2019-12-21, 15:45
Medlem
submariners avatar
Hej,

Lägg ner - men be dem ta med varsin flaska OP eller bubbel.
Citera
2019-12-21, 15:49
Medlem
JanHuligans avatar
Man bjuder på julbord, det är sen gammalt.

EDIT: snålkuk
Senast redigerad av JanHuligan 2019-12-21 kl. 15:54.
Citera
2019-12-21, 15:54
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Jag skulle skämmas för att ta betalt av julgäster, men om du inte skäms så tycker jag att 295 kr plus moms är lagom. Glöm inte att ta betalt för eventuella toalettbesök också. 10 kr per besök eller 40 kr för dagpass är rimligt.
Citera
2019-12-21, 15:54
Medlem
Sunimods avatar
Man kan framföra att det är frivilligt knytkalas.
Att man kan ta med något till julbordet, godis eller något att dricka.

Tror de flesta gärna tar med något för att känna sig bättre som inbjuden.
Citera
2019-12-21, 16:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Man tar inte betalt, det är fan sniket. Man ber dem att bidra med något istället. Vi tar alltid med oss brännvin, specialsill, gravad lax, röror/såser och/eller en massa snacks. Oavsett om det är närmaste familjen, avlägsen släkting eller vän. Man vet att husbonden redan har de mest grundläggande sakerna på bordet klara, så man bidrar med rikheten på kanterna.

Sedan tar man givetvis med sig ett fint amarone om det inte är närmaste familjen.
Citera
2019-12-21, 16:05
Medlem
Citat:

Nu kommer bananfasoerna igen. Ta betalt för julbord av en person vars mamma precis avlidit?
Vad är det för fattig svenssonmentalitet ni har alltså.. Snyltande för att man kommer över en gång över jul? Va?
Citera
2019-12-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Man tar inte betalt, det är fan sniket. Man ber dem att bidra med något istället. Vi tar alltid med oss brännvin, specialsill, gravad lax, röror/såser och/eller en massa snacks. Oavsett om det är närmaste familjen, avlägsen släkting eller vän. Man vet att husbonden redan har de mest grundläggande sakerna på bordet klara, så man bidrar med rikheten på kanterna.

Sedan tar man givetvis med sig ett fint amarone om det inte är närmaste familjen.

Nej det gör man inte. Blir man bjuden så ska man automatiskt ta med sig något. Precis om man bjuder så ska man göra just det, bjuda. Typiska svenska fasoner. Inte hämta något när ni blir bjudna, och ta betalt när ni bjuder.. Så patetiskt.
Citera
2019-12-21, 16:06
Medlem
Sossesvins avatar
Man tar inte betalt din pajas. Vill du spara dina korvören som en eremit i din ensamhet, bjud inte hem någon. Förr eller senare sitter du ändå själv om du tar betalt.
Citera
2019-12-21, 16:07
Du kan erbjuda massage efter maten för några hundra också. Du kan förmodligen få ännu mer om du är villig att sälja din kropp. Du har ju redan sålt din själ så det är väl det logiska nästa steget.
Citera
2019-12-21, 16:10
Medlem
Haha vilken jävla idiot tar betalt för det?
Citera
2019-12-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har aldrig stött på någon svensk som tagit betalt när man bjudit i någon på middag. Så jag vet inte om jag delar din åsikt om att det är något svenskt beteende.

Haha nej nej. Svenskar bjuder bara över folk som ska de tvingar med sig egen dricka och mat.. Hahahah.
Eller bjuder för att sedan två timmar senare kräva tillbaka pengarna när ni gått vidare till en bar.

Det är en sak om man är riktigt jävla fattig, men då kanske man inte ska husera en middag heller. Men att kräva något från någon man bjuder är bara en vidrig mentalitet och något jag sett hos många svenskar. Speciellt yngre. Äldre 50+ kan ha hyfs då det kommer från en annan generation, men fy fan, 15-30+, där t.om ett par med två inkomster bjuder in till kalas så ska man ta med sig det ena och det andra. Usch.

När det väl kommer till kritan med många svenskar så är de riktiga snåljåpar som bara tänker på sig själva.
Citera
2019-12-21, 16:14
Medlem
Jag brukar använda en våg för att det ska bli så rättvist som möjligt. Sen får gästerna plocka mat i en låda och betala 14:90 kr/hg. I år firar jag ensam men brukar vara ett uppskattat system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in