inta en nitisk hållning.

Septem peccata mortalia (de sju dödssynderna) lyder utan att jag vet om det finns en korrekt rangordning: avund, vällust, lättja, frosseri, vrede, högmod och girighet.[1]

För mig som växte upp i en sekulär familj med två vittrande religiösa dogmer i bakgrunden: katolicismen och protestantismen, blev jag inte utbildad i de sju dödssynderna förrän jag såg "Se7en", flera år efter att den släpptes. Innan dess hade jag obrytt utmanat munnens kapacitet att innehålla ett inte oansenligt antal dumlekolor samtidigt, förbannat livets orättvisor för att jag inte hade ett Nintendo 64 som Sebbe och Jonathan eller för den delen tagit mig vatten över anklarna när jag självsäkert trott att jag kunde hoppa över den breda bäcken nordväst om Stenungsund.

Är jag liksom predikats skyldig till den eviga dödens straff? Frågan aktualiserades efter att jag såg trailern[2] till ovan nämnda rulle och blev påmind om att personen som får illustrera frossare utgörs av ett meterbrett åbäke som ser ut att ha haft frosseri som religion, snarare än mitt förhållande till frossande som är mer moderat, på gränsen till sporadiskt.

I vilken grad måste man synda för att få den katolska lärans gud att införa repressalier? Räcker det att en människa under loppet av 79 år tänker en avundsjuk tanke, eller krävs det att hela ens karaktär domineras av en missunnsam och bitter ådra?

[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna
[2] https://www.youtube.com/watch?v=J4YV2_TcCoE

Alla referenser till den gamla goda tidens texter och citat från dess försvarare uppskattas, liksom till moderna och mer eller mindre vedertagna eller influerande nytolkningar.

God jul och tänk både en och tre gånger innan du korkar upp nästa flaska av din årgångsmust, eller kör hårt, vad f*n vet jag?

*1 = e
*2 = a

PS: Jag är medveten om att det sedan tidigare finns åtminstone Se7en trådar om de sju dödssynderna på forumet, men jag skrev en ny för just denna frågeställning, som jag inte bedömde avhandlad. DS.
Citera
2019-12-24, 22:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Vem har inte gjort det? De är rätt vaga i sin utformning. Det är inte som budorden mer rakt på som t.ex inte dräpa, inte stjäla osv. Vrede å andra sidan. Vad för vrede är en dödssynd? Frosseri? Vi har har haft julen och att äta julbord hör till.

Citat:
Frosseri är en del av De sju dödssynderna. Gregorius I har skrivit om den katolska kyrkans syn på frosseriet. Det har även Thomas av Aquino, som angav fem sätt för syndfullt frossande: äta för dyrbart, äta för mycket, äta för ivrigt, äta läcker mat, äta alltför snart

Så alla som käkat julbord har begått en dödssynd. Där ingår alla kriterier som Thomas av Aquino anger. Jag tror ju att man inte ska fästa för stor vikt till dessa synder. Inom katolicismen där just dessa synder finns är ju förlåtelse centralt också. Några Ave Maria efter ett julbord borde räcka.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-12-24 kl. 22:52.
Citera
2019-12-24, 23:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Om jag är nitisk måste jag erkänna att jag begick alla sju redan som liten grabb. Jag säger inte att lejonparten av Flashback Forums användare ställer sig i samma skambefläckade ringhörna som mig, men jag tvivlar på att det finns en läsare av denna tråd som kan argumentera för att h*n inte begått någon av dem, om man alltså måste inta en nitisk hållning.

Septem peccata mortalia (de sju dödssynderna) lyder utan att jag vet om det finns en korrekt rangordning: avund, vällust, lättja, frosseri, vrede, högmod och girighet.[1]

För mig som växte upp i en sekulär familj med två vittrande religiösa dogmer i bakgrunden: katolicismen och protestantismen, blev jag inte utbildad i de sju dödssynderna förrän jag såg "Se7en", flera år efter att den släpptes. Innan dess hade jag obrytt utmanat munnens kapacitet att innehålla ett inte oansenligt antal dumlekolor samtidigt, förbannat livets orättvisor för att jag inte hade ett Nintendo 64 som Sebbe och Jonathan eller för den delen tagit mig vatten över anklarna när jag självsäkert trott att jag kunde hoppa över den breda bäcken nordväst om Stenungsund.

