2019-12-22, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Det är just i sak jag försöker att tolka ditt problem. Du har inte varit särskilt hjälpsam att komma ur ditt lilla "flummstadie".

Hur vill vi att du ska tolka ditt självupplevda problem med att "akademiker är överrepresenterade vid sexualbrott" när du inte ens kan presentera något mer än dina egna känslor?

Vi kanske ska be att få hela diskussionen flyttad till psykologi, så kan vi ha den infallsvinkeln. Hur du känner inför ett självupplevt fenomen.

Ok du har alltså fastnat i en loop. Vi gör så här, enbart för dig, för att du ska komma vidare: Kan vi vara överens om att det finns akademiker som begår sexualbrott över huvud taget?

Eller förnekar du all form av förekomst av sexualbrott där gärningsmannen är akademiker?

Om du instämmer i att det finns akademiker som begått sexualbrott, hur få dom än är, varför ska vi då inte få diskutera deras bakgrund när andra gärningsmäns bakgrund utbildningsnivå etc får diskuteras?
Citera
2019-12-22, 04:42
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Det är just i sak jag försöker att tolka ditt problem. Du har inte varit särskilt hjälpsam att komma ur ditt lilla "flummstadie".

Hur vill vi att du ska tolka ditt självupplevda problem med att "akademiker är överrepresenterade vid sexualbrott" när du inte ens kan presentera något mer än dina egna känslor?

Vi kanske ska be att få hela diskussionen flyttad till psykologi, så kan vi ha den infallsvinkeln. Hur du känner inför ett självupplevt fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ok du har alltså fastnat i en loop. Vi gör så här, enbart för dig, för att du ska komma vidare: Kan vi vara överens om att det finns akademiker som begår sexualbrott över huvud taget?

Eller förnekar du all form av förekomst av sexualbrott där gärningsmannen är akademiker?

Om du instämmer i att det finns akademiker som begått sexualbrott, hur få dom än är, varför ska vi då inte få diskutera deras bakgrund när andra gärningsmäns bakgrund utbildningsnivå etc får diskuteras?
Va? Vad har det med det jag skrev att göra?

Har du tagit upp dessa borttagna poster med moderator i pm? Så du kan gå vidare med nästa steg:
(FB) ·♦·♦·♦ Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator♦·♦·♦·
Citera
2019-12-22, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tycker inte alls det är svårt att förstå vad du menar men jag har svårt att förstå varför moderatorer skulle ta bort ett inlägg som säger "GM är jurist" men inte "GM är svetsare". Jag har själv aldrig sett något sådant eller fått anledning att misstänka att någon sådant fenomen existerar.

Tack för att du läst och förstår vad jag syftar på.

Jag tycker det är förhållandevis vanligt att man läser om lågutbildat slödder /white trash etc i generella termer som delförklaringar till aktuellt brott eller bara allmänt konstaterande i många brottstrådar.

Eller ännu vanligare att en bakgrund från ett annat land gör att man är mer benägen att begå vissa brott osv.

Dom inläggen står ju kvar så det råder det ju ingen tvivel om.

Det fenomen jag pratar om kan jag tyvärr inte ge något bevis för av det naturliga skälet att inläggen och diskussionerna plockats bort.

Senast var i går i denna tråd: (FB) Chef på stort företag i Umeå häktad för våldtäkt

Jag ska försöka dra mig till minnes några av dom andra trådarna jag syftar på och återkomma med dom.
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 04:50.
Citera
2019-12-22, 04:49
Medlem
bombaccis avatar
Det är inte "förbjudet", däremot hör det kanske inte till ämnet och blir off topic.

Tycker annars ditt ämne låter intressant. Du får väl starta en egen tråd där du kan redovisa statistik och fråga varför vissa akademiska grupper sticker ut i sexualbrotten. Tvivlar på att det finns någon sådan statistik men skulle du. starta en sådan tråd med statistik och en genomtänkt diskussionsunderlag så skulle det bli en väldigt intressant tråd.
Citera
2019-12-22, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är inte "förbjudet", däremot hör det kanske inte till ämnet och blir off topic.

Tycker annars ditt ämne låter intressant. Du får väl starta en egen tråd där du kan redovisa statistik och fråga varför vissa akademiska grupper sticker ut i sexualbrotten. Tvivlar på att det finns någon sådan statistik men skulle du. starta en sådan tråd med statistik och en genomtänkt diskussionsunderlag så skulle det bli en väldigt intressant tråd.

