Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-24, 15:38
  #1
Medlem
Om man har en trakeotomi och tillfälligt får en talventil på den, får man då samtidigt syre genom trakeotomin eller är den ”hjälpen” med syret avstängt medan man har talventilen insatt?
Citera
2019-12-24, 19:02
  #2
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Om man har en trakeotomi och tillfälligt får en talventil på den, får man då samtidigt syre genom trakeotomin eller är den ”hjälpen” med syret avstängt medan man har talventilen insatt?
Ja då är det avstängt
Citera
2019-12-24, 19:06
  #3
Medlem
Luxuss avatar
Nu blir man ju nyfiken på hur det kommer sig att TS har denna frågeställning. Den berörda borde väl fråga läkaren som gör ingreppet. Och på vilket sätt påverkar svaret på frågan TS isåfall?
Genuint nyfiken.
Citera
2020-01-01, 15:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nu blir man ju nyfiken på hur det kommer sig att TS har denna frågeställning. Den berörda borde väl fråga läkaren som gör ingreppet. Och på vilket sätt påverkar svaret på frågan TS isåfall?
Genuint nyfiken.
Anledning är att en nära anhörig till mig hade trakeotomi vid tiden då jag startade tråden. Syresättningen var olika vid varje gång vi besökte vår anhöriga. Om jag inte minns fel nu efter alla olika turer på sjukhuset så startade jag tråden då min anhöriga hade haft sämre syresättning just den dagen vi var där när talventilen var i och undrade då om ”det var en försämring” av min anhörige eller om det berodde på just talventilen. Detta reflekterade jag inte över förän vi kom hem och ringde då inte extra till iva för att fråga detta utan tänkte att jag frågar här på fb.
Citera
2020-01-17, 00:14
  #5
Medlem
Talventilen på trakeostomier används både för andningsträning för att luften måste pressas ut genom munnen då tracken stängs vid utandning. Syresättningen kan bli sämre om patienten inte orkar detta då det är mer påfrestande men oftast med träning blir syresättningen bättre med tiden för att man använder en större kapacitet av lungorna(Ungefär samma sak som en PEP-pipa). Det andra är att det brukar kännas bra för patienten eftersom dom äntligen kan prata igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback