• 1
  • 2
2019-12-21, 15:44
Medlem
ormbitens avatar
Hejs!

Sitter och googlar runt lite efter ett gratis videoredigeringsprogram med LÅG inlärningströskel...

Har aldrig någonsin använt mig av ett videoredigeringsprogram...

Jag har några timmars inspelad video sparat i min dator från en dashcam när jag var i alperna och Skottland och körde med en veteranbil.

Skulle vilja klippa ihop det där till något snyggt... Lägga in lite text och kanske lite bakgrundsmusik.

Vad för program kan vara lämpligt att ladda hem...?
Citera
2019-12-21, 15:57
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hejs!

Sitter och googlar runt lite efter ett gratis videoredigeringsprogram med LÅG inlärningströskel...

Jag har några timmars inspelad video sparat i min dator från en dashcam när jag var i alperna och Skottland och körde med en veteranbil.

Skulle vilja klippa ihop det där till något snyggt... Lägga in lite text och kanske lite bakgrundsmusik.

Shotcut ar enkelt att lara sig och dessutom gratis att tanka ner om du letar dig fram. Musik och text kan laggas in. Sen gar du pa Youtube och skriver in Shotcut Tutorial. Ditt nya liv som videoredigerare har borjat och du betalar noll kronor up front.
Senast redigerad av Meanderbetraktaren 2019-12-21 kl. 16:02.
Citera
2019-12-21, 16:38
Medlem
SergeantCortezs avatar
Davinci resolve har en gratis funktion, fungerar bra för min del.
Citera
2019-12-21, 18:06
Medlem
KlappMungons avatar
Om du vill framtidssäkra dig så kan du kolla på Open shot.

Den har öppen källkod och finns både till Windows, Mac och Linux.

Jag vet inte hur den är jämfört med andra men jag tycker inte den var ett dugg svår att lära sig. Det är mest peka, dra och klicka.

Säkert finns andra ännu mer lättanvända men fördelen är att man slipper tids/funktions-begränsningar, inte behöver ladda gratisversioner från skumma sidor osv.
Senast redigerad av KlappMungon 2019-12-21 kl. 18:11.
Citera
2019-12-21, 19:48
Medlem
ormbitens avatar
Tack för dom svaren!

Där har jag ju lite att titta på...

Peka, dra och klicka låter ju smidigt och lättlärt...
Citera
2020-01-22, 20:35
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hejs!

Jag använder Windows Live Movie Maker. Det går fortfarande att ladda hem gratis trots att Microsoft slutat supporta det. Det låter absolut som att det är vad du söker. Det är till och med gratis.
Citera
2020-01-22, 20:36
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om du vill framtidssäkra dig så kan du kolla på Open shot.

Den har öppen källkod

Öppen källkod? Han sökte ett program med låg inlärningströskel, inte ett program som han kunde ändra i.
Citera
2020-01-22, 21:10
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Öppen källkod? Han sökte ett program med låg inlärningströskel, inte ett program som han kunde ändra i.

Poängen är bara att det är ett program som är gratis så att man slipper tids/funktions-begränsade gratisversioner och att det finns till olika operativsystem.
Citera
2020-01-22, 21:15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Poängen är bara att det är ett program som är gratis så att man slipper tids/funktions-begränsade gratisversioner och att det finns till olika operativsystem.

Låter som om du blandar ihop "open source" med "public domain" eller "freeware"? Open source är förvisso oftast gratis, men inte alltid.
Citera
2020-01-22, 21:18
Medlem
bättre att du lär dig någon av de stora vanligaste programmen. Tycker du att det är roligt kommer det bara bli jobbigt att lära dig ett nytt program när du vill ha fler funktioner
Citera
2020-01-22, 21:42
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Låter som om du blandar ihop "open source" med "public domain" eller "freeware"? Open source är förvisso oftast gratis, men inte alltid.

Du kan väl PM:a TS och förklara GNU GPL. Han är säkert väldigt betjänt av det. Jag skrev inte för att petimäternördar skulle bli nöjda utan försökte bara förmedla ett budskap.
Citera
2020-01-23, 08:50
Medlem
ormbitens avatar
Har ju testat en del nu i Open Shot och det fyller väl dom funktionerna som jag önskar...

Tyvärr funkade inte min typ 11 år gamla dator med 4GB RAM speciellt bra ihop med videoredigering.

Har beställt en ny dator! När den kommer hem får jag prova lite mer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in