Vi hade faktiskt en intressant diskussion i somras om en specifik gärningsman, hans specifika uppväxt och bakgrund som akademiker kopplad till det specifika brottet och hur vida den spelade in.

Flera deltog, säkert 20 inlägg, diskussionen var "ganska öppen" men inget som direkt bröt mot reglerna, allt raderat.

Samtidigt finns säkerligen tusen brottstrådar där araber/negrers bakgrund, gener, uppväxt, bajshyddor, kultur, mentalitet, iq, sedvänjor, kvinnosyn diskuteras generellt utan problem.

Exakt samma sak med oss som är lågutbildat patrask/white trash /drägg osv osv inga konstigheter, det anses ofta vara en helt given faktor att diskutera i profilen hos en gärningsman.

BRÅ har ingen som helst statistik på att akademiker INTE förekommer lika ofta i sexualbrotten som oss lågutbildade.

Det jag enkelt kan se är att akademikerna förekommer förhållandevis ofta, genom att helt enkelt läsa om sexualbrott.

Jag kan hålla med dig om att det kanske blir lite off topic, men då bör rimligtvis all diskussion om bakgrund och utbildningsnivå vara off-topic.

Det som är min fråga är varför viss utbildningsnivå och viss bakgrund är on topic medans annan är off topic.
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 05:03.
Citera
2019-12-22, 05:32
Medlem
Citat:
Nej jag baserar det verkligen inte på EN enda akademiker.

Varför ska vi whitetrash och våra låga bildningsnivå diskuteras då?

Det finns inga källor åt något håll när det gäller utbildningsnivå och förekomst bland dömda sexualbrottslingar. Så varför ska den ena diskuteras men inte den andra?

Raketforskarna kan du väl inte klaga på att du inte får diskutera deras bakgrund i brottstrådarna, det är ju det enda som görs i en del trådar.

Det är ju färre akademiker som begår brott så givetvis så blir det mer fokus på andra grupper i samhället men visst ska man få diskutera detta, dock så är din analys väldigt långsökt varför skulle akademiker ha en gemensam riskfaktor vad gäller sexualbrott, inte alls troligt.
Troligtvis så har man ju haft en betydligt bättre uppväxt än många andra grupper i samhället, så här har du nog kokat ihop en felaktig analys.

Jag klagar inte på någonting vad gäller diskussionen om invandring och kriminaliteten, den är en given sett till dagens Sverige.
Citera
2019-12-22, 06:03
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Nej för det är inte det som är topic och om det vore topic hade det i så fall varit moderatorerna som skulle presentera det underlaget eftersom det är dom som anser att det inte är relevant att prata om akademikernas bakgrund.

Har du eller moderator någon statistik på att vi lågutbildade wt är så mycket mer kriminella pga av vår låga utbildning att vi ska behöva läsa om det i var och varannan brottstråd?

Sen spelar det väl ingen roll exakt hur högt representerad man är för vad som ska anses vara off eller on topic. Endera är bakgrund/utbildningsnivå hos gärningsmannen intressant att diskutera eller så är den inte det.

Mycket märkligt att viss bakgrund och viss utbildningsnivå skulle vara "on-topic" medans annan inte är det!!??

Men med det sagt är det väl iofs ganska enkelt att besvara din fråga, konsensus (här inne i alla fall) verkar ju vara att svenska akademiker aldrig begår någon form av annat brott medans sexualbrotten uppenbarligen ganska ofta återkommande begås av akademiker.

Det är ju inte jag själv som hittat på att dom är akademiker. Det framgår ju av respektive tråd.

Vänta lite nu, du anser alltså att om du kommer med ett påstående, som att akademiker är överrepresenterade i sexualbrott, så är det moderatorerna som ska presentera underlaget för ditt påstående?
Citera
2019-12-22, 06:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Som vi alla har kunnat se...

Ledsen, men du tappar premissen för tråden redan där.

Jag har inte sett det du påstår.
Citera
2019-12-22, 07:36
Medlem
moralhoras avatar
Av din beskrivning så är min gissning är att det helt enkelt hamnade för långt från ämnet (dvs det aktuella fallet i frågan) och det istället blev en lång sidodiskussion akademikers benägenhet att begå sexualbrott (=inte ämnet i fråga).
Citera
2019-12-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Varför i helvete läser du inte något på högskola eller universitet så att du slipper gråta över att du inte är "akademiker"?.

