Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-24, 01:47
  #1
Medlem
Jag har spelat fotboll, och en ingrediens i fotbollen var glidtacklingar.
Speciellt om det var litet fuktigt.

Jag tittar inte längre så mycket på fotboll.

Men en undran jag har: Går det att sätta in en glidtackling på en konstgräsplan?
Eller blir det bara en sorts "brännskador" om man sätter in en glidtackling, på konstgräs?

Ni som kollar mycket på fotboll, har glidtacklingar försvunnit iom att man har anlagt konstgräsplaner?

Vi kan väl snacka lite om glidtacklingar och det.
Citera
2019-12-24, 01:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag har spelat fotboll, och en ingrediens i fotbollen var glidtacklingar.
Speciellt om det var litet fuktigt.

Jag tittar inte längre så mycket på fotboll.

Men en undran jag har: Går det att sätta in en glidtackling på en konstgräsplan?
Eller blir det bara en sorts "brännskador" om man sätter in en glidtackling, på konstgräs?

Ni som kollar mycket på fotboll, har glidtacklingar försvunnit iom att man har anlagt konstgräsplaner?

Vi kan väl snacka lite om glidtacklingar och det.
Väldigt stor skillnad på konstgräs och konstgräs.

Jag har glidtacklat en hel del på konstgräs. Har nog 15-20 ärr på vardera ben varav 1 är ca 1dm^2 pga att det är en yta på benet som jag glider mot när jag tacklar.

Överlag har väl glidtacklingar minskat, men helt klart fortsatt närvarande.
Citera
2019-12-24, 02:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytomanen123
Väldigt stor skillnad på konstgräs och konstgräs.

Jag har glidtacklat en hel del på konstgräs. Har nog 15-20 ärr på vardera ben varav 1 är ca 1dm^2 pga att det är en yta på benet som jag glider mot när jag tacklar.

Överlag har väl glidtacklingar minskat, men helt klart fortsatt närvarande.

Fotbollen var ju milsvidd roligare att titta på, på 80-talet. Jag vete fan om det inte tom krävs en litet
annan balans och timing i olika situtioner som händer i en match, om man bara spelar på riktig
gräs jämfört med konstgräs.

EU har väl snackat lite om att förbjuda konstgräsplaner? Bra, i så fall.
Citera
2019-12-24, 02:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Fotbollen var ju milsvidd roligare att titta på, på 80-talet. Jag vete fan om det inte tom krävs en litet
annan balans och timing i olika situtioner som händer i en match, om man bara spelar på riktig
gräs jämfört med konstgräs.

EU har väl snackat lite om att förbjuda konstgräsplaner? Bra, i så fall.
Jag vet att europeiska klubbar som tillhör gräsnationer (Spanien, Italien, Frankrike osv) ofta kan vara skeptiska till spelare som spelat på konstgräs. Stor skillnad att skolas på gräs kontra konstgräs.
Citera
2019-12-24, 04:06
  #5
Medlem
cacas avatar
Glidtackling var en av mina specialiteter på fotbollsplan, ena foten på bollen och andra med full kraft på smalbenet/vaden på stackarn man satte in tacklingen på. Bröt ett ben på en motståndare på det viset. Har dock aldrig glidtacklat på konstgräs då det knappt existera på min tid.
Inomhus med långbyxor fungerade också bra vill jag minnas.
Citera
2019-12-24, 04:26
  #6
Medlem
moodyfieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mytomanen123
Väldigt stor skillnad på konstgräs och konstgräs.

Jag har glidtacklat en hel del på konstgräs. Har nog 15-20 ärr på vardera ben varav 1 är ca 1dm^2 pga att det är en yta på benet som jag glider mot när jag tacklar.

Överlag har väl glidtacklingar minskat, men helt klart fortsatt närvarande.
Jo tack. Hela Sverige minns ju Durmaz försök.
Citera
2019-12-24, 14:27
  #7
Medlem
Det går absolut att glidtackla på konstgräs, men vanligare att det glidtacklas på NG. Visst stämmer det att man kan få brännskador på KG, men största anledningen till att det inte glidtacklas på KG är väl för att det går mycket fortare på KG. Man hinner helt enkelt inte komma tillräckligt nära motståndarna för att glidtackla. Sätter du in en glidtackling när bollen är 10 meter bort är de ju ostskiva direkt. Men som sagt, självklart går det och det förekommer också. Bara inte i lika stor utsträckning som på NG. Fan vad NG är bättre än KG...
Citera
2019-12-24, 14:35
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pk2

Men en undran jag har: Går det att sätta in en glidtackling på en konstgräsplan?
Nej det funkar inte att tackla på konstgräs
Citera
2019-12-24, 18:13
  #9
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Visst går det att glidtackla på konstgräs om man vet hur det ska gå till!
Citera
2019-12-25, 12:01
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Visst går det att glidtackla på konstgräs om man vet hur det ska gå till!
Nej nu överdriver du
Citera
2019-12-25, 13:28
  #11
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Nej det funkar inte att tackla på konstgräs

Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Nej nu överdriver du
Vad kollar du på för fotboll?
Jag som ser giffarna(konstgräs), Ifk Timrå(div 2, konstgräs), giffarnas U-lag(konstgräs), de lokala serierna där det spelas konstgräs fram till juni och jag spelar själv också mycket på konstgräs.
Jävla BS att det inte går att glidtackla men sedan är det svårare då det går fortare.
Citera
2019-12-25, 14:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag har spelat fotboll, och en ingrediens i fotbollen var glidtacklingar.
Speciellt om det var litet fuktigt.

Jag tittar inte längre så mycket på fotboll.

Men en undran jag har: Går det att sätta in en glidtackling på en konstgräsplan?
Eller blir det bara en sorts "brännskador" om man sätter in en glidtackling, på konstgräs?

Ni som kollar mycket på fotboll, har glidtacklingar försvunnit iom att man har anlagt konstgräsplaner?

Vi kan väl snacka lite om glidtacklingar och det.
Haken med glidtacklingarna på plastgräs, är snarare att motståndaren kan pilla bollen förbi. Det fina med en hederlig glidtackling är ju att ta spelare och boll. Det är knappt närkamper när man spelar på plats, det blir som högst att man drar i varandras tröjor och armar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback