• 1
  • 2
2019-12-22, 01:52
Medlem
Som vi alla har kunnat se sticker akademikerna i väg rejält och är förhållandevis högt representerade när det kommer till sexualbrott, jämfört med övrig brottslighet.

Som vi också kan se i forumets underavdelning "aktuella brott & kriminalfall" är frågan om en gärningsmans etnicitet, bakgrund och utbildningsnivå så central att många trådar fullständigt domineras av dessa diskussioner.

Det är uppenbart helt relevant och enligt flashbacks regler att i generella termer diskutera hur araber beter sig eller om gärningsmannen är ett lågutbildat sk. white trash.

Men uppenbarligen tycks detta bara gälla en viss typ av bakgrund och en viss utbildningsnivå.

Efter en rad märkliga sexualbrott utförda av akademiker i somras, bla ett där en akademiker gick runt och sprutade sperma i ansiktet på tjejer med blomspruta, var vi ett flertal skribenter som på samma kända flashback-vis, enligt ovan, började intressera oss även för denna gärningsmans bakgrund och utbildningsnivå och hur vida den spelar in för att man i vuxen ålder har svårt att sätta gränser just när det kommer till sexualiteten.

Det hela mynnade ut i en intressant diskussion om hur vida akademikernas i regel mer isolerade uppväxt, kanske något mindre interagerande med det motsatta könet under sen barndom och ofta mer intima band till föräldrarna etc hämmar dom och gör att dom på detta plan har svårare att sätta gränser, se konsekvenser av sitt beteende och får ett mer komplicerat förhållande till sin sexualitet än övrig befolkning.

Hela den nästan två sidor lång diskussionen som var helt knuten till aktuell gärningsman, brottet och i övrigt helt "on-topic" klipptes bort.

Jag har vid senare tillfällen också sett hur mina frågor om hur vida gärningsmannen var akademiker eller inte, i nya sexualbrott, har modererats bort.

Senast i dag i den här tråden: (FB) Chef på stort företag i Umeå häktad för våldtäkt

Med anledning av att jag tycker mig se ett mönster vill jag inte diskutera enskilda moderatorers modereringar utan lyfta frågan till ett större plan:

1. Varför är det uppenbarligen "on-topic" att diskutera utbildningsnivån hos gärningsmannen i aktuella brott-trådar om utbildningsnivån är låg och varför är det "off-topic" om den är hög?

2. Varför är det "on-topic" att diskutera bakgrund hos gärningsmannen om han kommer från ett annat land och är analfabet, varför är det "off-topic" om det är en svensk akademiker?

Finns det några som helst belägg för att det inte är relevant att diskutera även akademikernas utbildningsnivå och uppväxtförhållanden som ofta följer med dom, i trådar om sexualbrott?

Eller modereras inläggen om akademikerna bland sexualbrottslingarna bort för att dom inte följer en eventuell övergripande agenda och värdegrund här inne?

Eller är det rent av så att dom flesta moderatorer själva är akademiker och av den anledningen rensar brottstrådarna från detta?

Eftersom man får varningar för exakt varje annat litet skitinlägg som bryter minsta lilla mot reglerna, medans dessa inlägg om akademikerna bara plockas bort i det tysta utan varning, så är det lätt att tro att ni själva inte anser att den här modereringen är helt enligt regelboken!?

Så vad är det som gäller för generella regler när det kommer till bakgrund och utbildningsnivå hos sexualbrottslingar?

Vill avslutningsvis i rättvisans namn ge en eloge till moderator Hamilkar som vad jag har sett är konsekvent och tycks moderera lika hårt åt båda håll. Vill säga det eftersom en av hans modererade trådar togs upp som exempel ovan.

Hoppas ni kan närma er ämnet ut i från mina frågeställningar och att det mynnar ut i en klargörande diskussion. Ha en fin fortsättning på natten och så småningom en riktigt god jul! Mvh Conny
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 02:06.
Citera
2019-12-22, 02:07
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Som vi alla har kunnat se sticker akademikerna i väg rejält och är förhållandevis högt representerade när det kommer till sexualbrott, jämfört med övrig brottslighet.
Kan du presentera din statistik för att akademikerna "sticker iväg rejält och är förhållandevis högt representerade"?
Citera
2019-12-22, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Kan du presentera din statistik för att akademikerna "sticker iväg rejält och är förhållandevis högt representerade"?

Nej för det är inte det som är topic och om det vore topic hade det i så fall varit moderatorerna som skulle presentera det underlaget eftersom det är dom som anser att det inte är relevant att prata om akademikernas bakgrund.

Har du eller moderator någon statistik på att vi lågutbildade wt är så mycket mer kriminella pga av vår låga utbildning att vi ska behöva läsa om det i var och varannan brottstråd?

Sen spelar det väl ingen roll exakt hur högt representerad man är för vad som ska anses vara off eller on topic. Endera är bakgrund/utbildningsnivå hos gärningsmannen intressant att diskutera eller så är den inte det.

Mycket märkligt att viss bakgrund och viss utbildningsnivå skulle vara "on-topic" medans annan inte är det!!??

Men med det sagt är det väl iofs ganska enkelt att besvara din fråga, konsensus (här inne i alla fall) verkar ju vara att svenska akademiker aldrig begår någon form av annat brott medans sexualbrotten uppenbarligen ganska ofta återkommande begås av akademiker.

Det är ju inte jag själv som hittat på att dom är akademiker. Det framgår ju av respektive tråd.
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 02:23.
Citera
2019-12-22, 02:26
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Nej för det är inte det som är topic
Varför skriver du då det i topic?
Citera
2019-12-22, 02:38
Medlem
Citat:

Enligt BRÅ finns det ingen tillgänglig statistik för utbildningsnivå vs domar för sexualbrott.

Det finns alltså inga officiella källor att gå på vare sig det bör vara rimligt att hög utbildning hos gärningsmannen ska diskuteras eller om låg utbildning är relevant att ha med i trådarna.

Frågan/tråden handlar om varför man inte modererar konsekvent

Men med det sagt är det bara du går igenom det som finns, ex aktuella brottstrådar här inne. Tycker du det är vanligt att akademiker gjort sig skyldiga till grova misshandlar, personrån eller tex bilkapningar?

Eller är det att akademikerna begår sexualbrott du inte förstår??
Citera
2019-12-22, 02:41
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Nej för det är inte det som är topic
Citat:
Citat:
Enligt BRÅ finns det ingen tillgänglig statistik för utbildningsnivå vs domar för sexualbrott.

Det finns alltså inga officiella källor att gå på vare sig det bör vara rimligt att hög utbildning hos gärningsmannen ska diskuteras eller om låg utbildning är relevant att ha med i trådarna.

Men med det sagt är det bara du går igenom det som finns, ex aktuella brottstrådar här inne. Tycker du det är vanligt att akademiker gjort sig skyldiga till grova misshandlar, personrån eller tex bilkapningar?

Eller är det att akademikerna begår sexualbrott du inte förstår??
Vi ska alltså diskutera din självupplevda överrepresentation av akademiker vid sexualbrott?

Du borde försöka vara lite tydligare när du författar en trådstart.
Senast redigerad av knarkarlistan 2019-12-22 kl. 02:45.
Citera
2019-12-22, 02:58
Medlem
Citat:
Vi ska alltså diskutera din självupplevda överrepresentation av akademiker vid sexualbrott?

Du borde försöka vara lite tydligare när du författar en trådstart.

Är du påverkad av knark nu när du läser/skriver?

Vi ska diskutera varför inlägg om akademikernas bakgrund och det faktum att dom är just akademiker modereras bort medans inlägg om låg utbildning, lägre samhällsklass och annan bakgrund hos gärningsmannen inte bara undgår moderering utan tom också blir hela kärnan i diskussionen i vissa brottstrådar.

Jag tycker jag har bemött dig sakligt och gett dig dom svar du behöver, fortsätter du envisas med att gå off-topic anmäler jag dina inlägg from nu.

Håll dig till mina tydligt formulerade frågor eller lämna tråden, tack.
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 03:01.
Citera
2019-12-22, 03:01
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Citat:
Är du påverkad av knark nu när du läser/skriver?

Vi ska diskutera varför inlägg om akademikernas bakgrund och det faktum att dom är just akademiker modereras bort medans inlägg om låg utbildning, lägre samhällsklass och annan bakgrund hos gärningsmannen inte bara undgår moderering utan tom också blir hela kärnan i diskussionen i vissa brottstrådar.
I så fall har du börjat i fel ände. Det finns en förutbestämd gång för hur du ska klaga/diskutera modereringen på detta forum.

(FB) ·♦·♦·♦ Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator♦·♦·♦·
Citera
2019-12-22, 03:08
Medlem
Citat:
I så fall har du börjat i fel ände. Det finns en förutbestämd gång för hur du ska klaga/diskutera modereringen på detta forum.

Jag är mycket väl medveten om det och läste FAQ grundligt innan jag startade min tråd. Men som du kan se i min trådstart om du koncentrerar dig på att läsa vad som står där, istället för det som inte står där, så skrev jag:

Citat:

Med anledning av att jag tycker mig se ett mönster vill jag inte diskutera enskilda moderatorers modereringar utan lyfta frågan till ett större plan:

Därav kan jag inte se några hinder för att göra detta till ett eget ämne och en moderatorstyrka som är måna om att förklara sig och vara transparenta bör väl ta varje chans att förtydliga vad som gäller och uppskatta trådar av detta slag, i stället för att papperskorga/gömma dom!?
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 03:11.
Citera
2019-12-22, 03:11
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Jag är mycket väl medveten om det och läste FAQ grundligt innan jag startade min tråd. Men som du kan se i min trådstart om du koncentrerar dig på att läsa vad som står där, istället för det som inte står där, så skrev jag:
Jag läste det som faktiskt stod i din topic och därför efterfrågade jag vilken statistik du grundar det på:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av knarkarlistan 2019-12-22 kl. 03:17.
Citera
2019-12-22, 03:31
Medlem
Citat:
Jag läste det som faktiskt stod i din topic och därför efterfrågade jag vilken statistik du grundar det på.

För sista gången, BRÅ som ligger närmast till hands har ingen sådan statistik. Det finns alltså mig veterligen ingen officiell statistik tillgänglig för gärningsmannens utbildningsnivå i förhållande till förekomst bland dömda sexualbrottslingar.

Alltså finns det ingen statistisk som talar varken för eller mot att akademikernas bakgrund och utbildningsnivå är irrelevant/relevant att diskutera hos gärningsmän i sexualbrott.

Frågan är då varför viss bakgrund och viss utbildningsnivå ska diskuteras medans annan inte ska det. Det är inte jag som modererar, det är snarare dom som modererar som ska svara på detta och eftersom jag ser ett mönster ställer jag inte frågan till en enskild moderator, om en enskild moderering.

När det gäller källan till mitt påstående om akademikerna sticker ut och är högt representerade i sexualbrotten i förhållande till annan brottslighet är det bara du gör som jag.

Läser trådar här: (FB) Aktuella brott och kriminalfall

Då kommer du se

1. Det är sällan en akademiker har utfört en bilkapning, ett personrån, en grov misshandel, ett värdetransportrån etc.

2. Det är förhållandevis ofta en akademiker som är gärningsman i sexualbrott.

Och även om du inte kan ge dig med det så är det relevant att fråga varför inte akademikernas bakgrund får diskuteras oavsett hur stor deras representation är i sexualbrotten.

Jag undrar varför viss bakgrund och viss utbildningsnivå är "on-topic" medans annan inte är det. Allt annat ot-anmäls from nu, så sluta tjata nu om saker jag redan tålmodigt svarat på, är du snäll
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-12-22 kl. 03:34.
Citera
2019-12-22, 03:35
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
För sista gången, BRÅ som ligger närmast till hands har ingen sådan statistik. Det finns alltså mig veterligen ingen officiell statistik tillgänglig för gärningsmannens utbildningsnivå i förhållande till förekomst bland dömda sexualbrottslingar.
Vad är det då vi ska diskutera? Hela din topic står och faller på:
Citat:

Om du vill klaga på själva modereringen så är det fortfarande
som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in