Ungefär lika logisk argumentation som om jag skulle fråga dig som har problem med lågt utbildade invandrare som kommit till sverige varför i helvete du inte söker medborgarskap i afghanistan så slipper du gråta över att du inte är blatte.

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Du måste vara den osäkraste och bittraste människan på hela FlashBack.

Det kan inte jag avgöra men även om så är fallet har det inget med svaret på min fråga att göra.

Jag blir lite besviken, dig hade jag faktiskt förväntat mig mer från, du brukar ha vettiga åsikter och hyllar dessutom principen alla likas värde och borde med lätthet kunna se vad jag är ute efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det är ju färre akademiker som begår brott så givetvis så blir det mer fokus på andra grupper i samhället men visst ska man få diskutera detta, dock så är din analys väldigt långsökt varför skulle akademiker ha en gemensam riskfaktor vad gäller sexualbrott, inte alls troligt.
Troligtvis så har man ju haft en betydligt bättre uppväxt än många andra grupper i samhället, så här har du nog kokat ihop en felaktig analys.

Jag klagar inte på någonting vad gäller diskussionen om invandring och kriminaliteten, den är en given sett till dagens Sverige.

Tack för att du läst och för att du ger mig rätt i att vi ska få diskutera ämnet. Jag köper rakt av att du inte håller med mig i sak.

Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Vänta lite nu, du anser alltså att om du kommer med ett påstående, som att akademiker är överrepresenterade i sexualbrott, så är det moderatorerna som ska presentera underlaget för ditt påstående?

Jag kommer med ett påstående att akademikernas bakgrund ska få diskuteras i trådar som handlar om deras sexualbrott, precis som blattarna och vi wt´s bakgrunder får diskuteras.

Är det relevant att diskutera allt från invandrares getknullande till bajshyddor och wts låga utbildning/iq och dåliga gener i brottstrådarna bör det rimligtvis även kunna rotas i akademikernas uppväxtförhållanden och hur deras bakgrund inverkar i deras brottslighet.

Och om moderator systematiskt plockar bort dessa inlägg tycker jag det är moderator och inte jag som bör förklara skälet till detta.

Det är detta som är min huvudfråga och den gäller oavsett om akademikerna begår ett sexualbrott var tionde år eller lika många eller fler än övriga grupper i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ledsen, men du tappar premissen för tråden redan där.

Jag har inte sett det du påstår.

Vad är det du inte kan se och har synpunkter på?

1. Att akademiker nästan inte alls förekommer i viss typ av brottslighet?
2. Att akademiker förkommer förhållandevis ofta när det gäller sexualbrott?
Citera
2019-12-22, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Av din beskrivning så är min gissning är att det helt enkelt hamnade för långt från ämnet (dvs det aktuella fallet i frågan) och det istället blev en lång sidodiskussion akademikers benägenhet att begå sexualbrott (=inte ämnet i fråga).

Jag förstår och kan delvis hålla med. Men varför ryms det då så påfallande ofta "inom ämnet i fråga" att man är född i en bajshydda, knullar getter, är inavlad, har dåliga gener, låg impulskontroll, röker, har foppatofflor på facebookbilden etc om man är invandrare/wt/lågutbildad?

varför är en viss bakgrund och en viss utbildningsnivå relevant medans en annan bakgrund och en högre utbildningsnivå inte är relevant?
Citera
2019-12-22, 07:42
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Som vi alla har kunnat se sticker akademikerna i väg rejält och är förhållandevis högt representerade när det kommer till sexualbrott, jämfört med övrig brottslighet.

Om det är som TS påstår, att diskussioner som pekar på utbildningsnivå åker i korgen, då bör detta diskuteras och utredas.
Det här arbetet visar på att akademiker har större benägenhet att begå stöld, rån och häleribrott.
http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
Men jag hittar verkligen inget arbete som studerat sexualbrott kopplat till utbildningsnivå. Vore intressant att ta del av. Om vi som tar ämnet på alvar hjälps åt att leta kanske vi kommer någon vart.
Men tyvärr är sådant off topic i just denna tråd. TS avgränsar diskussionen till att bara behandla modereringen av diskussioner kring ämnet. Då blir ju tråden tämligen svår att delta i. Vi kan ju knappast leta igenom papperskorgen efter trådar eller inlägg som raderats för att diskussionen tagit upp akademikers roll i sexualbrotten.

Mitt förslag till TS är att du samlar på dig lite "Bevis" och sedan återupptar du denna tråd.

Sedan vore det kanske även läge för en tråd som istället utreder akademikernas eventuella överrepresentation i sexualbrotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in