• 2
  • 3
2019-12-23, 15:15
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Pseudovetenskap.

Läs https://www.webmd.com/cold-and-flu/c...or-common-cold

Du får väl tycka vad du vill, vet man inte vad c-vitaminet har för funktion i kroppen blir det ofta svar som du ger.

Ni övriga får väl testa. Eller så lyssnar ni på Jagozar och hans stjärtslickeri för traditionell medicin.
Citera
2019-12-23, 22:34
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Du får väl tycka vad du vill, vet man inte vad c-vitaminet har för funktion i kroppen blir det ofta svar som du ger.

Ni övriga får väl testa. Eller så lyssnar ni på Jagozar och hans stjärtslickeri för traditionell medicin.

Du vet väl vart myten om att C-vitamin är bra mot förkylning kommer ifrån? Det var en nobelpristagare som hittade på det baserat på ingenting. Han gjorde inga studier på det utan drog slutsatsen på egna anekdoter. Men eftersom han var nobelpristagare så valde folk att blint tro på honom i flera decennier.

Det har på senare år bevisats att det inte finns några som helst fördelar att ta C-vitamin mot förkylning. Varken förebyggande eller behandlande.

Megadoser av C-vitamin kan dock ge njursten, vilket är något som ingen kan tänkas vilja ha.
Citera
2019-12-23, 23:59
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Du vet väl vart myten om att C-vitamin är bra mot förkylning kommer ifrån? Det var en nobelpristagare som hittade på det baserat på ingenting. Han gjorde inga studier på det utan drog slutsatsen på egna anekdoter. Men eftersom han var nobelpristagare så valde folk att blint tro på honom i flera decennier.

Det har på senare år bevisats att det inte finns några som helst fördelar att ta C-vitamin mot förkylning. Varken förebyggande eller behandlande.

Megadoser av C-vitamin kan dock ge njursten, vilket är något som ingen kan tänkas vilja ha.

Som sagt, vet man inte och heller inte är intresserad vad c-vitaminet har för uppgifter i kroppen kan man förvänta sig svar som detta. Du kan börja med att berätta varför c-vitamin skulle vara verkningslöst? Och när du skriver inga studier gjorda, var får du det ifrån?

Lite ”lita på mig, för jag är läkare” varning på dig, fattar inte ens grejen med motståndet mot c-vitamin. Har du testat själv? Vad säger du till alla som upplever exakt det pauling beskriver vid förkylning och högdos c-vitamin? Mannen med svininfluensa som räddades av c-vitamin var väl också hittepå? Och inte har jag läst om en som fått njursten, av högdos, detta är klassiskt propaganda och/eller skrämsel.

Följer man dina råd får man tyvärr ligga nerbäddad betydligt längre och oftare. Hoppas verkligen inte att du är läkare eller student. Denna kvinna beskriver saken bra, och ja, hon är läkare.
https://m.youtube.com/watch?v=y0LLX0sgwAU
Senast redigerad av Mr.Sound 2019-12-24 kl. 00:03.
Citera
2019-12-24, 05:07
Medlem
Zephyoxxs avatar
”C-Vitamin brustablett?”
Nu snackar vi placebo.

Du får tyvärr härda ut och stanna hemma för att inte föra skiten vidare!
Citera
2019-12-24, 11:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyoxx
”C-Vitamin brustablett?”
Nu snackar vi placebo.

Du får tyvärr härda ut och stanna hemma för att inte föra skiten vidare!

Jag tycker att du ska klappa igen käften! Dryg besserwisser är vad du är.

Jag är runt 30 år, och fick detta tipset först i år ang. C-vitamin.
Skeptisk var jag och avfärdade det. Men jag provade det tidigare i år på en förkylning.
Två brustabletter, två gånger på en kväll. Dagen efter var jag relativt frisk.
Så klart trodde jag att det endast var tillfälle.

Nu i höst blev jag förkyld igen. Och då kom jag att tänka på dessa C-vitaminer.
Skeptisk igen, men provade då jag hade fler brustabletter kvar.
Dagen efter; frisk igen från förkylningen.

Möjligt att jag endast hade "tur" dessa två gånger som blev frisk dagen efter att jag hade stoppat i mig C-vitaminer. Eller så ligger det något i det.
Oavsett; jag blev frisk..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in