Är jag liksom predikats skyldig till den eviga dödens straff? Frågan aktualiserades efter att jag såg trailern[2] till ovan nämnda rulle och blev påmind om att personen som får illustrera frossare utgörs av ett meterbrett åbäke som ser ut att ha haft frosseri som religion, snarare än mitt förhållande till frossande som är mer moderat, på gränsen till sporadiskt.

I vilken grad måste man synda för att få den katolska lärans gud att införa repressalier? Räcker det att en människa under loppet av 79 år tänker en avundsjuk tanke, eller krävs det att hela ens karaktär domineras av en missunnsam och bitter ådra?

[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna
[2] https://www.youtube.com/watch?v=J4YV2_TcCoE

Alla referenser till den gamla goda tidens texter och citat från dess försvarare uppskattas, liksom till moderna och mer eller mindre vedertagna eller influerande nytolkningar.

God jul och tänk både en och tre gånger innan du korkar upp nästa flaska av din årgångsmust, eller kör hårt, vad f*n vet jag?

*1 = e
*2 = a

PS: Jag är medveten om att det sedan tidigare finns åtminstone Se7en trådar om de sju dödssynderna på forumet, men jag skrev en ny för just denna frågeställning, som jag inte bedömde avhandlad. DS.

Man kan börja med att kasta ut katolicismen genom fönstret och gå tillbaka till bibeln. Gud har inte fördömt att äta och dricka gott. Däremot lär bibeln att alla har syndat, så ja, du riskerar evigt straff om du inte försonas med Gud. Men där finns Jesus som din räddare. Du behöver bara ta emot Jesus så blir du räddad och får smaka det eviga livet i salighet.
Citera
2019-12-24, 23:56
Medlem
beaver_ses avatar
Om de flesta människor följt eller försökt att leva upp till de 7, så hade vi alla haft en nice värld att leva i.

Tror att de 7 är menat områden vi bör arbeta på och förfina vår personlighet under livet för att få högsta betyg för nästa nivå när vi trillar av pinnen...
Citera
2019-12-25, 00:26
Medlem
.Horus.s avatar
Min personliga syn på saken, som jag misstänker skiljer sig från hur du ser på det är följande.

Har du begått någon av dessa synder, så finns det förlåtelse. Men det är inte någon eller något utanför dig som dömer dig. Det är ditt eget samvete och sinne som blir förgiftat i längden av att t.e.x stjäla... och vara girig. Därför är rådet att inte synda, men alla har gjort det i någon grad. Därför behöver vi förlåta oss själva, förstå att vi är människor och inte perfekta.
Citera
2019-12-25, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
För mig som växte upp i en sekulär familj med två vittrande religiösa dogmer i bakgrunden: katolicismen och protestantismen, blev jag inte utbildad i de sju dödssynderna förrän jag såg "Se7en", flera år efter att den släpptes.

Seven vilken mäktig film kommer fortfarande ihåg den 👍
Citera
2019-12-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man kan börja med att kasta ut katolicismen genom fönstret och gå tillbaka till bibeln. Gud har inte fördömt att äta och dricka gott. Däremot lär bibeln att alla har syndat, så ja, du riskerar evigt straff om du inte försonas med Gud. Men där finns Jesus som din räddare. Du behöver bara ta emot Jesus så blir du räddad och får smaka det eviga livet i salighet.

'kasta ut genom foenstret', eller spola ned katoliskiten i klosetten.
'Septem peccata mortalis', ha, ha. ALLA dessa 7 aer ju helt 'normala'
tillstaand foer den ofraelste maenniskan. Inte ens de fraelsta och
andedoepta kommer att helt kunna oevervinna dessa onda, koettsliga begaer.
Just Daerfoer blev det noedvaendigt med Kristi offer, foer att kunna
giva NAAD foer Alla dem som TROR paa hans BLODS fullstaendiga renande.
Citera
2019-12-25, 12:32
Medlem
Citat:
God jul och tänk både en och tre gånger

Börja med att tänka själv. Mord är en dödssynd. Det är nån påve som hittat på de sju dödssynderna, som alltså inte är dödssynder var för sig.

1 Joh 5:16-17
Om någon ser sin broder begå en synd som inte är en dödssynd skall han be, och han skall ge liv åt honom, åt dem som inte begår någon dödssynd. Det finns synd som leder till döden. Det är inte sådan synd jag menar när jag säger att man skall be. Varje orätt är en synd, men det finns synd som inte är dödssynd.

Vi skall alltså INTE be för såna som begått en dödssynd (mord). Oavsett var påven säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in